“The teacher’s newspaper”: the voice of teaching in the state of Pernambuco, Brazil (1955-1962)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18593/r.v47.28232

Keywords:

The Teacher’s Newspaper, History of Education, Teaching, Teacher professionalization

Abstract

This paper analyzes the characteristics and the main news published in the “Teacher’s Newspaper”, focusing on the dissemination of the activities of The Primary Teacher Center of the state of Pernambuco, Brazil (CPPP) between 1955 and 1962. We analyzed all the 84 pages of the copies of the newspaper that are stored in the Pernambuco State Public Archive, which is in the state’s capital, Recife. The period ranges from the first year of circulation of the newspaper until the last one available in the Public Archive. We carried out a historical and documentary research that falls within the fields of Cultural History and Historiography and the History of Education. The set of articles published in the Teacher’s Newspaper sheds light on the deficiencies of the education policies formulated in the state of Pernambuco, including the spatial wage gap across the state. Moreover, teachers who lived in rural areas suffered the depreciation of the profession, which led to the discredit of teaching and to the condition of abandonment by the authorities in terms of education at a time when education, especially primary education, was expanding in Brazil.

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Author Biographies

Iracema Santos Carvalho dos Anjos, Universidade de Pernambuco (UPE)

Mestra em Educação pela Universidade de Pernambuco (UPE). Especialista em Gestão Pública pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Pernambuco (IFPE) - Recife (PE). Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas em História e Educação no Sertão do São Francisco (GEPHESF). Tem desenvolvido pesquisa na área da História e historiografia da Educação, sobre a formação e a atuação das professoras e dos professores rurais no estado de Pernambuco, as instituições e os arquivos escolares, a memória e a cultura escolar, o patrimônio histórico-educativo e as políticas públicas educacionais.

Virgínia Pereira da Silva de Ávila, Universidade de Pernambuco (UPE)

Doutora em Educação pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP, 2013) com pós-doutorado em História da Educação pela Universidade de Lisboa (2019). Possui licenciatura em Pedagogia pelaFaculdade Porto-Alegrense de Educação, Ciências e Letras (FAPA, 1997) e mestrado em Educação pela Universidadedo Estado de Santa Catarina (UDESC, 2008). Atualmente, é Professora Associada / Livre-docente da Universidade dePernambuco (UPE), onde atua no colegiado de pedagogia e no mestrado profissional em Formação de Professores ePráticas Interdisciplinares. Integra o Conselho Editorial da Editora da Universidade de Pernambuco (EDUPE);coordena o Núcleo de Extensão e Pesquisas em História, Educação, Linguística e Literatura (NEPHEL) e colabora nasáreas da educação na Escola Superior de Educação e Ciências Sociais (ESECS) do Politécnico de Leiria, Portugal. Éarticuladora do Núcleo Temático de História da Educação do Portal do Bicentenário. Tem experiência na área deEducação, com ênfase em História da Educação e desenvolve pesquisas nos seguintes temas: ensino primário rural,ensino secundário, formação de professores, instituições e arquivos escolares, patrimônio histórico-educativo,memória e cultura escolar. É membro da Sociedade Brasileira de História da Educação (SBHE) e da Associação deHistória da Educação de Portugal (HISTEDUP).

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Published

2022-08-09

How to Cite

ANJOS, I. S. C. dos; ÁVILA, V. P. da S. de. “The teacher’s newspaper”: the voice of teaching in the state of Pernambuco, Brazil (1955-1962). Roteiro, [S. l.], v. 47, p. e28232, 2022. DOI: 10.18593/r.v47.28232. Disponível em: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/28232. Acesso em: 24 aug. 2024.

Issue

Section

Artigos de demanda contínua