Finitude and existential anguish between high school students of a public school: aggravatives of covid-19

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18593/r.v48.32246

Keywords:

Adolescence, Human Finitude, Existential Anguish, High School

Abstract

This paper holds the results of a research that intended to identify from high school teachers’ testimonies how themes related to human finitude and existential anguish are present in students’ daily life. Data presented here were collected in a focus group on aspects related to the psychological distress of young people and adolescents who attend a public high school in the western region of the state of Santa Catarina, Brazil. The methodology of the data collect took place in activities developed in five meetings with teachers of high school, with an approximate duration of 60 minutes each meeting. This research has a qualitative approach and the interpretation of data followed the theoretical approach of hermeneutics. It is undeniable that the teacher, along his/her career, may face situations that involve existential anguish experienced by his/her students, needing preparation to deal with them. However, the teacher not always have it, which reveals gaps in his training process. In a normal scenario, there are already barriers to overcome, and with Covid-19, the school space and the lives of teenagers became even more chaotic. The pandemic demonstrated our weaknesses and exposed our human and professional vulnerability to deal with existential issues and finitude. It also revealed aspects of the impotence to listen and help adolescents in their existential crises and psychic suffering.

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Author Biographies

Rosilei dos Santos Rodrigues Kepler, URI Campos Frederico Westphalen

Psicóloga -  Graduada pela UNOESC-  São Miguel do Oeste - SC

Especialização em psicologia Clínica Ampliada  – Uri –  Frederico Westphalen - RS

Especialização em tanatologia  Humana  – UNISANTA –  SP

Especialização em Docência no Ensino Superior- URI –  Frederico Westphalen- RS

Formação e aprimoramentos em luto e perdas pela Clínica Luspe- Caxias do Sul- RS

Formação em psicologia Hospitalar- Hospital Pequeno Príncipe – Curitiba- PR

Mestrado em Educação- URI –  Frederico Westphalen – RS

Doutoranda em Educação - URI –  Frederico Westphalen – RS

Arnaldo Nogaro , Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e da Missões- URI Campus de Frederico

Doutorado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2001). Possui Mestrado em Antropologia Filosófica pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (1991) e graduação em Filosofia pela Faculdade Filosofia Imaculada Conceição (1987). Tem experiência na área de Filosofia, Antropologia Filosófica, Formação de Professores e Filosofia da Educação com ênfase em Fundamentos da Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: avaliação, educação escolar, aprendizagem, docência universitária e formação docente. Foi Pró-Reitor de Ensino da URI de 2016-2018. É Reitor da URI para a Gestão 2018-2022 e professor titular dos cursos de graduação e pós-graduação do Câmpus de Erechim e Professor do Programa de Pós-Graduação em Educação - Mestrado e Doutorado - do Câmpus de Frederico Westphalen. Membro do Conselho Editorial das Revistas Educação (UFSM), Perspectiva (URI- Erechim) , Cataventos (UNICRUZ - Cruz Alta) e Revista Eletrônica Vivências (URI). Atuou como Avaliador Institucional e de Cursos do INEP, conforme Portaria do MEC n 1.751, de 27 de outubro de 2006 até 2018. Líder do grupo de pesquisa Ética, Educação e formação de professores, certificado pelo CNPq. Membro do Grupo de Pesquisa Núcleo de Estudos e Pesquisas em Políticas e Processos de Educação Superior - NEPPES . Autor dos livros: Teoria e saberes docentes (Edifapes, 2002), Primeira Infância: espaço e tempo de educar na aurora da vida (Edifapes, 2012) e Professor reflexivo: prática emancipatória? (CRV, 2015); As TICS nos labirintos da prática educativa (CRV, 2016); Neurociência Cognitiva para educadores: aprendizagem e prática docente no século XXI (CRV, 2016), Acolhimento da criança de 3 a 5 anos na Escola de Educação Infantil (CRV, 2017). Entre o poder e a submissão: competências e marcos legais para a formação de professores que ensinam matemática no Brasil (CRV, 2018). Kant e a educação em diálogo permanente (CRV, 2018). Primeiros Passos na docência: horizontes, vozes, sentimentos e emoções (2021).

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Published

2023-07-28

How to Cite

KEPLER, R. dos S. R.; NOGARO , A. Finitude and existential anguish between high school students of a public school: aggravatives of covid-19. Roteiro, [S. l.], v. 48, p. e32246, 2023. DOI: 10.18593/r.v48.32246. Disponível em: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/32246. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos de demanda contínua