The cosmology andean and the Kaingang People: thinking of the rural education

Authors

  • Jaílson Bonatti Universidade Comunitária da Região de Chapecó https://orcid.org/0000-0002-5098-8614
  • Elison Antonio Paim Universidade Federal de Santa Catarina
  • Mário Mejía Huáman Universidad Ricardo Palma

DOI:

https://doi.org/10.18593/r.v47.28196

Keywords:

Andean peoples, Kaingang, Cosmology, Rural Education

Abstract

This article aims to discuss cosmologies originating, specifically, rom the Andean and Kaingang peões, since it is engessar to clarify ancestral knowledge as sources of research and studies in education. Thus, the objective of writing is to bring the cosmologies of these peoples closer to rural education, in order to understand the contribution of these cultures to hegemonic educational theories. For this, the adopted methodology is characterized as theoretical-bibliographic, with readings and reflections in books and articles. Therefore, nowadays, when talking about rural education, it is necessary to have an idea that, for the Andean and Kaingang peoples, especially those who live in the countryside, this place still retains much of its cosmocentric originality, still deserving to be respected. However, the influence of the colonizing invader in America transformed the conception of the original cosmologies, changing to a model of production and reconfiguration of the human being's spatiotemporal relations with nature. These are some of the main ideas that will be addressed in this article about how the conception of native peoples is still important to think about what kind of rural education we want for our societies.

 

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Author Biographies

Jaílson Bonatti, Universidade Comunitária da Região de Chapecó

Mestre em Educação pela Universidade Comunitária da Região de Chapecó. Licenciado em Ciências Biológicas pela Universidade Regional integrada do Alto Uruguai e das Missões. Membro do grupo de Pesquisa SULEAR: Educação Intercultural e Pedagogias Decoloniais na América Latina. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-5098-8614. E-mail: jailson.1bio@gmail.com

Elison Antonio Paim, Universidade Federal de Santa Catarina

Graduado em História pela Universidade Federal de Santa Maria (1986), mestre em História
pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1996) e doutor em Educação pela
Universidade Estadual de Campinas (2005). Pós-doutor pelo programa de Ensino de História
de África pelo Instituto Superior de Ciências da Educação da Huíla- Angola (2020). Bolsista
Produtividade CNPq chamada PQ – 2020. Professor Adjunto da Universidade Federal de
Santa Catarina (UFSC), lotado no Departamento de Metodologia de Ensino (MEN) do Centro
de Educação. Vice coordenador do Mestrado Profissional em Ensino de História de junho de
2014 a junho de 2016. Coordenador do Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE
(2016-2018). Professor Permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE).
Líder do Grupo de Pesquisas Patrimônio, Memória e Educação (PAMEDUC -UFSC), vice-
líder do Grupo de Pesquisas Rastros (USF), membro do Grupo de Pesquisas Kairós
(Unicamp), Tem experiência na área de História e Educação, com ênfase em Práticas de
Ensino, Experiências de Ensino. Desenvolve trabalhos de Ensino, extensão e Pesquisa na
orientação de TCC, mestrado e doutorado nos seguintes temas: experiência, memória; fazer-
se professor, ensino de história.  ORCID:  https://orcid.org/0000-0002-7509-5572. E-mail:
elison0406@gamil.com.

Mário Mejía Huáman, Universidad Ricardo Palma

Professor na Faculdade de Filosofia da Universidade Ricardo Palma-PERU. Doutor em Educação pela Universidade Nacional de Cusco e Mestre em Filosofia pela Universidade Nacional Mayor de San Marcos-PERU. Membro Correspondente da Academia Mayor de Quechua.
E-mail: mejiahuaman@gmail.com

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Published

2022-07-12

How to Cite

BONATTI, J.; PAIM, E. A.; HUÁMAN, M. M. The cosmology andean and the Kaingang People: thinking of the rural education. Roteiro, [S. l.], v. 47, p. e28196, 2022. DOI: 10.18593/r.v47.28196. Disponível em: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/28196. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Seção temática: Educação do Campo: análises e resistências em movimento