Violence, aesthetics and education: the case of young Törless

Authors

  • Nadja Hermann Professora titular de Filosofia da Educação aposentada/UFRGSPesquisa do CNPq

DOI:

https://doi.org/10.18593/r.v43i2.16257

Keywords:

Violence, Education, Aesthetics, Ethic, Musil

Abstract

The article discusses the possibility of aesthetics to illuminate ethic in education, interpreting violence in the formative process, from the Bildungsroman The Young Törless (1906), by Robert Musil. The consideration of the sensitive (aisthesis) to mobilize affections and emotions is a strategy that articulates the complementarity between philosophical (ethical) knowledge and that which comes from literature and the arts in general (aesthetics). Young Törless approaches violence in the educational process, provoking the emotion that links the ethical to the aesthetic and thus exposes how the authoritarian mentalities are prepared. Finally, the text concludes that the poetic creation of Musil exposes the reverse of education, since the order of the educational institution is subverted by the violent disorder that, worked in the internal process of the feelings, provokes the proper one of the aesthetic: "extreme emotion".

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Author Biography

Nadja Hermann, Professora titular de Filosofia da Educação aposentada/UFRGSPesquisa do CNPq

Nadja Hermann é graduada em Filosofia/UFSM e doutorou-se em Educação/UFRGS, com estudos complementares (Doutorado sanduíche) na Universidade de Heidelberg. Foi professora titular de Filosofia da Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul de 1997 a 2005 e professora adjunta da Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul de 1995 a 2015. Coordenou o Comitê de Educação e Psicologia da Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado do Rio Grande do Sul no período de 2002 a 2006. Realizou estágios de pesquisa na Universidade de Heidelberg/ Institut für Bildungswissenschaft nos anos de 1998, 1999 e 2005. Em 2012 recebeu bolsa CNPq, modalidade EV-1, para realizar Intercâmbio Interinstitucional com o IBICT tratando do Tema: Racionalidade, aprendizagem e ética em Habermas. Foi Editora da revista Educação (Porto Alegre) de 2010 a 2015. Atualmente atua como pesquisadora do CNPq e lidera o Grupo de Pesquisa "Racionalidade e Formação", hospedado na PUCRS.  Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Filosofia da Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: filosofia da educação, racionalidade, hermenêutica, Nietzsche, Habermas, Gadamer, ética, ética e estética.

Publicou “Educação e racionalidade: conexões e possibilidades de uma razão comunicativa na escola” (Porto Alegre, EDIPUCRS, 1996); “Validade em educação: intuições e problemas na recepção de Habermas” (Porto Alegre, EDIPUCRS, 1999);  “Pluralidade e ética em educação” (Rio de Janeiro, DP&A, 2001); “Hermenêutica e educação” (Rio de Janeiro, DP&A, 2002); Ética e estética: a relação quase esquecida (Porto Alegre, EDIPUCRS, 2005); “Autocriação e horizonte comum: ensaios sobre educação ético-estética” (Editora UNIJUÍ, 2010) e “Ética e educação: outra sensibilidade” (Belo Horizonte, Autêntica, 2014) e “Diálogo/Educação” em co-autoria com Márcia Tiburi (Editora Senac, 2014). Publicou também vários artigos e capítulos de livros sobre ética e filosofia da educação.

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Published

2018-08-30

How to Cite

HERMANN, N. Violence, aesthetics and education: the case of young Törless. Roteiro, [S. l.], v. 43, n. 2, p. 471–488, 2018. DOI: 10.18593/r.v43i2.16257. Disponível em: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/16257. Acesso em: 22 dec. 2024.

Issue

Section

Dossiê "Relações entre violência e educação"