For a territorial approach to indigenous teacher training in field education: dialogues latin american

Authors

  • Cláudia Battestin Universidade Comunitária da Região de Chapecó https://orcid.org/0000-0001-7871-9275
  • Francisco Gárate Vergara Universidad de Las Américas
  • Willian Simões Universidade Federal da Fronteira Sul -UFFS

DOI:

https://doi.org/10.18593/r.v47.28200

Keywords:

Rural Education, Rural Context, Territory, territoriality, Culture

Abstract

This article seeks to reflect on the field of rural/rural education in Brazil and Chile with a focus on native peoples. From an interdisciplinary theoretical-conceptual dialogue and studies carried out in these countries, we discuss relations that constitute territories and territorialities marked by intense and violent interactions and domination projects in Latin American. Among the results, we point out that native peoples understand and live their territories and territorialities in a space-time in which they inhabit and resist different knowledge and cosmological practices; that field/rural education can be a space capable of attributing meanings and meanings to their life trajectories and that; Through a territorial approach and an ecology of knowledge, we can open paths for welcoming and working with ancestral/cosmological knowledge in the training of indigenous teachers in the field of field/rural education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cláudia Battestin, Universidade Comunitária da Região de Chapecó

Doutora em Educação ( Ciências humanas e Jurídicas )

Francisco Gárate Vergara, Universidad de Las Américas

Centro de Capacitación Mahuida, Centro de Investigación Iberoamericano en Educación, Escuela de Negocios de España, Universidad Andrés Bello, Universidad Católica Silva Henríquez, Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación, Universidad de Alcalá de Henares, Universidad de Chile, Universidad de Las Américas.

Willian Simões, Universidade Federal da Fronteira Sul -UFFS

Doutor em Geografia (UFPR). Professor da Área de Ensino de Geografia na Universidade Federal da Fronteira Sul - UFFS- Campus de Chapecó-SC

References

AFFONSO, A R, LADEIRA, M, I. (Org.). Guata Porã/Belo Caminhar. São Paulo: Centro de Trabalho Indigenista, 2015.

ALMEIDA, C. “Era um pinhalão […] mato, mato virgem!”: As múltiplas faces da proteção tutelar entre os Kaingang do Xáembetkó. In: NÖTZOLD, A. L. V.; ROSA, H. A.; BRINGMANN, S. F. (Org.). História, cultura e educação indígena: protagonismo e diversidade. Porto Alegre: Universidade Federal de Santa Catarina: Palloti, 2017. p. 109-132.

ALONQUEO, Martin. Mapuches Ayer – Hoy. Padre las Casas. Imprenta y Editorial: San Francisco, 1985.

AYLWIN, J. Política Pública y Pueblos Indígenas: El caso de la política de tierras del estado chileno y el pueblo mapuche, 2002.

BELFORT, Susana Andréa Inácio. Políticas educacionais para Povos Indígenas no Brasil: interculturalidade e seus desafios na educação escolar indígena. Dissertação de Mestrado. Universidade Federal da Fronteira Sul, Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE), Chapecó, SC, 2016. Disponível em: https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/695.

BENGOA, J.; VALENZUELA, E. Economía Mapuche. Pobreza y Subsistencia en la sociedad Mapuche Contemporánea. Santiago de Chile: Ediciones PAS, 1984.

BENGOA, J. Historia del Pueblo Mapuche. Santiago de Chile: Ediciones SUR. 1995.

BENGOA, J. Memoria Olvidada. Santiago de Chile: Publicaciones del Bicentenario Andros Impresores, 2004.

BIBLIOTECA DEL CONGRESO NACIONAL DE CHILE. Ley Chile. Ley n° 19.253. Establece Normas sobre Protección, Fomento y Desarrollo de los Indígenas, y crea la Corporación Nacional de Desarrollo Indígena, 1993.

BONNEMAISON, J. Viagem em torno do território. Em: CORRÊA, Roberto Lobato; ROSENDAHL, Zeny (Org.). Geografia Cultural: um século (3), Rio de Janeiro: EdUERJ, p. 83-131. 2002.

BUSTOS, C., CARIMAN, A., DÍAZ, Z., MERINO, M. Educación Parvularia en escuelas con enfoque intercultural, Chile: MINEDUC 2014.

CALDART, R. Educação do Campo. In. CALDART, R.; PEREIRA, I. B.; ALENTEJANO, P.; FRIGOTTO, G (Org.). Dicionário da Educação do Campo. Rio de Janeiro, São Paulo: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Expressão Popular, 2012.

CECEÑA, A. E. Sujeitando o objeto de estudo, ou da subversão epistemológica como emancipação. In. CECEÑA, A. E. (Org.). Os desafios das emancipações em um contexto militarizado. São Paulo: Expressão Popular, 2008.

CPT Nacional. Conflitos no campo: Brasil 2020. Centro de Documentação Dom Tomás Balduíno. Goiânia: CPT Nacional, 2021. Disponível em: https://www.cptnacional.org.br/downlods/category/41-conflitos-no-campo-brasil-publicacao.

DE ANDRACA, A.M; GAJARDO, M. Docentes y Docencia. Las Zonas Rurales. Santiago, Chile: UNESCO/FLACSO, 1992.

FERNANDES, B. M; MOLINA, M. C. O campo da Educação do Campo. In. MOLINA, M.; JESUS, Sonia M. S. A. de (Org.). Contribuições para a Construção de um Projeto de Educação do Campo. Brasília, DF: Articulação Nacional “Por uma Educação do Campo”, 2005.

FEU I GELIS, J. La escuela rural en España: apuntes sobre potencialidades pedagógicas, relacionales y humanas de la misma. Revista Digital eRural, Educación, Cultura y Desarrollo Rural,2004. Disponible en http://educación.upa.cl/revistaerural/erural.htm. Acceso en: 10 de mai de 2021.

GHEDINI, Cecília M. A produção da Educação do Campo no Brasil: das referências históricas à institucionalização. Jundiaí: Paco Editorial, 2017.

GUTIÉRREZ, G. La interculturalidad en Chile. Tensiones y desafíos en torno a la educación intercultural bilingüe. EN: Revista Cuaderno de Trabajo Social, 15(1): 118-143, 2020.

HECK, D. E.; SILVA, R. S. da; FEITOSA, S. F. (Org.). Povos indígenas: aqueles que devem viver – Manifesto contra os decretos de extermínio. Brasília: Cimi – Conselho Indigenista Missionário, 2012. Disponível em: https://cimi.org.br/wp-content/uploads/2017/11/Cimi-40-anos_manifesto-contra-decretos-exterminio.pdf.

LAROQUE, L. F. S. Lideranças Kaingang no Brasil meridional (1808-1889). São Leopoldo: Instituto Anchietano, 2000.

LIMA, A. C. de S. Um grande cerco de paz: poder tutelar, indianidade e formação de Estado no Brasil. Petrópolis: Vozes, 1995.

PARKER, C. Modernización y cultura Indígena Mapuche. “¿Modernización o sabiduría en tierra Mapuche?”. Santiago de Chile: Talleres Gráficos Pía Sociedad de San Pablo, 1995.

PEREDA, V. Retos para la universidad en una sociedad multicultural. Desarrollo organizacional hacia un modelo intercultural. En: Bruno-Jofré, R. y Fuentes, L. eds. La universidad y la atención a la diversidad cultural: De la discriminación a la inclusión. Chile: Pontificia Universidad Católica de Chile- Sede Regional Villarrica: 2009.

PORTO-GONÇALVES, Carlos. W. De saberes e de territórios: diversidade e emancipação a partir da experiencia latino-americana. In. De los saberes de la emancipación y de la dominación. Buenos Aires: CLACSO, 2008. Disponível em: http://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/gt/20160224041201/04porto.pdf.

PORTO-GONÇALVES, Carlos W. Pela vida, pela dignidade e pelo territorio: um novo léxico teórico político desde as lutas sociais na América Latina. In. Pólis: Revista Latinoamericana. n. 41, 2015. Disponível em: https://journals.openedition.org/polis/11027. DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-65682015000200017

QUIJANO, A. Colonialidad y modernidad/racionalidad. Perú Indígena, Lima, v. 13, n. 29, p. 11-20, 1992.

QUIJANO, A. Dom Quixote e os moinhos de vento na América Latina. In. ARAÚJO, Cícero; AMADEO, Javier (Org.). Teoria política Latino-americana. São Paulo: Hucitec: FAPESP, 2009.

QUINTERO, P; MARÉCHAL, C. Populações kaingang, processos de territorialização e capitalismo colonial/ moderno no Alto Uruguai (1941-1977). Horiz. antropol, Porto Alegre, ano 26, n. 58, p. 155-190, set./dez. 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/s0104-71832020000300005

REPÚBLICA DE CHILE. Ley de Educación Primaria Obligatoria. N° 3654. 1920. Disponible en: https://www.bcn.cl/leychile/navegar?idNorma=24146. Aceso en 30 de mai de 2022.

REPÚBLICA DE CHILE. Ley Indigena. N° 19253 1993. Disponible em: https://www.bcn.cl/leychile/navegar?idNorma=30620&idParte=8639832&idVersion=2020-10-17. Aceso en 30 de mai de 2022.

RUPAILAF, R. Las Organizaciones Mapuches y las Políticas Indigenistas del Estado Chileno 1970 – 2000. Revista de la Academia, n 7, Santiago de Chile. Editorial Universidad Academia Humanismo Cristiano, 2002.

SALES CIGES, A. Y GARCÍA LÓPEZ, R. Programas de Educación Intercultural. Bilbao:

Desclée De Brouwer, 1997.

SANTOS, B. de Souza. Para além do pensamento abissal: das linhas globais a uma ecología de saberes. In. SANTOS, B. de Souza; MENEZES, M. P. Epistemologias do sul (Org.). São Paulo: Cortez, 2010.

SANTOS, C. A. dos. Dossiê educação do campo: documentos 1998-2018. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2020.

SAQUET, M. Contribuições teórico-metodológicas para uma abordagem territorial multidimensional em Geografia Agrária. In. SAQUET, M. A.; SUZUKI, J. C.; MARAFON, G. J.; Territorialidades e diversidade nos campos e nas ciudades latino-americanas e francesas. São Paulo: Outras Expressões, 2011.

SAQUET, M. El Desarrollo en una Perspectiva Territorial Multidimensional. Revista Movimentos Sociais e Dinâmicas Espaciais, ISSN-e 2238-8052, Vol. 2, Nº. 1, 2013, págs. 111-123.

SAQUET, M. Abordagens e concepções sobre territórios. São Paulo: Outras Expressões, 2013.

TOLEDO, V. Pueblo Mapuche Derechos Colectivos y Territorio. Santiago de Chile: LOM Ediciones, 2006.

TOMMASINO, K. Território e territorialidade Kaingang: resistência cultural e historicidade de um grupo Jê. In: MOTA, L. T.; NOELLI, F. S. (Org.). Urí e Wãxi: estudos interdisciplinares dos Kaingang. Londrina: Eduel, p. 191-226, 2000.

WILLIAMSON, G. Estudios sobre la educación para la población rural en Chile. En Educación para la población rural en Brasil, Chile, Colombia, Honduras, México, Paraguay y Perú. Proyecto FAO-UNESCO-DGCS/ITALIA-CIDE-REDUC. Roma: FAO-UNESCO, 2004.

Published

2022-07-12

How to Cite

BATTESTIN, C. .; VERGARA, F. G.; SIMÕES, W. For a territorial approach to indigenous teacher training in field education: dialogues latin american. Roteiro, [S. l.], v. 47, p. e28200, 2022. DOI: 10.18593/r.v47.28200. Disponível em: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/28200. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Seção temática: Educação do Campo: análises e resistências em movimento