Advertising with children: notes on the Itaú Social Program “Read for a Child”

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18593/r.v47.28143

Keywords:

Child, Reading, Advertising, Education

Abstract

The text exposes the results of a documentary and qualitative investigation that had as its corpus of analysis the Itaú Social Foundation's “Read for a child” program. More specifically, the following question was focused: What repercussions do Banco Itaú's marketing strategies on childhood bring to critical thinking in the field of education? The analysis proposal was based methodologically on Penn (2002), about images, since the corpus encompasses commercial advertising campaigns constructed both verbal and non-verbal. The text shows that it is possible to think about the role of the school and the role of the financial institution that builds an entire report on the role of family education and also of books and reading. One can even question whether there is a role reversal. This denotes that education professionals must question the limits of the alleged authority of advertising to deal with such powerful themes for the field of human formation. We conclude that teacher training is essential to allow them to question the displacement of the school's pedagogical authority to the media and advertising. It is also equivalent to thinking about the power and role of schools and teachers in contemporary society, of the decisive importance of the educational authority of that institution and of these subjects for the critical reflection and training of children.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Kênia Mendonça Diniz, Universidade Federal de Uberlândia

Doutora em Educação pela Universidade Federal de Uberlândia. Professora  do curso de Letras da Fundação Carmelitana Mário Palmério (FUCAMP). 

Iara Vieira Guimarães, UFU

Professora da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Uberlândia. Doutora em Educação pela USP. Pós-Doutorado em Educação pela UFF. 

References

ARIÈS, P. História social da criança e da família. Rio de Janeiro: Zahar Editora, 1978.

ASTRONAUTA. DPZ & T. São Paulo, 2017. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=lgzsbguv9F4. Acesso em 24.dez.2017.

BARUFFALDI, V.B. O enunciatário refletido no espelho. São Paulo: Universidade de São Paulo, 294 p., 2006 (Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas. Departamento de linguística).

BAUER, M.W; GASKELL, G.; ALLUM, N.C. Qualidade, quantidade e interesses do conhecimento. In: BAURER, M.; GASKELL, G. Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som. Um manual prático. Petrópolis (RJ): Vozes; 2012. p. 17-36.

BAUMAN, Z. A arte da vida. Rio de Janeiro: Zahar Editora, 2009.

BAUMAN, Z. Modernidade líquida. Rio de Janeiro: Zahar Editora, 2001.

BOWIE, David. Starman. In: The Rise and Fall of Ziggy Stardist and the Spiders from Mars. Estados Unidos: RCA, 1972.

CELLARD, A. A análise documental. In: POUPART, J. et al. A pesquisa qualitativa: enfoques epistemológicos e metodológicos. Petrópolis: Vozes, 2008.

COSTA, M.I.L. & MENDES, M.M.G.C. A publicidade como ferramenta de consumo: uma reflexão sobre a produção de necessidades. Portugal, BOCC, p. 2 - 10, 2012. Disponível em: http://www.bocc.ubi.pt/pag/costa-mendes-a-publicidade-como-ferramenta-de-consumo.pdf. Acesso em: 20 fev. 2020.

DINIZ, K. M. Campanhas publicitárias do programa "Leia para uma Criança" do Itaú Social: uma abordagem investigativa sobre a educação da infância. 2019. 193 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2019. Disponível em: http://doi.org/10.14393/ufu.te.2019.2546. DOI: https://doi.org/10.14393/ufu.te.2019.2546

FOUCAULT, M. A ordem do discurso. 5 ed., São Paulo: Edições Loyola, 1999.

GIL, A.C. Métodos e pesquisas de pesquisa social, 6ª ed., São Paulo: Atlas, 2008.

GUIMARÃES, I. V. e LOPES, J. J. M. As experiências espaciais das crianças no espaço urbano. Educar em Revista, Curitiba, Brasil, v. 35, n. 73, p. 307-325, jan./fev. 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/0104-4060.59690

ITAÚ. Leia para uma criança: Astronauta. Youtube, set. 2017. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=QeGlSXdVVD4. Acesso em 28 dez. 2020.

NERY, E. S. Juventude, libertação e história - um estudo a partir de letras de músicas de David Bowie (Starman a Blackstar). In: XXIX Simpósio Nacional de História Contra os preconceitos: História e Democracia, 2017, Brasília. Simpósio Nacional de História Contra os preconceitos: História e Democracia. Brasília: ANPUH, 2017. v. 1. p. 1-10.

PENN, G. Análise semiótica de imagens paradas. BAURER, M.; GASKELL, G. Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som. Um manual prático. 10 ed. Petrópolis (RJ): Vozes; 2002. p. 319-42.

SODRÉ, M. As estratégias sensíveis: afeto, mídia e política. Petropólis, RJ: Vozes, 2006.

Published

2022-07-13

How to Cite

DINIZ, K. M.; GUIMARÃES, I. V. Advertising with children: notes on the Itaú Social Program “Read for a Child” . Roteiro, [S. l.], v. 47, p. e28143, 2022. DOI: 10.18593/r.v47.28143. Disponível em: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/28143. Acesso em: 24 aug. 2024.

Issue

Section

Artigos de demanda contínua