The struggle for territory as an educational principle in rural education processes in Latin America: a case study in Brazil and Argentina

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18593/r.v47.29326

Keywords:

Field Education, Rural Education, Argentina, Brazil

Abstract

The objective of this study is the qualitative and comparative analysis of two educational experiences in the field, in Brazil and in Argentina. For this analysis, we have looked for common axes such as work and education. The local experiences of the Field Education degree course at the Federal University of Viçosa (UFV) in Brazil and the National School of Agroecology (ENA) in Argentina present local and global issues of fundamental importance for latin american education. The article will seek to discuss how the struggle for territory, mediated by work, are central axes in peasant educational processes, both in popular education and in formal education. The methodology used is qualitative with a bibliography review and rescuing experiences of field work and participatory action research of the authors, who are teachers and workshop leaders in the experiences studied in each country. The work concludes with the verification of the importance of making the poorest populations in the countryside: peasants, workers and rural laborers without land, etc., decisive participants in the educational processes both at the level of training and internal literacy of the organizations, until their formation professional in university and techno-productive spaces. Highlighting the importance of knowledge dialogues between peasant organizations from different countries and the articulation between popular knowledge and techno-scientific knowledge in the construction of Field Education in and for the struggle for land in both countries.

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Author Biographies

Lucas Henrique Pinto, Universidad de Buenos Aires (UBA)

Doctor in Social and Human Sciences from the National University of Quilmes (UNQ) Argentina (2013) with a doctoral scholarship from CONICET (National Council for Scientific and Technical Research). He has a degree in Philosophy from the Federal University of Sao Joao del Rei (UFSJ) Brazil (2008) was a member of the Nucleus of Environmental Justice Research (NINJA-UFSJ). Member of the Center for Studies of Rural Argentina of the National University of Quilmes (CEAR-UNQ) since 2009. He was a postdoctoral fellow at the Center for Interdisciplinary Research in Sciences and Humanities of the National Autonomous University of Mexico (CEIICH-UNAM) 2015-2017. He was a postdoctoral fellow at CONICET- Argentina from 2015 to 2018. He works on environmental issues, food sovereignty and environmental conflicts.

Edgar Leite de Oliveira, Universidade Federal de Viçosa (UFV)

Professor Adjunto do curso de Licenciatura em Educação do Campo da Universidade Federal de Viçosa - UFV. Bacharel e Licenciado em História. Mestre em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG, na linha: Política, Trabalho e Formação Humana. Doutor em Educação pela na Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG, na linha: Educação, Cultura, Movimentos Sociais e Ações Coletivas. Habilitado a exercer atividades como professor/ pesquisador em História, Política e Educação do Campo, além de outras vertentes da Educação, com maiores ênfases nas áreas de Educação do Campo e Educação Popular. Além de atividades de coordenação pedagógica e de formação em programas governamentais nas áreas de educação, formação, qualificação profissional e desenvolvimento econômico solidário. É professor autorizado pela secretaria de educação do Estado de Minas Gerais a ministrar aulas de História, Geografia e Sociologia. Possui experiência em lecionar História para o ensino fundamental e médio, em coordenação de projetos governamentais de formação e de desenvolvimento econômico solidário e educação do campo. Trabalhou em pesquisas e no ensino superior nas áreas de História Econômica Geral, Economia Brasileira, Economia Solidária, História do Brasil, Mundo do Trabalho e Pedagogia do Trabalho. Podendo ainda atuar nas áreas pedagógicas e de Iniciação ao trabalho e pesquisa científica. Durante o doutorado realizou pesquisas sobre movimento de professores, autonomia e trabalho na Instituições DIE/CINVESTAV e na Universidade Autônoma do México - UNAM, Cidade do México.

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Published

2022-08-09

How to Cite

PINTO, L. H.; OLIVEIRA, E. L. de. The struggle for territory as an educational principle in rural education processes in Latin America: a case study in Brazil and Argentina. Roteiro, [S. l.], v. 47, p. e29326, 2022. DOI: 10.18593/r.v47.29326. Disponível em: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/29326. Acesso em: 22 dec. 2024.

Issue

Section

Seção temática: Educação do Campo: análises e resistências em movimento

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