Teaching cases: notes on a strategy for research and teacher training

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18593/r.v46.27340

Keywords:

teaching cases, research strategy, methodological possibility, teacher training

Abstract

This article deals with a discussion of teaching cases characterised by being a written production oriented towards the problematisation of a specific topic. It is also considered as a research procedure and a training strategy for teachers. The literature on case studies in the field of education is scarce, which justifies the lack of research and discussion on the subject. For this reason, a conceptual review (MIZUKAMI, 2006; ROESCH, 2007; MUSSI, 2007; LACERDA, 2011) and a specific and concrete teaching case are taken into account in this paper. It also presents an analysis and guidelines of didactic cases as a methodological and teacher training strategy, which seek to expand and disseminate this tool among educational researchers.

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Author Biographies

Marta María Olmo Extremera, Universidade Isabel I

Professora da Faculdade de Ciências Humanas e Sociais da Universidade Isabel I (EaD), Burgos (Espanha). Pós- doutorado (CNPq) em Universidad Estadual do Ceará (UECE) (2019). Professora convidada do Programa de Postgraduação em Educação da UniRio. Doutora em Ciências da Educação pela Universidade de Granada (2017). EdD degree em Liderança e aprendizagem em organizações educativas. London Center for Leadership and Learning. Institute of Education (IOE) (2013). Mestrado em Coaching Pessoal e Ejetucive pela Universidade Camilo José Cela de Madrid (2012). Licenciatura em Pedagogia pela Universidade de Granada (2010) .Membro ativo da Rede de Pesquisa em Liderança e Melhoria da Educação (RILME). Pesquisadora do grupo de pesquisa, Formação de Professores focado na escola (FORCE), HUM-386. Universidade de Granada (UGR), Espanha. Pesquisadora do Grupo de Estudos e Pesquisas em Profissão e Formação Docente (GEPROD), da UFRJ. Pesquisadora colaboradora Educação, Cultura Escolar e Sociedade (EDUCAS), UECE. Entre os campos para se destacar em que trabalha são: - Liderança educativa - Liderança Resiliente - Formação em Diretores de Escola - Resiliência em Professores e Diretores - Formação continua e permanente de Professores e Diretores - Didática - TIC e espaços virtuales de formação - Inteligencia Emocional em Professores e Diretores - Técnicas de Método Qualitativos (biográfico-narrativa, estudo de casos, etnografía, etc.,) - Análise de dados Qualitativos.

Maria Mikaele Silva Cavalcante, Universidade Estadual do Ceará

Doutoranda em Educação pela Universidade Estadual do Ceará (UECE), com Mestrado em Educação e licenciatura em Pedagogia pela mesma instituição. Professora substituta da UECE, atuante no Centro de Educação, Ciências e Tecnologia da Região dos Inhamuns. Pesquisadora do grupo de pesquisa EDUCAS/CNPq. ORCID: 0000-0002-4551-6495.

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Published

2021-07-08

How to Cite

EXTREMERA, M. M. O.; CAVALCANTE, M. M. S. Teaching cases: notes on a strategy for research and teacher training. Roteiro, [S. l.], v. 46, 2021. DOI: 10.18593/r.v46.27340. Disponível em: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/27340. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Seção temática: Casos de Ensino na pesquisa e na formação de professores