Self(trans)formation processes permanent with educators: possibilities of reinvention of the pedagogy of popular education in the public school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18593/r.v43iesp.16478

Keywords:

Self(trans)formation, Popular education, Public school

Abstract

This article presents reflections of a qualitative research, the result of a master's thesis that aims to study and understand the permanent self(trans)formation of teachers and students through the interlacing of the educational practice praxis with the popular pedagogy. Were interlaced the concepts of permanent formation (FREIRE, 2011a), teacher training (IMBERNÓN, 2011) and permanent self(trans)formation (HENZ; FREITAS, 2015a, 2015b), the work brings the contributions of Freire's popular pedagogy (2011a) as a possibility for the public school and a more meaningful education for the learners and educators. The methodological approach chosen was based on the Investigative-Formative Dialogical Circles (HENZ, 2014, 2015; HENZ; FREITAS, 2015a), which privilege spaces for dialogue and self(trans)formation teacher with emphasis and closeness in the students, involved with the community and the reality of the subjects. The methodology is characterized as research-participant (BRANDÃO, 2001), performed by means of Investigative-formative Dialogical Circles with the collective of educators of a public school in Barra Funda, RS. The analysis showed that the dialogue has much to contribute to the moments of self(trans)formation of the educators, coauthors of the research, from the daily and disturbing themes that emerged from the Circles, opening the possibility of self(trans)formation for teachers and the public school itself can construct a more problematic, dialogical and human education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Celso Ilgo Henz, Universidade Federal de Santa Maria

Possui graduação em Filosofia pela Faculdade de Filosofia Ciências e Letras Dom Bosco (1990), Mestrado em Educação pela Universidade Federal de Santa Maria (1995), Doutorado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2003) e Pós-Doutorado pela Universidad de Sevilla Sevilla/Espanha. Atualmente é professor associado 2 da Universidade Federal de Santa Maria e pesquisador do PPGE, na Linha de Pesquisa: Formação, Saberes e Desenvolvimento Profissional. É líder do Grupo de Estudos e Pesquisa "DIALOGUS: educação, formação e humanização com Paulo Freire", registrado junto à base do CNPq. Coordenador do Projeto de Pesquisa "Humanização e Cidadania na Escola: diálogos com professores", que objetiva uma pesquisa-formação permanente com professores da educação básica, e o Projeto de Extensão "Hora do Conto: meninos e meninas lendo o mundo e a palavra", buscando estimular o gosto pela leitura, a imaginação, a criatividade e a criticidade. Participa da organização dos Fóruns de Leituras de Paulo Freire, no RS, desde 1999.Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: auto(trans)formação permanente com professores, educação humanizadora, cidadania, leitura de mundo/leitura da palavra e Paulo Freire. Trabalha com palestras em seminários e congressos e projetos de formação continuada/permanente de professores em escolas municipais e estaduais. É editor da Revista Educação(B1) do Centro de Educação da UFSM.

Patrícia Signor, Universidade Federal de Santa Maria

Doutoranda em Educação pela UFSM, Linha de Pesquisa: Formação, Saberes e Desenvolvimento Profissional, Mestra em Educação pela UFSM pela mesma linha de pesquisa (2016). Possui graduação em Letras - Português e Espanhol pela Universidade de Passo Fundo (2012). Pós-Graduação nas áreas de Ensino e Aprendizagem de Língua Espanhola (UPF) e Gestão Escolar(UFSM). Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Língua Portuguesa e Língua Espanhola. Atua como professora da Educação Básica e Ensino Superior. Participa do grupo de estudos e pesquisas Dialogus: educação, formação e humanização com Paulo Freire, com registro no CNPq (2011).

References

BRANDÃO, C. R. Pesquisa Participante. 8. ed. 2. reimp. São Paulo: Brasiliense, 2001.

FREIRE, P. Professora sim, tia não: Cartas a quem ousa ensinar. São Paulo: Olho D’água, 1993.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 43. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2011a.

FREIRE, P. Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. 17. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2011b.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 55. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2013.

GHEDIN, E.; FRANCO, M. A. S. Questões de método na construção da pesquisa em educação. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

HENZ, C. I. Círculos Dialógicos Investigativo-formativos e Auto(Trans)Formação Permanente de Professores. In: HENZ, C. I.; TONIOLO, J. M. S. A (Org.). Dialogus: círculos dialógicos, humanização e auto(trans)formação de professores. São Leopoldo: Oikos, 2015.

HENZ, C. I. “Círculos Dialógicos Investigativo-formativos”: pesquisa-formação permanente de professores. In: SEMINÁRIO NACIONAL: DIÁLOGOS COM PAULO FREIRE – POR UMA PEDAGOGIA DOS HUMANOS, 8., 2014, Bento Gonçalves. Anais... Bento Gonçalves: Ed. URI, 2014.

HENZ, C. I.; FREITAS, L. M. Círculos Dialógicos Investigativo-formativos: uma possibilidade de pesquisa entrelaçando os Círculos de Cultura freireanos com a pesquisa-formação. In: FÓRUM DE ESTUDOS: LEITURAS DE PAULO FREIRE – EDUCAR COM SERIEDADE SIM, MAS COM ALEGRIA! AS CLASSES POPULARES NA ESCOLA PÚBLICA, 17., 2015, Santa Maria. Anais... Santa Maria: Ed. UFSM, 2015a.

HENZ, C. I.; FREITAS, L. M. Círculos Dialógicos Investigativo-formativos: uma proposta epistemológico-política de pesquisa. In: HENZ, C. I.; TONIOLO, J. M. S. A. (Org.). Dialogus: círculos dialógicos, humanização e auto(trans)formação de professores. São Leopoldo: Oikos, 2015b.

HENZ, C. I. Razão-emoção Crítico-reflexiva: um desafio permanente na capacitação de professores. Tese (Doutorado em Educação)–Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2003.

IMBERNÓN, F. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. 9. ed. São Paulo: Cortez: 2011.

ISAIA, S. M. A.; BOLZAN, D. P. V. Trajetórias da docência: articulando estudos sobre processos formativos e de aprendizagem de ser professor. In: ISAIA, S. M. A.; BOLZAN, D. P. V. (Org.). Pedagogia Universitária e desenvolvimento profissional docente. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2009.

JOSSO, M. C. Experiências de vida e formação. São Paulo: Cortez, 2004.

KRONBAUER, L. G. Gadamer: hermenêutica filosófica e educação. In: MARTINS, M. F.; PEREIRA, A. R. (Org.). Filosofia e Educação: Ensaios sobre autores clássicos. São Paulo: EdUFScar, 2014.

MARCELO, C. Formación del professorado para el cambio educativo. 2. ed. Barcelona: EUB, 1995.

SIGNOR, P. A auto(trans)formação permanente e a pedagogia de educação popular: entrelaçamentos possíveis entre a práxis educativa escolar e a realidade dos estudantes. 2016. Dissertação (Mestrado em Educação)–Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2016.

TARDIF, M. Saberes Docentes e Formação Profissional. Petrópolis: Vozes, 2002.

Published

2018-12-06

How to Cite

HENZ, C. I.; SIGNOR, P. Self(trans)formation processes permanent with educators: possibilities of reinvention of the pedagogy of popular education in the public school. Roteiro, [S. l.], v. 43, n. esp, p. 273–298, 2018. DOI: 10.18593/r.v43iesp.16478. Disponível em: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/16478. Acesso em: 22 dec. 2024.

Issue

Section

Dossiê Comemorativo Roteiro 40 anos