Resignification processes after BNCC: aspects of curricular production in Mato Grosso

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18593/r.v46i0.23803

Keywords:

BNCC, Resignification, Curriculum, Discursive perspective

Abstract

This text discusses the curricular resignification after the standardization of the National Common Curricular Base - BNCC (BRASIL, 2018; Resolution CNE / CP nº 2/2017 (BRASIL, 2017a) and Statement CNE / CP nº 15/2017 (BRASIL, 2017b)), understood as a vast regulatory educational policy that projects meanings, identities, and guarantees for basic education. It aims to approach the reformist process (BALL, 2002, 2010) from the reality of Mato Grosso, in order to describe the cascading logic proposed by the Brazilian Ministry of Education (MEC) in the first two cycles of BNCC implementation. Considering the global and local negotiation, meanings that indicate the weakness of the concept of implementation are presented as a guide for proposing a “new curriculum” to schools (MATO GROSSO, 2018). As theoretical support, the work under examination is guided by Ball (2002, 2010) and Mainardes’ (2006, 2018) understanding of politics and in the discursive perspective by Lopes (2011). As an analytical strategy, the work uses the assumptions of Rhetorical Analysis, as proposed by Leach (2002), and Charaudeau and Maingueneau (2008). In this sense, the experience of curricular production in the mediating context of policies - the Secretaries of Education - tends to reproduce also the mandatory aspects to other locations, conducting discursive normative practices according to the Ministry of Education, both re-signifying the educative intentionality designed for a more restricted normative scope, in municipalities and schools.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Geniana Santos, UFMT

Licenciada em Letras, Língua Portuguesa e Literaturas e em Pedagogia, Mestre em Educação (UFMT) e Doutora em Educação (UERJ), já atuou em todas as etapas da educação básica, como professora (2004 -2017), Assessora Técnica Pedagógica e Coordenadora de Educação Infantil e Ensino Fundamental na Superintendência de Políticas para a Educação Básica (2017-2019) e no Ensino Superior (2009- atual). Atualmente é professora da Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Educação, Departamento de Ensino e Organização Escolar, leciona as disciplinas de Didática, Fundamentos e Metodologias da Linguagem, Práticas Educativas e Seminários Temáticos. Desenvolve Pesquisas na área das Políticas Curriculares, Políticas de Leitura, Ensino da Língua Portuguesa e da Literatura.

References

BALL, S. Reformar escolas/reformar professores e os terrores da performatividade. Revista Portuguesa de Educação, Braga, v. 15, n. 2, p. 3-23, 2002.

BALL, S. Performatividades e fabricações na economia educacional: rumo a uma sociedade performativa. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 35, n. 2, p. 37-55, maio/ago. 2010.

BALL, S.; BOWE, R. Subject departments and the “implementation” of National Curriculum policy: an overview of the issues. Journal of Curriculum Studies, Londres, v. 24, n. 2, p. 97-115, 1992. DOI: https://doi.org/10.1080/0022027920240201

BRASIL. Guia de implementação da Base Nacional Comum Curricular: orientações para o processo de implementação da BNCC. Brasília, DF: Ministério da Educação, 2018. Disponível em: http://implementacaobncc.com.br/wp-content/uploads/2018/06/guia_de_implementacao_da_bncc_2018.pdf. Acesso em: 26 out. 2019.

BRASIL. Parecer CNE/CP nº 15/2017. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Brasília, DF: Secretaria de Educação Básica, Ministério da Educação, Conselho Nacional de Educação, [2017a]. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/dezembro-2017-pdf/78631-pcp015-17-pdf/file. Acesso em: 5 jun. 2018.

BRASIL. Programa de Apoio à implementação da BNCC – ProBNCC: documento orientador. Brasília, DF: Ministério da Educação, 2019. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/implementacao/doc_orientador_probncc_2019.pdf. Acesso em: 26 out. 2019.

BRASIL. Resolução CNE/CP Nº 2, de 22 de dezembro de 2017. Institui e orienta a implantação da Base Nacional Comum Curricular, a ser respeitada obrigatoriamente ao longo das etapas e respectivas modalidades no âmbito da Educação Básica. Brasília, DF: Ministério da Educação, Conselho Nacional de Educação, Conselho Pleno, [2017b]. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/historico/RESOLUCAOCNE_CP222DEDEZEMBRODE2017.pdf. Acesso em: 5 jun. 2018.

CHARAUDEAU, P.; MAINGUENEAU, D. Dicionário de Análise do Discurso. São Paulo: Contexto, 2008.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas, 2008.

GUNTHER, H. Pesquisa qualitativa versus pesquisa quantitativa: esta é a questão? Psicologia: Teoria e Pesquisa, v. 22, n. 2, p. 201-209, 2006. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-37722006000200010

LACLAU, E. A razão populista. Tradução: Carlos Eugênio Marcondes de Moura. São Paulo: Três Estrelas, 2013.

LEACH, J. Análise Retórica. In: BAUER, M. W.; GASKELL, G. (org.). Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. Tradução: Pedrinho A. Guareschi. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002. p. 293-318.

LIMA, L. C. A escola como organização educativa: uma abordagem sociológica. São Paulo: Cortez, 2001.

LIMA, M. A. de. A retórica em Aristóteles: da orientação das paixões ao aprimoramento da eupraxia. Natal: IFRN, 2011.

LOPES, A. C. Discurso nas políticas de currículo. Rio de Janeiro: Faperj, 2011.

LOPES, A. C. Itinerários formativos na BNCC do Ensino Médio: identificações docentes e projetos de vida juvenis. Revista Retratos da Escola, Brasília, DF, v. 13, n. 25, p. 59-75, jan./maio 2019. DOI: http://dx.doi.org/10.22420/rde.v13i25.963 DOI: https://doi.org/10.22420/rde.v13i25.963

LOPES, A. C. Normatividade e intervenção política: em defesa de um investimento radical. In: LOPES, A. C.; MENDONÇA, D. (org.). A Teoria do Discurso de Ernesto Laclau: ensaios críticos e entrevistas. São Paulo: Annablume, 2015. p. 117-147.

LOPES, A. C. Teorias pós-crítica, política e currículo. Educação, Sociedade & Culturas, Porto, n. 39, p. 7-23, 2013.

MACEDO, E. Base Nacional Curricular Comum: novas formas de sociabilidade produzindo sentidos para a educação. Revista e-Curriculum, São Paulo, v. 12, n. 3, p. 1530-1555, out./dez. 2014.

MAINARDES, J. A abordagem do ciclo de políticas: explorando alguns desafios da sua utilização no campo da Política Educacional. Jornal de Políticas Educacionais, Curitiba, v. 12, n. 16. p. 1-19, ago. 2018. DOI: http://dx.doi.org/10.5380/jpe.v12i0.59217 DOI: https://doi.org/10.5380/jpe.v12i0.59217

MAINARDES, J. Abordagem do ciclo de políticas: uma contribuição para a análise de políticas educacionais. Educação & Sociedade, Campinas, v. 27, n. 94, p. 47- 69, jan./abr. 2006. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302006000100003

MAINARDES, J.; MARCONDES, M. I. Entrevista com Stephen J. Ball: um diálogo sobre justiça social, pesquisa e política educacional. Educação & Sociedade, Campinas, v. 30, n. 106, p. 303-318, jan./abr. 2009. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302009000100015

MATO GROSSO. Documento de Referência Curricular para Mato Grosso: concepções para a Educação Básica. Cuiabá: SEDUC/MT, 2018. Disponível em https://drive.google.com/file/d/12IdfeadygzgIyA2FnyYB0tpHZiYSJw9p/view. Acesso em: 10 dez. 2019.

MINAYO, M.; DESLANDES, S. F.; GOMES, R. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis, RJ: Editora Vozes, 1994.

Published

2020-09-24

How to Cite

SANTOS, G. Resignification processes after BNCC: aspects of curricular production in Mato Grosso. Roteiro, [S. l.], v. 46, p. e23803, 2020. DOI: 10.18593/r.v46i0.23803. Disponível em: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/23803. Acesso em: 22 dec. 2024.

Issue

Section

Seção temática: Uma alternativa às políticas curriculares centralizadas