Interview: The didactic in the initial teacher’s training in order to work in the basic education, with Ilma Passos Alencastro Veiga

Authors

  • Edileuza Fernandes Silva Faculdade de Educação/Universidade de Brasília http://orcid.org/0000-0002-9837-2958
  • Maria Alessandra Lima Moulin Universidade de Brasília

DOI:

https://doi.org/10.18593/r.v47.30140

Keywords:

Didactic, Teacher Training, Basic Education

Abstract

The interview, based on Ilma Passos Alencastro’s thoughts, discusses the Didactic in the initial teachers' training to qualify students as teachers to work basic education. Theoretical and practical issues are addressed that take up interviewee's experiences, studies, research, and productions about this discipline, which is part of the pedagogy field and that plays a central role in the didactic-pedagogical training at the undergraduate level. Didactic is a discipline that, in turn, has as its object the successful teaching of the students. The interviewee's answers addressed a long-lasting confrontation between theory and practice, not only in her academic training but also in her professional performance. This led to deep reflections on didactics in the teacher training field. Her reflections confirm the complexity of the teachers' training and the central role of the didactic over this process. Besides, it may conclude that it is necessary to rethink the way this discipline is carried out in undergraduate courses throughtout Brazil to make this process democratic with open and critical discussions. Its current challenge is the convergence towards an innovative Didactic based on the  Historical-Critical Pedagogy.

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Author Biographies

Edileuza Fernandes Silva, Faculdade de Educação/Universidade de Brasília

Professora Adjunta da Faculdade de Educação/Programa de Pós-Graduação em Educação/UnB, na Linha de Pesquisa Profissão Docente, Currículo e Avaliação.

Maria Alessandra Lima Moulin, Universidade de Brasília

Atualmente sou pedagoga na Escola Superior de Defesa (ESD), onde atuo no cargo de Coordenação. Em 1999, formei-me em Pedagogia pela Universidade de Brasília (UnB). Sou mestre em Relações Internacionais e Ciência Política com ênfase em Defesa e Poder Aeroespacial concedido pela Universidade da Força Aérea (UNIFA) em 2019. Minha dissertação foi na área de currículo no ensino militar. Em tese contínua à área de pesquisa, minha tese se concentra no estudo dos itinerários formativos do Novo Ensino Médio por meio da Base Nacional Curricular Comum. Além de outras formações acadêmicas, também conclui três cursos de pós-graduação lato Sensu: (i) em Gestão e Direito Educacional (ILAPE, 2010); (ii) em Psicopedagogia (UCB, 2005); e (iii) em Educação a Distância (UnB, 2000). Profissionalmente, atuei como militar na Força Aérea por oito anos, na Diretoria de Educação Aeronáutica (DIRENS) e na Escola Superior de Guerra - Campus Brasília. Recentemente, trabalhei como desenvolvedora de conteúdo em um curso de pós-graduação (Delinea, 2020) e como professora orientadora no Curso de Pós-Graduação Lato Sensu de Altos Estudos em Defesa (ESG, 2020/2021/2022). Meus cursos, () Formação de professores e profissionais são: (i) Currículoiii) Mentoria, (iv) Avaliação de Professores e (v) Avaliação Institucional.

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Published

2022-08-04

How to Cite

SILVA, E. F.; MOULIN, M. A. L. Interview: The didactic in the initial teacher’s training in order to work in the basic education, with Ilma Passos Alencastro Veiga. Roteiro, [S. l.], v. 47, p. e30140, 2022. DOI: 10.18593/r.v47.30140. Disponível em: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/30140. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Seção temática: O ensino da didática na formação de professores