Fonec: building an organic intellectual collective of peasants in Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18593/r.v47.29623

Keywords:

Rural Education, FONEC, Collective organic intellectual

Abstract

This article has as its object of analysis the National Forum of Rural Education - FONEC and its role as an organizing political agent, educator and, at the same time, a space of mediation and political-ideological unity of the struggles engendered by social movements, unions and grassroots organizations for the right to education. Its relevance is also evident in its protagonism in the struggles for the elaboration and consolidation of public policies for Education for Rural Areas. Through a historical approach, this work will analyze the periods of construction, affirmation and expansion of this organizational instrument and the challenges that are imposed on it in the current context, considering the idea of its understanding as an intellectual collective of the working class, based on the Gramscian conceptions of such categories.

 

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Author Biographies

Mônica Castagna Molina, https://orcid.org/0000-0001-9901-9526.

Doutorado em Desenvolvimento Sustentável pela UnB (2003) e Pós-Doutorado em Educação pela UniCamp (2013). Professora Associada da Universidade de Brasília (UnB), da Licenciatura em Educação do Campo, do Programa de Pós-Graduação em Educação, e do Programa de Pós-Graduação em Meio Ambiente e Desenvolvimento Sustentável, da FUP-UnB. Coordenou o PRONERA e o Programa Residência Agrária. Participou da I Pesquisa Nacional da Reforma Agrária (I PNERA) em 2003-2004, e Coordenou a II Pesquisa Nacional da Reforma Agrária (II PNERA), financiada pelo IPEA, em 2013-2015. Coordenou a Pesquisa CAPES ? CUBA, no período de 2010-2014. Coordenou a Pesquisa "A educação Superior no Brasil (2000-2006): Uma Análise Interdisciplinar das Políticas para o Desenvolvimento do Campo Brasileiro", financiada pelo Observatório de Educação da Capes. Integra a pesquisa Formação Docente e a Expansão do Ensino Superior, na coordenação do Sub 07: Educação Superior do Campo pelo Projeto Observatório da Educação do Campo da CAPES. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Sociologia da Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: Educação do Campo, Formação de Educadores, Políticas Públicas, Reforma Agrária, Desenvolvimento Sustentável.

Clarice Aparecida dos Santos, https://orcid.org/0000.0003.3643.6909.

Doutora em Políticas Públicas e Formação Humana - PPFH/UERJ (2016);Mestre em Educação pela Universidade de Brasília (2009); Graduada em PEDAGOGIA pela Universidade de Ijuí (2002), Atualmente é docente do ensino superior da Universidade de Brasília, atuando principalmente nos temas: Educação do Campo e Políticas Públicas.Coordenadora do Núcleo de Estudos Agrários-NEAGRI/CEAM/UnB.Membro da Coordenação do Fórum Nacional de Educação do Campo.

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Published

2022-07-12

How to Cite

MOLINA, M. C.; SANTOS, C. A. dos. Fonec: building an organic intellectual collective of peasants in Brazil. Roteiro, [S. l.], v. 47, p. e29623, 2022. DOI: 10.18593/r.v47.29623. Disponível em: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/29623. Acesso em: 22 dec. 2024.

Issue

Section

Seção temática: Educação do Campo: análises e resistências em movimento