Analysis of the educational assumptions of homeschooling in Brazil based on Paulo Freire and Matthew Lipman

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18593/r.v48.32188

Keywords:

integration, reflective thinking, homeschooling, democracy, public education

Abstract

This paper aimed at analyzing Freire's concepts of integration and Lipman's concept of reflective thinking to support a liberating education, in opposition to the foundation of homeschooling in Brazil. For this, we raised the following question: what kind of education does homeschooling presuppose before Freire's and Lipman's contributions? In a first moment, we tried to understand the concept of integration in Freire to analyze the assumptions of homeschooling.  Then, we approached Lipman's notion of reflective thinking in a community of inquiry to analyze those assumptions, and we reflected on the contradictions present in homeschooling. This is a bibliographical study of a qualitative nature, based on the works of two referred authors to understand their concepts of integration and reflective thinking. This conceptual outline made it possible to critically reflect on the theoretical foundation of homeschooling in Brazil, under the sieve of critical thinking with others through an education that provides democracy, equality, and the legitimate recognition of differences. And as a result, from basic aspects for a democratic society, the liberating education, in the perspective of these authors, involves reflective thinking through the experience of dialogical and investigative integration community that contributes to the formation of subjectivity, enriched with the interaction with diversity, learning an empathic tolerance with the differences as a condition for the exercise of citizenship and democracy.

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Author Biographies

Antonio Oliveira Dju, Universidade Estadual de Londrina (UEL)

Doutorando em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (PPEDU) da Universidade Estadual de Londrina (UEL). Mestre em Educação pelo (PPEDU - UEL). Linha de pesquisa: Perspectivas Filosóficas, Históricas, Políticas e Culturais de Educação. Membro do Grupo de Pesquisa A Educação Filosófica de Crianças, Adolescentes e Jovens. Graduado em Filosofia pela Spiritan University College – Gana (2007). Graduado em Teologia pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná – PUCPR (2012). Especialista em Metodologia de Ensino Superior pela Universidade Norte do Paraná – UNOPAR (2016). Possui experiência nos estudos relacionados à Filosofia africana, Ubuntu; nos estudos relacionados à filosofia de educação; experiência no ensino de filosofia

Patrícia Melo Magoga, Colégio Chaminade de Bauru

Mestra em Educação pelo Programa de Pós-Graduação da UEL (Universidade Estadual de Londrina) na área da Filosofia da Educação (2020). Pós-graduada a nível de Especialização em Gestão de Projetos e Programas Sociais pela Universidade Estácio de Sá (2013-2014). Graduada em Pedagogia pela UEL, com habilitação em Educação Infantil, Séries Iniciais e Orientação e Supervisão Escolar (2008). Pesquisadora bolsista do Programa de Pós-Graduação em Educação da UEL a nível de mestrado, financiada pela CAPES. Aluna pesquisadora e bolsista do Grupo de Estudos Pedagógicos em Educação de Jovens e Adultos (2005), financiada pela PROEX. Membro do Grupo de Pesquisa: Educação Filosófica e Experiência Democrática: a democracia como modo de vida ético e político (2019). Artigos publicados em periódico (Qualis A1), e-book e anais. Foi professora da Educação Infantil, da educação profissional, professora de Inglês, educadora social no terceiro setor e tutora eletrônica no ensino superior. Atuou como orientadora pedagógica no SENAI e no SESI em Londrina/PR. Atualmente é professora do Ensino Fundamental I na rede privada de ensino. Temas de pesquisa: democracia, educação, filosofia da educação, experiência e pensamento reflexivo, educação escolar, escola pública, desenvolvimento, integração social.

Darcísio Natal Muraro, Universidade Estadual de Londrina (UEL)

É professor do Programa de Pós-Graduação em Educação (Mestrado e Doutorado) da Universidade Estadual de Londrina, no CECA - Centro de Educação, Comunicação e Artes, Departamento de Educação, onde desenvolve atividades de ensino, pesquisa e extensão. Tem projeto de pesquisa na área de filosofia e educação. Possui graduação em Filosofia pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná (1986), graduação em Teologia pelo Instituto Teológico São Paulo (1990), mestrado em História e Filosofia da Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1998), doutorado pela Universidade de São Paulo (2008).

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Published

2023-12-20

How to Cite

DJU, A. O.; MAGOGA, P. M.; MURARO, D. N. Analysis of the educational assumptions of homeschooling in Brazil based on Paulo Freire and Matthew Lipman. Roteiro, [S. l.], v. 48, p. e32188, 2023. DOI: 10.18593/r.v48.32188. Disponível em: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/32188. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos de demanda contínua