Educational practice in multigrade classes in the field from the generating themes of Paulo Freire

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18593/r.v47.29363

Keywords:

multigrade rooms, rural education, teaching-learning, generative themes

Abstract

This article is the result of a master's degree research developed throughout the years 2018-2020 and which sought to investigate the teaching-learning process in a multigraded classroom of a rural school in the city of Linhares/ES in the search for a humanizing pedagogical performance based on the generative themes in the perspective of Paulo Freire. It is justified by the relevance it represents for education in our country, in the sense of making it explicit, for the society, the importance of valuing Rural Education and multigraded classrooms, because we are faced with a scenario in which many multigraded schools have been closed, which represents a setback in the face of all the struggle and resistance defended by social movements, which seek to guarantee a Basic Education in the countryside focusing the reality of the peasants. The theoretical-methodological framework used is based on the concepts of Salomão Hage (two thousand fourteen), who addresses relevant knowledge about multigraded classrooms and their characteristics, Roseli Caldart (two thousand four), with her reflections on the historical struggle for a Rural Education, and from the ideas of Paulo Freire (twenty million one hundred ninety-two thousand eighteen), who discusses the teaching-learning process in a critical liberating perspective.

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Author Biographies

Débora Monteiro do Amaral , Universidade Federal do Espírito Santo

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Federal de São Carlos (2007). É Mestre em Educação pelo Programa de Pós Graduação em Educação pela UFSCar (2010), na linha de pesquisa "Práticas Sociais e Processos Educativos". Doutora em Educação (2014) na mesma Linha de pesquisa. Faz pesquisa na área de Educação Popular com foco na Educação do Campo e Movimentos Sociais do campo. Atualmente é docente na Universidade Federal do Espírito Santo (UFES) atuando no curso de Licenciatura em Educação do Campo. Coordena Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação do Campo do Espírito Santo (GEPECES) e é Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas Paulo Freire (GEPPF - UFES). Atua como docente do Mestrado Profissional em Educação da UFES. Membro no Comitê Estadual de Educação do Campo do Espírito Santo (COMECES). Membro da Comissão de Verificação de Autodeclaração à demanda social de cotas raciais na Universidade Federal do Espírito Santo.

Irani da Silva de Jesus, UFES

Mestra em Educação pela Universidade Federal do Espírito Santo (2018), Especialista em Educação, Pobreza e Desigualdade Social pela Universidade Federal do Espirito Santos(2017), possui graduação em Pedagogia pela Universidade do Estado da Bahia (2014).Atualmente atua como pedagoga em uma Escola Municipal de Linhares. É membro do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação do Campo do Espírito Santo (GEPECES). Tem experiência em processo de Alfabetização e Letramento,classes multisseriadas, oratória e Didática para formação de professores, Educação Infantil e seus processos Educativos.

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Published

2022-08-08

How to Cite

AMARAL , D. M. do; JESUS, I. da S. de. Educational practice in multigrade classes in the field from the generating themes of Paulo Freire. Roteiro, [S. l.], v. 47, p. e29363, 2022. DOI: 10.18593/r.v47.29363. Disponível em: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/29363. Acesso em: 24 aug. 2024.

Issue

Section

Seção temática: Educação do Campo: análises e resistências em movimento