The ties of interest and influence on educational policy networks in Latin America and the Caribbean
DOI:
https://doi.org/10.18593/r.v44i3.20932Keywords:
Network political public, Governance, Movement Education for All, Latin American Network of Civil Society Organizations for EducationAbstract
This article seeks to understand the multiple determinations regarding the commitment to the privatization of public education in Latin American. It is observed the constitution of a network political of group of businessmen, economic groups, financial institutions and multilateral organizations that were organized and articulated to focus in the decision making in the educational politics in the Latin American countries, notably the Movement Education for All, in Brazil, and the Latin American Network of Civil Society Organizations for Education. In the methodological development, we proceeded to the survey and analysis of primary sources (official documents, institutional and reports) and secondary sources (researches and productions on the subject). In addition, we use the social network analysis methodology. As a result, we observe that networks influence strategies and alliances that allow us to understand more interdependently and the context of public policy in education.
Downloads
References
BALL, S. Educação global S. A.: novas redes políticas e o imaginário neoliberal. Tradução: Janete Bridon. Ponta Grossa: UEPG, 2014.
BALL, S.; YOUNDELL, D. Privatización encubierta en la educación pública, Internacional de la Educación. Bruselas, 2007. Disponível em: http://www.joanmayans.com/privatizacion_encubierta_de_la_educacion_publica.pdf. Acesso em: 9 nov. 2017.
CAMPANHA LATINO-AMERICANA PELO DIREITO À EDUCAÇÃO. Mapeo sobre Tendencias de la Privatización de la Educación en América Latina y el Caribe. São Paulo: CLADE, 2014.
CHESNAIS, F. O capital portador de juros: acumulação, internacionalização, efeitos econômicos e políticos. In: Finança mundializada. São Paulo: Boitempo, 2005.
CHESNAIS, F. A finança mundializada. São Paulo: Boitempo, 2004.
DALE, R. Globalização e educação: demonstrando a existência de uma “Cultura Educacional Mundial Comum” ou localizando uma “Agenda Globalmente Estruturada para a Educação”? Educação e Sociedade, Campinas, v. 25, n. 87, p. 423-460, maio/ago, 2004. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302004000200007
EVANGELISTA, O; LEHER, R. Todos pela Educação e o episódio Costin no MEC: a pedagogia do capital em ação na política educacional brasileira. In: Trabalho Necessário, ano 10, n. 15, 2012. Disponível em: http://periodicos.uff.br/trabalhonecessario/article/view/6865/5148 Acesso em: 30 abr. 2019. DOI: https://doi.org/10.22409/tn.10i15.p6865
GONÇALVES, R. Grupos econômicos: uma análise conceitual e teórica. Revista Brasileira de Economia, Rio de Janeiro: FGV, v. 45, n.4, p.491-518, 1991.
HARVEY, D. Condição pós-moderna. São Paulo: Loyola, 1993.
HARVEY, D. O Novo Imperialismo. São Paulo: Loyola, 2003.
KLJIN, E. Redes de políticas públicas: una visión general, 1998. Disponível em: http://revista-redes.rediris.es/webredes/textos/Complex.pdf. Acesso em 15 jul. 2019.
LAMOSA, R. A nova ofensiva do capital na América Latina: Todos pela Educação? Anpuh 2017. Disponível em: https://www.snh2017.anpuh.org/resources/anais/54/1489967747_ARQUIVO_TextocompletoANPUH2017.pdf. Acesso em: 26 fev. 2019.
LAVAL, C. A escola não é uma empresa: o neo-liberalismo em ataque ao ensino público. Londrina: Planta, 2004
LEHER, R. Grandes grupos econômicos estão ditando a formação de crianças e jovens brasileiros. Entrevista ao Jornal Brasil de Fato, 2015. Disponível em: http://antigo.brasildefato.com.br/node/32359. Acesso em: 21 fev. 2019.
MARX, K; ENGELS, F. Manifesto Comunista. São Paulo: Boitempo, 2010, p. 271.
MARX, K. O Capital: O processo global da produção capitalista Livro III. Tradução: Rubens Enderle. São Paulo: Boitempo, 2017, v. 3.
MARTINS, A. Educação Básica no século XXI: o projeto do organismo “Todos pela Educação”. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 4, n. 1, p. 21-28, jan.-jun., 2009. DOI: https://doi.org/10.5212/PraxEduc.v.4i1.021028
MARTINS, E. M. Movimento “Todos pela Educação”: um projeto de nação para a educação brasileira. 2013. Dissertação. (Mestrado em Educação)–Universidade Estadual de Campinas. Faculdade de Educação, Campinas, SP, 2013.
MÉSZÁROS, I. A educação para além do capital. São Paulo: Boitempo, 2005.
MÉSZÁROS, I. A Crise Estrutural do Capital. São Paulo: Boitempo, 2009.
MINELLA, A. C. Grupos financeiros no Brasil: um perfil econômico e sociopolítico dos maiores credores privados. In: V Workshop Empresa, Empresários e Sociedade. O mundo empresarial e a questão social. Porto Alegre, 2-5 maio 2006.
MINTZ, B., & SCHWARTZ, M.. The power structure of americam business. Chicago: Uinversity of Chicago, 1985.
PEREIRA, J. NOVA ESCOLA E PADRÃO BNCC DE DOCÊNCIA: a formação do professor gerenciado. 2019. Tese (Mestrado no Programa de Pós- graduação em Educação) – Universidade Federal de Santa Catarina, 2019.
PORTUGAL JÚNIOR, J. G. Grupos econômicos: expressão Institucional da unidade empresarial contemporânea. São Paulo, FUNDAP/IESP, 1994.
ROBERTSON, S.; VERGER, A. A origem das parcerias público-privada na governança global da educação. Educação & Sociedade, v. 33, n. 121, p. 1133-1156, 2012. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302012000400012
SHIROMA, E. O.; GARCIA, R. M. C.; CAMPOS, R. F. Conversão das “almas” pela liturgia da palavra: uma análise do movimento Todos pela Educação. In: BALL, S.; MAINARDES, J. Políticas educacionais: questões e dilemas. São Paulo: Cortez, 2011.
URBINI, L. F. Educação integral e capital financeiro: a participação do Itaú Unibanco nas políticas públicas de educação entre 2002 e 2014. 2015. (Mestrado no Programa de Pós-Graduação em Sociologia Política)–Universidade Federal de Santa Catarina, 2015.
UNESCO. Relatório Repensar a educação. 2016. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000244670. Acesso em: 15 jan. 2019.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright Notice
The authors retain copyright and grant the Journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons – Attribution – 4.0 International license.