Black epistemologies and education: ethnic-racial relations in the education of the pedagogue

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18593/r.v46i.26314

Keywords:

Black epistemology, Initial and continuing education, Pedagogy, Ethnic-racial relations

Abstract

The article aims to analyze the field of Pedagogy Education based on the recognition of the importance of Education for Ethnic-Racial Relations as a structuring element in the construction of anti-racist education. From a methodological point of view, the study uses a qualitative approach of a bibliographic nature. Initially, it reflects on the education of the pedagogue through the legal determinations that should support the implementation of the teaching of African and Afro-Brazilian history and culture in the school curriculum. This legal framework – LDB no. 9.394/96, amended by Laws no. 10.639/03 and no. 11.645/08, Resolution CNE/CP no. 01/2004, Decision CNE/CP no. 03/2004 - established the National Curriculum Guidelines for the Education of Ethnic-Racial Relations and the Teaching of Afro-Brazilian and African History and Culture, in addition to the National Plan for the implementation of these Guidelines (2009). The study addresses the importance of constructing spaces for the production of knowledge that questions the foundations of racist thought in Brazil from the perspective discussed by Gomes (2012), starting from the construction of proposals committed to overcoming racism and pointing to a new paradigm of education. The reflections proposed by Carneiro (2005), Rodrigues, Cardoso and Silva (2019), Petit (2015, 2016), Gonçalves and Silva (2007), question the epistemicide and collaborate to rethink training in pedagogy as an important space to build theoretical-methodological references and recognize black epistemologies, pointing out possibilities for curricular and pedagogical resignifications. As such, it is recognized that an epistemological change and decolonization of curriculums are part of the necessary changes in the training of education professionals and especially of pedagogues.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cicera Nunes, Universidade Regional do Cariri

Possui Doutorado em Educação Brasileira pela Universidade Federal do Ceará (2010). É Mestre em Educação Brasileira também pela Universidade Federal do Ceará (2007). Pedagoga e Especialista em Arte-Educação pela Universidade Regional do Cariri (2003). Foi professora da educação básica da rede municipal e particular de Juazeiro do Norte (2000-2008), da Universidade Federal de Alagoas - UFAL (2008-2010) e da Universidade Federal de Campina Grande - UFCG (2010-2011). Atualmente é Professora Adjunta vinculada ao Departamento de Educação da Universidade Regional do Cariri - URCA. Professora Permanente do Mestrado Profissional em Educação e do Mestrado Profissional em Ensino de História da URCA. Atualmente realiza estágio de pós-doutoramento no Programa de Pós-Graduação em Museologia da UFBA (2020). Coordenadora do Núcleo de Estudos em Educação, Gênero e Relações Étnico-Raciais - NEGRER/URCA. Coordenadora Geral do Congresso Internacional Artefatos da Cultura Negra. Membro da Associação Brasileira de Pesquisadores Negros - ABPN e da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação - ANPED.Tem experiência na área de Educação atuando principalmente nos seguintes temas: cultura e patrimônio afrodescendente, educação das relações étnico-raciais, reisados e congadas, formação de professores e o ensino da história e cultura africana e afrodescendente.

Jusciney Carvalho Santana, UFAL

Pedagoga. Especialista em Psicopedagogia. Mestre em Desenvolvimento Humano e Responsabilidade Social. Doutora em Educação. Pesquisadora no grupo de pesquisa Gestãoe  Avaliação Educacional e Núcleo de Estudos Afrobrasileiros e Indigenas da UFAL.

Nanci Helena Rebouças Franco, UFBA

Licenciada em Ciências Sociais pela Universidade Federal da Bahia (1990), Bacharel em Ciências Sociais pela Universidade Federal da Bahia (1992), Especialização em Docência para o Ensino Superior pela Fundação Visconde de Cairu (1995), Mestrado em Educação pela Universidade Federal da Bahia (2000) e Doutorado em Educação pela Universidade Federal da Bahia (2008). Realizou Pós Doutorado em Sociologia da Educação pela Universidade do Minho, Portugal (2016-2017). Atualmente é Professora Associada do Departamento 1 da Faculdade de Educação da Universidade Federal da Bahia (UFBA). 

References

BÂ, H. A. A tradição viva. Metodologia e pré-história da África. Edição: Joseph Ki-Zerbo. 2. ed. rev. Brasília, DF: UNESCO, 2010.

BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 21 dez. 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9394.htm. Acesso em: 15 jul. 2020.

BRASIL. Lei n. 10.639, de 9 de janeiro de 2003. Altera a lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da rede de ensino a obrigatoriedade da temática “História e Cultura Afro-brasileira”, e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 10 jan. 2003. Disponível em: http://www.planalto. gov.br/ccivil _03/leis/2003/l10.639.htm. Acesso em: 17 out. 2020.

BRASIL. Lei n. 11.645, de 10 de março de 2008. Altera a lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da rede de ensino a obrigatoriedade da temática “História e Cultura Afro-brasileira e Indígena”, e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 11 mar. 2008. Disponível em: http://www.planalto. gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11645.htm. Acesso em: 18 nov. 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE/CP nº 3, de 10 de março de 2004. Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação das Relações Étnico-Raciais e para o Ensino de História e Cultura Afro-Brasileira e Africana. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 10 mar. 2004.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CP nº. 01, de 15 de maio de 2006. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais para o Curso de Graduação em Pedagogia, Licenciatura. Brasília, DF: MEC, 2006.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CP nº. 01, de 17 de junho de 2004. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação das Relações Étnico-Raciais e para o Ensino de História e Cultura Afro-Brasileira e Africana. Brasília, DF: MEC, 2004.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade. Plano Nacional de implementação das Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação das Relações Étnico-Raciais e para o ensino de História e Cultura Afro-Brasileira e Africana. Brasília, DF: MEC, 2009.

CARNEIRO, A. S. A construção do outro como não-ser como fundamento do ser. 2005. 339 f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2005.

COELHO, W. de N. B.; COELHO, M. C. Os conteúdos étnico-raciais na educação brasileira: práticas em curso. Educar em Revista, n. 47, p. 67-84, jan./mar. 2013.

COELHO, W. de N. B. Formação de professores e relações étnico-raciais (2003-2014): produção em teses, dissertações e artigos. Educ. rev., v. 34, n. 69, p. 97-122, jun. 2018. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo. php?script=sci_arttext& pid=S0104-40602018000300097&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 30 ago. 2020.

CORENZA, J. de A. Formação inicial de professores: conversas sobre relações raciais e educação. Curitiba: Appris, 2018.

DAMIÃO, F. de J.; ARAÚJO, R. C. Culturas e infâncias negras pequenas: uma pauta das intelectuais negras na academia. In: CONGRESSO BAIANO DE PESQUISADORES(AS) NEGROS(AS), 9., 2019, Salvador. Anais [...] Salvador, 2019.

DIAS, L. R. Formação de professores, educação infantil e diversidade étnico-racial: saberes e fazeres nesse processo. Revista Brasileira de Educação, v. 17, n. 51, set./dez. 2012.

GOMES, N. L. Limites e Possibilidades da implementação da Lei 10.639/03 no contexto das políticas públicas em educação. In: PAULA, M. de; HERINGER, R. (org.). Caminhos Convergentes: estado e sociedade na superação das desigualdades raciais no Brasil. Rio de Janeiro: Fundação Heinrich Boll Actioonaid, 2009.

GOMES, N. L. O Movimento Negro Educador. Petrópolis, RJ: Vozes, 2017.

GOMES, N. L. Relações étnico-raciais, educação e descolonização dos currículos. Currículo sem fronteiras, v. 12, n. 1, p. 98-109, jan./abr. 2012.

GONÇALVES E SILVA, P. Aprender, ensinar e relações étnico-raciais no Brasil. Educação, ano 30, n. 3 (63), p. 489-506, set./dez. 2007.

GONÇALVES, L. R. D. Políticas curriculares e descolonização dos currículos: a lei 10.639/03 e os desafios para a formação de professores. Revista Educação e Políticas em Debate, v. 2, n. 1, jan./jul. 2013

LUZ, I. M. No interior da memória: caminhos, símbolos e fontes de um passado afro-brasileiro. In: NUNES, C.; REIS, M. da C. Dossiê Abordagens pedagógicas interdisciplinares para a educação das relações étnico-raciais. Revista Debates em Educação, v. 11, n. 23, jan./abr. 2019.

MACEDO, M. de L. Tradição oral afro-brasileira e escola: um diálogo possível? In: OLIVEIRA, I. de; SILVA, P. B. G.; PINTO, R. P. (org.). Negro e educação: escola, identidades, cultura e políticas públicas. São Paulo: Ação educativa/ANPED, 2005.

PASSOS, J. C. dos. As relações étnico-raciais nas licenciaturas: o que dizem os currículos anunciados. Poiésis, v. 8, n. 13, p. 172-188, jan./jun. 2014.

PETIT, S. H. Práticas pedagógicas para a Lei nº. 10.639/03: a criação de nova abordagem de formação na perspectiva das africanidades. Educ. Foco, v. 21, n. 3, p. 657-684, set./dez. 2016.

PETIT, S. H. Pretagogia: pertencimento, corpo-dança afroancestral e tradição oral Africana na formação de professoras e professores. 1. ed. Fortaleza: EDUECE, 2015.

RODRIGUES, T. C.; CARDOSO, I. A.; SILVA, A. R. Ações afirmativas e formação de professores: diálogos e perspectivas a partir do NEAB/UFSCar. Roteiro, v. 44, n. 2, p. 1-24, maio/ago. 2019.

SANTOS, M. A. dos. A primeira Infância Negra e a Gestão das Instituições de Educação Infantil. Pontos de Interrogação - Revista de Crítica Cultural, v. 5, n. 2, jul./dez. 2015.

VIDEIRA, P. L. Marabaixo, dança afrodescendente: ressignificando a identidade étnica do negro amapaense. Fortaleza: Edições UFC, 2009.

Published

2021-03-25

How to Cite

NUNES, C.; SANTANA, J. C.; FRANCO, N. H. R. Black epistemologies and education: ethnic-racial relations in the education of the pedagogue. Roteiro, [S. l.], v. 46, p. e26314, 2021. DOI: 10.18593/r.v46i.26314. Disponível em: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/26314. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Seção temática: Epistemologias Negras e Processos Educativos