Beginning and experienced teachers professional learning in a mentoring program

Authors

  • Aline Maria de Medeiros Rodrigues Reali Universidade Federal de São Carlos
  • Rosa Maria Moraes Anunciato Universidade Federal de São Carlos https://orcid.org/0000-0003-1478-411X
  • Carolina Marini Universidade Federal de São Carlos

DOI:

https://doi.org/10.18593/r.v48.32278

Keywords:

teacher learning, experienced teachers, novice teachers, mentoring

Abstract

This study aims to analyze novice teachers (NT) and experienced teachers (M-mentors) learnings in the context of the Hybrid Mentoring Program (HMP) designed to help teachers with less than five years of experience, to deal with difficulties often faced in this stage of teaching career. Teacher learning, teacher intergenerational interaction, and joint construction of professional knowledge processes research was the theoretical study basis. The primary data source was a questionnaire with open questions in the case of NT and interviews and written narratives in the case of the M. The answers obtained were considered narrative and analyzed from the content analysis. The contents and processes involved in these conversations showed opportunities for the collaborative construction of specific professional learning for NT and M. In the case of the M, learning was evidenced on two levels: that of teaching how to teach the NT and in their performance as a teacher. The complexity of constructing the knowledge base for teaching was recognized through the professional conversations for M and NT.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Aline Maria de Medeiros Rodrigues Reali, Universidade Federal de São Carlos

Graduação em Psicologia (FFCL de Ribeirão Preto), mestrado em Educação Especial (UFSCar) e doutorado em Psicologia (Psicologia Experimental - USP). É professora titular do departamento de Teorias e Práticas Pedagógicas do Centro de Educação e Ciências Humanas da Universidade Federal de São Carlos, atua no Programa de Pós-Graduação em Educação da UFSCar. Foi Secretária de Educação a Distância da UFSCar (2009-2016). Tem experiência na área de Educação com ênfase em Formação de Professores. Desenvolve pesquisas sobre as seguintes temáticas: programas de apoio a professores em início de carreira, mentoria,desenvolvimento profissional da docência, aprendizagem profissional da docência, formação continuada de professores; formação de professores via Internet, base de conhecimento. Atualmente é editora da Revista Eletrônica de Educação (REVEDUC) vinculada ao PPGE-Educação da UFSCar. Coordenou a pesquisa-intervenção: Desenvolvimento profissional docente de professores experientes e iniciantes: Programa Híbrido de Mentoria (PHM), financiada pela FAPESP. 

Rosa Maria Moraes Anunciato, Universidade Federal de São Carlos

Possui Licenciatura em Letras pela Faculdade de Filosofia Ciências e Letras de Sorocaba (1985), Licenciatura em Pedagogia pela Faculdade de Filosofia Ciências e Letras de Sorocaba (1988), mestrado em Educação pela Universidade Federal de São Carlos (1995) e doutorado em Educação pela Universidade Federal de São Carlos (2001). Realizou pós-doutorado na Universidade do Minho com apoio da FAPESP. Coordena o grupo de pesquisa Estudos sobre a Docência: teorias e práticas. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Formação de Professores, atuando principalmente nos seguintes temas: formação de professores, concepções sobre a docência, anos iniciais do ensino fundamental, narrativas e aprendizagem profissional da docência. Foi chefe de departamento em 2012 e 2013. Foi coordenadora na UFSCar do Doutorado Interinstitucional PPGE-UFSCar/ Universidade Estadual do Paraná Campo Mourão - 2011-2015. Foi coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Educação da UFSCar - São Carlos de 2015 a 2018.

Carolina Marini, Universidade Federal de São Carlos

Graduação em Pedagogia (UFSCar). Mestrado em Educação (UFSCar). Desenvolve pesquisas sobre as seguintes temáticas: desenvolvimento profissional da docência, aprendizagem profissional da docência, formação continuada de professores; formação de professores via Internet. É membro da equipe da pesquisa-intervenção: Desenvolvimento profissional docente de professores experientes e iniciantes: Programa Híbrido de Mentoria (PHM), financiada pela FAPESP. 

References

COLE, A. L.; KNOWLES, J. G. Teacher development partnership research: A focus on methods and issues. American Educational Research Journal, 30(3), p.473-495, 1993.

CRUZ, G. B.; FARIAS, I. M. S.; HOBOLD, M. S. Indução profissional e o início do trabalho docente: debates e necessidades. Revista Eletrônica de Educação, [S. l.], v. 14, p. e4149114, 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.14244/198271994149 . Disponível em: https://www.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/4149. Acesso em: 3 nov. 2022.

KYNDT, E.; GIJBELS, D.; GROSEMANS, I.; DONCHE, V. Teachers’ Everyday Professional Development: Mapping Informal Learning Activities, Antecedents, and Learning Outcomes. Washington, DC: Review of Educational Research, v. 86 (4), p. 1111–115, 2016.

GARZA, R.; REYNOSA, R.; WERNER, P.; DUCHAINE, E.; HARTER, R. A. Developing a Mentoring Framework Through the Examination of Mentoring Paradigms in a Teacher Residency Program. Australian Journal of Teacher Education, 44(3), 2019. DOI: http://dx.doi.org/10.14221/ajte.2018v44n3.1. Acesso em: 10 set. 2022.

GALLARDO, S.; GODALL, T. El aprendizaje cooperativo repuesta pedagógica a la educación en la sociedad de la información. In: SANCHO, Juana; CORREA, Jose. M.; GIRÓ, Xavier.; FRAGA, Leticia. (org.). Aprender a ser docente en un mundo en cambio. Simposio internacional. Barcelona: Dipòsit Digital de la Universitat de Barcelona, 2014,1 p.36-142.

HOBSON, A.; ASHBY, P; MALDEREZ, A.; TOMLINSON, P. Mentoring beginning teachers: what we know and what we don’t. New York, NY: Teaching and Teacher Education, 25 (1), p. 207-216, 2009.

HORN, I.; GARNER, B.; KANE, B. D.; BRASEL, J. A Taxonomy of Instructional Learning Opportunities in Teachers' Workgroup Conversations. Washington, DC: Journal of Teacher Education, 68 (1), 2017.

KNOWLES, M. The modern practice of adult education: from pedagogy to andragogy. Cambridge: Adult Education, 1980.

KNOWLES, J. G.; COLE, A. L.; PRESSWOOD, C. Through Preservice Teachers' eyes: exploring field experiences through narrative and inquiry. Nova Iorque: Macmillan College Publishing Company, 1994.

LIMA, E. F. A construção do início da docência: reflexões a partir de pesquisas brasileiras. Educação (UFSM), Santa Maria, p. 85-98, 2011.

MARCELO, C.; GALLEGO-DOMÍNGUEZ, C.; MURILLO-ESTEPA, P.; MARTINEZ, P. M. Aprender a acompañar: análisis de diarios reflexivos de mentores en un programa de inducción., Espanha:Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 22 (1), p. 461-480, 2018.

MIZUKAMI, M. G. N.; REALI, A. M. R.; REYES, C. R.; MARTUCCI, E. M.; LIMA, E. F.; TANCREDI, R. M. S.; MELLO, R. R. Escola e aprendizagem da docência: processos de investigação e formação, São Carlos: SP, EDUFSCar, 2010.

MOREIRA, M. A. Introdução. Da narrativa (dialogada) na investigação, supervisão e formação de professores. In: MOREIRA, M. A. (org.) Narrativas dialogadas na investigação, formação e supervisão de professores. Mangualde, Portugal: Editora Pedago, 2011, p. 23-40.

MURRAY, J.; MALE, T. Becoming a teacher educator: Evidence from the field, New York, NY:Teaching and Teacher Education, v. 21 (2), p. 125-142, 2005.

NÓVOA, A. Para una formación de profesores construida dentro de la profesión. Revista de Educación, 350. Septiembre-diciembre, p. 203-218,2009.

NOVOTNÝ, P.; BRÜCKNEROVÁ, K. Intergenerational learning among teachers: An interaction perspective. República Tcheca: Studia Paedagogica, v. 19, n. 4, p. 45-79, 2014.

ORLAND-BARAK, L. Convergent, divergent and parallel dialogues: knowledge construction in professional conversations. London, England: Teachers and Teaching: theory and practice, 12:1, p. 13-31, 2006.

POULSON, L. Paradigm Lost? Subject Knowledge, Primary Teachers and Education Policy. Reino Unido: British Journal of Educational Studies, v. 49, p. 40-55, 2002.

ROBSON, D.; MTIKA, P. Newly qualified teachers’ professional learning through practitioner enquiry: Investigating partnership-based mentoring, United Kingdom: International Journal of Mentoring and Coaching in Education, Vol. 6 Issue: 3, p.242-26, 2017.

SARTI, F. M. Parceria intergeracional e formação docente. Belo Horizonte: Educação em Revista, v. 25, n. 2, p. 133-152, 2009.

SHULMAN, L. Conhecimento e ensino: fundamentos para a nova reforma. Cadernos Cenpec - Nova Série, v. 4, n. 2, jun. 2015.

SUN, M.; PENUEL, W. R.; FRANK, K.; GALLAGHER, A.; YOUNGS, P. Shaping Professional Development to Promote the Diffusion of Instructional Expertise Among Teachers. EUA: Educational Evaluation and Policy Analysis, v. 35 (3), p. 344-369, 2013.

TIMPERLEY, H. Professional Conversations and Improvement-Focused Feedback: A Review of the Research Literature and the Impact on Practice and Student Outcomes. Melbourne: Australian Institute of Teaching and School Leadership (AITSL), 2015.

VAILLANT, D.; MARCELO, C. El ABC y D de la formación docente. Madri: Narcea Ediciones, 2015.

VAUGHAN. N. A blended community of inquiry approach: Linking student engagement and course redesign. EUA: The Internet and Higher Education, v. 13, n. 1–2, p. 60-65, 2010.

ZEICHNER, K. Repensando as conexões entre a formação na universidade e as experiências de campo na formação de professores em faculdades e universidades. Santa Maria: Educação, v. 35, n. 3, p. 479-504, 2010.

Published

2023-08-11

How to Cite

REALI, A. M. de M. R.; ANUNCIATO, R. M. M.; MARINI, C. Beginning and experienced teachers professional learning in a mentoring program. Roteiro, [S. l.], v. 48, p. e32278, 2023. DOI: 10.18593/r.v48.32278. Disponível em: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/32278. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos de demanda contínua