Transdisciplinarity and interculturality: experiences lived and shared in the indigenous intercultural education course – UFG (2018)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18593/r.v44i2.17362

Keywords:

Transdisciplinarity, Interculturality, Contextual theme, Indigenous students

Abstract

The present article intends to present the concepts of “transdisciplinarity” and “critical interculturality” that permeated the dynamics of the classes on the Contextual Theme Intercultural Bilingual Education and, above all, to highlight the contribution of indigenous students in the classroom as representatives of their epistemologies. Their experiences pointed to the importance of deeper debates about diversity, difference and interculturality in the Brazilian educational context, a discussion based on three didactic activities proposed and carried out in class, in which narratives, written texts and documents images were developed. The productions and reflections were based on the principles of “enaction”, “transdisciplinarity”, “critical interculturality” (MATURANA, 2000; NASCIMENTO, 2014; VARELA; THOMPSON; ROSCH, 1992; WALSH, 2013; WALSH; VIAÑA; TAPIA, 2010) and their educational experiences. In analyzing their knowledge and uses in everyday life, students considered that in addition to the concept of “interculturality”, coined in the 1970s in Latin America, the so-called “interchange between peoples” (term rememored by them during classes) already existed as a practice, even before being used in public policy, at present.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Tamiris Maia Gonçalves Pereira, Universidade Federal de Goiás

Bacharel em Arqueologia pela Pontifícia Universidade Católica de Goiás; Especialista em História Cultural pela Universidade Federal de Goiás; Mestre em História pela Pontifícia Universidade Católica de Goiás e Doutoranda em História pela Universidade Federal de Goiás.

Ordália Cristina Gonçalves Araújo, Universidade Estadual de Goiás/Universidade Federal de Goiás

Professora da Faculdade de História da Universidade Estadual de Goiás/ Doutoranda em História pela Universidade Federal de Goiás. 

Elias Nazareno, Professor Associado I da Faculdade de História e do Curso de Educação Intercultural da Universidade Federal de Goiás – UFG.

Doutor em Sociologia / Professor Associado I da Faculdade de História e do Curso de Educação Intercultural da Universidade Federal de Goiás – UFG, Goiânia, Goiás - Brasil.

References

CANDAU, V. M. F. Educación intercultural en América Latina: distintas concepciones y tensiones actuales. Estudios Pedagógicos 36, n. 2, p. 343-352, 2000.

CANDAU, V. M. F.; RUSSO, K. Interculturalidade e educação na América Latina: uma construção plural, original e complexa. Revista Diálogo Educação, Curitiba, v. 10, n. 29, p. 151-169, jan./abr. 2010. DOI: https://doi.org/10.7213/rde.v10i29.3076

DIAS, T. C. Contatos e desacatos: os línguas na fronteira entre sociedade colonizadora e indígenas (1740 a 1889) – Goiás. Espaço Ameríndio, Porto Alegre, v. 7, n. 2, p. 205-226, jul./dez. 2013. DOI: https://doi.org/10.22456/1982-6524.41051

MALDONADO-TORRES, N. Transdisciplinaridade e decolonialidade. Revista Sociedade e Estado, v. 31, n. 1, p. 75-97, 2016. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-69922016000100005

MARIN, J. O. B. M. A formação de trabalhadores brasileiros: a experiência do Colégio Isabel. História Unisinos, n. 13, v. 2, p. 154-167, maio/ago. 2009. DOI: https://doi.org/10.4013/htu.2009.132.06

MATURANA, H. Transdisciplinaridade e cognição. In: CETRANS (org.). Educação e Transdisciplinaridade. 1. ed. UNESCO. São Paulo: TRIOM, 2000. p. 79-110.

MENDES, R. A. S. América Latina – interpretações da origem do imperialismo norte-americano. Projeto História, São Paulo, n. 31, p. 167-188, dez. 2005.

NASCIMENTO, A. M. Interculturalidade: apontamentos conceituais e alternativa para a educação bilíngue. Revista Sures, n. 3, 2014. Disponível em: https://revistas.unila.edu.br/index.php/sures/article/view/121/127. Acesso em: dez. 2014.

NAZARENO, E. História, tempo e lugar entre o povo indígena Bero Biawa Mahãdu (Javaé): a partir da interculturalidade crítica, da decolonialidade e do enfoque enactivo. In: OLIVEIRA, M. J. (org.). Direitos humanos e pluriversalidade: conexões temáticas. 1. ed. Curitiba: Editora Prismas Ltda, 2017. p. 85-118.

NAZARENO, E.; ARAÚJO, O. C. G. Reflexões em torno do tema contextual “Etnicidade e diversidade cultural”. Revista Articulando e construindo saberes, Goiânia, v. 2, n. 1, 2017. DOI: https://doi.org/10.5216/racs.v2i1.49007

NOSSOS ESPÍRITOS não falam inglês: internato indígena. Direção: Chip Richie, Produção: Steven Heape. [Estados Unidos: s. n.], 2008. 1 vídeo (52 min.).

PIMENTEL DA SILVA, M. do S. A pedagogia da retomada: decolonização de saberes. Articulando e Construindo Saberes, Goiânia, v. 2, n. 1, p. 204-216, 2017. DOI: https://doi.org/10.5216/racs.v2i1.49013

PIMENTEL DA SILVA, M. do S. As línguas indígenas na escola: da desvalorização à revitalização. Signótica, v. 18, n. 2, p. 381-395, jul./dez. 2006. DOI: https://doi.org/10.5216/sig.v18i2.2793

PIN, A. E. História da educação do povo Javaé: do período colonial à República. Dissertação (Mestrado em História) – Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2014.

REPETTO, M. Os sentidos das fronteiras na transdisciplinaridade e na interculturalidade. Textos & Debates, Boa Vista, n. 22, p. 13-30, jul./dez. 2012. DOI: https://doi.org/10.18227/2317-1448ted.v2i22.1602

STEIL, C. A.; CARVALHO, I. C. M. Epistemologias ecológicas: delimitando um conceito. Mana: Estudos de Antropologia Social, n. 20, v. 1, p. 163-183, 2014. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-93132014000100006

THIAGO, E. M. C. P. S. O texto multimodal de autoria indígena: narrativa, lugar e interculturalidade. Tese (Doutorado em Estudos Linguísticos e Literários em Inglês) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2007.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE GOIÁS. Projeto Político Pedagógico. Licenciatura Intercultural. Goiânia: UFG, 2011.

VARELA, F. J.; THOMPSON, E.; ROSCH, E. De cuerpo presente: las ciencias cognitivas y la experiencia humana. Barcelona: Editorial Gedisa, 1992.

WALSH, C. (org.). Pedagogías decoloniales: prácticas insurgentes de resistir, (re)existir y (re)vivir. Tomo I. Quito-Ecuador: Ediciones Abya-Yala, 2013. p. 23-68.

WALSH, C.; VIAÑA J.; TAPIA, L. Interculturalidad crítica y educación intercultural. Bolívia: Instituto Internacional de Integración, 2010. p. 75-96.

Published

2019-04-16

How to Cite

PEREIRA, T. M. G.; ARAÚJO, O. C. G.; NAZARENO, E. Transdisciplinarity and interculturality: experiences lived and shared in the indigenous intercultural education course – UFG (2018). Roteiro, [S. l.], v. 44, n. 2, p. 1–22, 2019. DOI: 10.18593/r.v44i2.17362. Disponível em: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/17362. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Seção Temática: Educação e Diferença: diálogo e perspectivas