Affirmative actions and teacher training: dialogues and perspectives from NEAB/UFScar

Authors

  • Tatiane Cosentino Rodrigues Universidade Federal de São Carlos https://orcid.org/0000-0002-4402-2805
  • Ivanilda Amado Cardoso Mestre e Doutoranda em Educação Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal de São CarlosPrograma Abdias Nascimento Georgia State University- GSU/UFSCar/CAPESPedagoga- Universidade Estadual Paulista- UNESP https://orcid.org/0000-0003-0575-8323
  • Andreia Rosalina Silva Universidade Federal de São Carlos https://orcid.org/0000-0003-1708-8961

DOI:

https://doi.org/10.18593/r.v44i2.17417

Keywords:

Affirmative actions, Teacher training, Higher Education, Center for Afro-Brazilian Studies

Abstract

Among the challenges posed by the process of implementing affirmative action policies in the modality of quotas and/or reservation of vacancies in access to higher education, there is still an unexplored dimension that corresponds to the production of plural sciences and knowledge that are capable of altering unequal and discriminatory patterns still present in Brazilian society. The purpose of this article is to present a critical-purpose reflection about political-pedagogical practices based on the experience of the Afro-Brazilian Studies Center of the Federal University of São Carlos, which has helped the field of education in understanding some of these policy challenges caused by affirmative action especially the initial and continuing teacher training.

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Author Biographies

Tatiane Cosentino Rodrigues, Universidade Federal de São Carlos

Professora Adjunta do Departamento de Teorias e Práticas Pedagógicas da UFSCar- Programa de Pós-Graduação em Educação. Coordenadora do Núcleo de Estudos Afro-brasileiros da UFSCar.

Ivanilda Amado Cardoso, Mestre e Doutoranda em Educação Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal de São CarlosPrograma Abdias Nascimento Georgia State University- GSU/UFSCar/CAPESPedagoga- Universidade Estadual Paulista- UNESP

Mestre e Doutoranda em Educação

Programa de Pós-graduação em Educação da

Universidade Federal de São Carlos

Programa Abdias Nascimento

 Georgia State University- GSU/UFSCar/CAPES

Pedagoga- Universidade Estadual Paulista- UNESP

Andreia Rosalina Silva, Universidade Federal de São Carlos

Mestre e Doutoranda em Educação

Programa de Pós-graduação em Educação da

Universidade Federal de São Carlos

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Published

2019-07-07

How to Cite

RODRIGUES, T. C.; CARDOSO, I. A.; SILVA, A. R. Affirmative actions and teacher training: dialogues and perspectives from NEAB/UFScar. Roteiro, [S. l.], v. 44, n. 2, p. 1–24, 2019. DOI: 10.18593/r.v44i2.17417. Disponível em: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/17417. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Seção Temática: Educação e Diferença: diálogo e perspectivas

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