The pedagogy of alternation against curriculum theories: traditional, critical or post-critical?

Authors

  • Alberto Dias Valadão Universidade Federalde Rondônia -UNIR

DOI:

https://doi.org/10.18593/r.v48.32209

Keywords:

Pedagogy of Alternation, Curriculum Theories, Identity Policy

Abstract

Created in France in 1935, the Pedagogy of Alternation has the school space-time and the family space-time as organic, inseparable, aiming to promote the integral formation of rural people, valuing the social practices that constitute them. This bibliographic work aims to understand how this educational modality in the countryside, according to Gimonet (2007), García-Marirrodriga and Puig-Calvó (2010), Nosella (2014, 2020) and Granereau (2020), is positioned in relation to curriculum theories: traditional, critical and post-critical. We resort to the problematization of curriculum scholars such as Silva (2003, 2010), Berticelli (2001), Paraíso (2010), Lopes and Macedo (2011) who think of culture as a field of struggle around social significance and curriculum as productive practice that produces social identities. For the analysis of the contours that the Pedagogy of Alternation assumes in relation to the theories of the curriculum, the concept of identity politics as an instrument for claiming cultural groups that have occupied spaces on the margins of society such as family farmers, will be important, since, curricular propositions and knowledge itself are implicated in power relations.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Alberto Dias Valadão, Universidade Federalde Rondônia -UNIR

Professor Adjunto da Fundação Universidade Federal de Rondônia – UNIR.  Graduação em Pedagogia, Mestrado e Doutorado em Psicologia. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas Educação e Diferenças Culturais (GEPEDCult) (UCDB), e do Grupo de Pesquisa em Etnoconhecimento e Pesquisa em Educação (GPEPE) (UNIR). Coordena a Linha de Pesquisa: Educação, Cultura e Movimentos Sociais.

References

BERTICELLI, I. A. Currículo: tendências e filosofia. In: COSTA. M. V. (org.). O currículo nos limiares do contemporâneo. 3. ed. Rio de Janeiro: DP&A Editora, 2001. Cap. 8 – pp. 159-176.

BOBBITT, John Franklin. The Curriculum. Boston: Houghton Mifflin, 1918.

BOURGEON, G. Sócio-pédagogie de l’alternance. Paris: Messonance, Éditions UNMFREO, 1979.

BRASIL. Resolução CNE/CEB, nº 1. Institui Diretrizes Operacionais para a Educação Básica nas Escolas do Campo. Diário Oficial da União: seção 1, p. 32, 9 abr. 2002. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=13800-rceb001-02-pdf&category_slug=agosto-2013-pdf&Itemid=30192.

BRASIL. Lei CNE/CEB, nº 2. Estabelece diretrizes complementares, normas e princípios para o desenvolvimento de políticas públicas de atendimento da Educação Básica do Campo. Diário Oficial da União: seção 1, p. 25-26, 24 abr. 2008. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/2008/rceb002_08.pdf.

BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais da Educação Básica. DCNS. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretoria de Currículos e Educação Integral. Brasília, DF, 2013.

CALDART, R. S. Por uma Educação do Campo: traços de uma identidade em construção. In: ARROYO, M. G., CALDART, R. S.; MOLINA, M. C. (org.). Por uma Educação do Campo. Petrópolis, RJ, Vozes, 2004, pp 147-158.

ESCOSTEGUY, A. C. D. Cartografias dos Estudos Culturais. Uma versão Latino-americana. Ed. On-line ampliada. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.

GARCÍA-MARIRRODRIGA, R.; PUIG-CALVÓ, P. Formação em alternância e desenvolvimento local. O movimento educado dos CEFFA no mundo. Tradução: L. S. Peixoto e Outros. Belo Horizonte: O Lutador, 2010 (Coleção AIDEFA).

GIMONET, J. C. Praticar e compreender a Pedagogia da Alternância dos CEFFAs. Petrópolis, RJ: Vozes, 2007. (Col. AIDEFA).

GRANEREAU, A. O Livro de Lauzun: onde começou a Pedagogia da Alternância. Fortaleza: Edições UFC, 2020.

KLIKSBERG, B. Más ética, más desarrollo. Temas T: Buenos Aires, 2004.

LOPES, A. C.; MACEDO, E. Teorias do currículo. São Paulo: Cortez Editora, 2011.

NOSELLA, P. Origens da Pedagogia da Alternância no Brasil. Vitória: EDUFES, 2014. (Coleção Educação do Campo. Diálogos Interculturais).

NOSELLA, P. Ao Leitor. In: GRANEREAU, A. O Livro de Lauzun: onde começou a Pedagogia da Alternância. Fortaleza: Edições UFC, 2020.

PARAÍSO, M. A. Currículo e diferença. In: PARAÍSO, M. A. Pesquisas sobre currículos e culturas. Temas, embates, problemas e possibilidades. Curitiba: Editora CRV, 2010. Cap. 1 - pp. 15-29.

PUIG-CALVÓ, P.; GIMONET, Jean-Claude. Aprendizagens e relações humanas na

Formação por Alternância. In: BEGNAMI, J. B.; BURGHGRAVE, T. (org.) Pedagogia da Alternância e sustentabilidade. Orizona, GO: UNEFAB, 2013. (Coleção Agir e Pensar das EFAs do Brasil). Cap.1 – pp. 35-69.

SILVA, T. T. S. Pedagogia dos monstros. Os prazeres e os perigos da confusão de fronteiras. Belo Horizonte: Autêntica, 2000. p. 11-21. (Coleção Estudos Culturais, 3).

SILVA, T. T. S. Documentos de identidade. Uma introdução às teorias do currículo. 3. ed. 6. reimp. Belo Horizonte: Autêntica, 2003.

SILVA, T. T. S. O currículo como fetiche. A poética e a política do texto curricular. Belo Horizonte, Autêntica, 2010.

Published

2023-07-21

How to Cite

VALADÃO, A. D. The pedagogy of alternation against curriculum theories: traditional, critical or post-critical?. Roteiro, [S. l.], v. 48, p. e32209, 2023. DOI: 10.18593/r.v48.32209. Disponível em: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/32209. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos de demanda contínua