Democratic management and its new fections in the Brazilian historical tour

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18593/r.v47.23832

Keywords:

democratic management, educational legislation, managerialism, neoliberalism

Abstract

This article deals with the changes brought about by the legal systems, with regard to the principle of democratic management, throughout the Brazilian historical process. It discusses how educational legislation in this country accommodated new ideals, influenced by neoliberal policies for the internationalization of capital. The text presents an analysis of how the legal provisions of education have adapted to the political and social situation, proving to be vulnerable to the interests of economic groups. The general objective is to present the setbacks of democratic management by associating itself with neoliberal foundations, deconstructing the meaning attributed to the constitutional principle. It specifically intends to (i) demonstrate how Brazilian educational legislation incorporated neoliberal elements, and (ii) analyze the political orientation that directed the new insertions in the law. The study was based on the development of bibliographic research and document analysis. It concludes that the municipalities, states and the Federal District as autonomous units of the federation (although they need articulation for the effectiveness of the national education system) reproduce the neo-liberal ideals apparent in the school's management management model, obscuring participatory and control practices as an expression of democratic management, as a constitutional principle.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Viviane Barbosa Perez Aguiar, UEL

Mestra em Educação pela Universidade Estadual de Londrina (2019). Graduada em Pedagogia pela UEL (1996). Atualmente é gerente de Formação Continuada da Secretaria Municipal de Educação de Londrina. Participa do grupo de Pesquisa Estado, Políticas Públicas e Gestão da Educação (UEL).

Maria José Ferreira Ruiz

Pós-doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Doutora em Educação pela Universidade Estadual Júlio de Mesquita Filho/UNESP (2013). Mestre em Educação pela UEL (2006). Graduada em Pedagogia pela UEL (2003). Atualmente é docente da UEL, atuando no curso de Pedagogia e no Programa de Pós-Graduação  em Educação. Desenvolve estudos vinculados ao grupo de Pesquisa Estado, Políticas Públicas e Gestão da Educação (UEL).

Edwylson de Lima Marinheiro

Mestre em Educação pela Universidade Estadual de Londrina – PR. Professor da rede municipal de Londrina – PR na função de Gerência de Gestão Financeira da Secretaria Municipal de Educação de Londrina. Pedagogo da rede estadual de educação do Paraná

References

ADRIÃO, T.; CAMARGO, R. B. A gestão democrática na Constituição Federal de 1988. In: Oliveira, R. P.; ADRIÃO, T. (org.) Gestão Financiamento e Direito à Educação: análise da LDB e da Constituição Federal. São Paulo: Xamã, 2001.

ARAUJO, S.; CASTRO, A. M. D. A. Gestão educativa gerencial: superação do modelo burocrático? Ensaio, v. 19, p. 81-106, 2011. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-40362011000100006

BRASIL. Constituição. República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF: Senado Federal, 5 out. 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicaocompilado.htm. Acesso em: 12 fev. 2021.

BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 21 dez. 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/L9394.htm. Acesso em: 5 fev. 2020.

BRASIL. Lei n. 10.172, de 9 de janeiro de 2001. Aprova o Plano Nacional de Educação e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 10 jan. 2001. Disponível em: http://legis.senado.leg.br/norma/552048/publicacao/15716520. Acesso em: 5 fev. 2020.

BRASIL. Lei n. 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprovou o Plano Nacional de Educação – PNE, 2014. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 26 jun. 2014. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l13005.htm. Acesso em: 5 fev. 2020.

BRASIL. Ministério da Administração e Reforma do Estado. Plano Diretor da Reforma do Aparelho do Estado. Brasília: MARE, 1995. Disponível em: http://www.bresserpereira.org.br/documents/mare/planodiretor/planodiretor.pdf. Acesso em: 12 fev. 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Documento final [da CONAE 2010]. Brasília, DF: MEC, 2010. Disponível em: http://conae.mec.gov.br/images/stories/pdf/pdf/documetos/documento_final_sl.pdf. Acesso em: 3 out. 2019.

CABRAL NETO, A.; CASTRO, A. M. D. A. Gestão educacional na América Latina: delineamentos e desafios para os sistemas de ensino. In: EYNG, A. M.; GISI, M. L. (org.). Política e gestão da educação superior: desafios e perspectivas. Ijui: Unijui, 2007.

FREITAS, L. C. Escolas aprisionadas em uma democracia aprisionada: anotações para uma resistência propositiva. HISTEDBR On-line, v. 18, n. 4(78), p. 906-926, out./dez. 2018. DOI: https://doi.org/10.20396/rho.v18i4.8654333

FRIGOTTO, G. A produtividade da escola improdutiva 30 anos depois: regressão social e hegemonia às avessas. Revista Trabalho Necessário, v. 3, n. 20, 2015. Disponível em: http://periodicos.uff.br/trabalhonecessario/article/view/8619. Acesso em: 29 jun. 2021.

GIDDENS, A. A terceira via: reflexões sobre o impasse político atual e o futuro da social-democracia. Rio de Janeiro: Record, 2001.

LINO, L. A.; MORGAN, K. V. Do documento final da CONAE ao Plano Nacional de Educação: uma análise da meta 19. RPGE – Revista on line de Política e Gestão Educacional, v. 22, n. esp. 1, p. 67-83, mar. 2018. DOI: https://doi.org/10.22633/rpge.v22.nesp1.2018.10784

MARTINS, A. S. A direita para para o social: a educação da sociabilidade no Brasil contemporâneo. Juiz de Fora: UFJF, 2009.

OLIVEIRA, C.; LOPES, V. V. Autonomia, gestão escolar e órgãos colegiados: a produção de artigos em periódicos científicos (2000-2008). RBPAE, v. 26, n. 3, p. 461-476, set./dez. 2010. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/rbpae/article/download/19793/11531. Acesso em: 10 fev. 2020.

OLIVEIRA, M. M. Como fazer pesquisa qualitativa. Petrópolis: Vozes, 2007.

PARO, V. H. Administração escolar: introdução crítica. São Paulo: Cortez, 1987.

PARO, V. H. Escritos sobre educação. São Paulo: Xamã, 2001.

PARO, V. H. Gestão democrática da escola pública. São Paulo: Ática, 1997.

PERONI, V. M. V.; FLORES, M. L. R. Sistema nacional, plano nacional e gestão democrática da educação no Brasil: articulações e tensões. Revista Educação, v. 37, p. 180-189, 2014. DOI: https://doi.org/10.15448/1981-2582.2014.2.16342

ROBERTSON, S.; DALE, R. Toward a critical cultural political economy of the globalisation of education. Globalisation, Societies and Education, v. 13, n. 1, p. 149-170, 2015. Disponível em: https://susanleerobertson.files.wordpress.com/2009/10/robertson-and-dale-2015-critical-cultural-political-economy-education.pdf. Acesso em: 4 nov. 2019. DOI: https://doi.org/10.1080/14767724.2014.967502

RUIZ, M. J. F.; MARINHEIRO, E. L. A democratização da escola pública: velhos e novos modelos de gestão escolar. Revista Educação, 2015. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/17236. Acesso em: 25 fev. 2020. DOI: https://doi.org/10.5902/1984644417236

RUIZ, M. J. F. Trabalho coletivo na escola pública: contribuições pedagógicas de Anton Semionovitch Makarenko. Org & Demo, v. 9, n. 1/2, p. 223-240, jan./dez. 2008. Disponível em: http://www2.marilia.unesp.br/revistas/index.php/orgdemo/article/view/62/68. Acesso em: 25 fev. 2020. DOI: https://doi.org/10.36311/1519-0110.2008.v9n1/2.62

SILVA, K. V. A. Plano de Desenvolvimento da Escola - PDE escola: limites e possibilidades. 2011. 139 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal da Paraíba, Paraíba, 2011. Disponível em:

http://tede.biblioteca.ufpb.br/bitstream/tede/4622/1/arquivototal.pdf. Acesso em: 23

abr. 2021.

VALENTE, I.; ROMANO, R. PNE: plano nacional de educação ou carta de intenção? Educação e Sociedade, v. 23, n. 80, p. 96-107, set. 2002. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0101-73302002008000007&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 25 jan. 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302002008000007

Published

2021-12-23

How to Cite

AGUIAR, V. B. P.; RUIZ, M. J. F.; MARINHEIRO, . E. de L. Democratic management and its new fections in the Brazilian historical tour. Roteiro, [S. l.], v. 47, p. e23832, 2021. DOI: 10.18593/r.v47.23832. Disponível em: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/23832. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos de demanda contínua

Most read articles by the same author(s)