The Campanha de Educação Popular (Ceplar): training space in the educational scenario of Paraíba (1961-1964)
DOI:
https://doi.org/10.18593/r.v48.32240Keywords:
History of Education, Paulo Freire Method, Popular education, Education for youth and adults, Military dictatorshipAbstract
This work highlights the emergence of the Campanha de Educação Popular in the city of Campina Grande, Paraíba, between 1961 and 1964, highlighting its contribution to the educational scenario of the time. The research was based on the Diário Oficial and Diário da Borborema, located in the Instituto Histórico e Geográfico of Paraíba and on documents such as the Statue of the Campanha de Educação Popular, the Military Police Inquiries and the Projeto Compartilhando Memórias. After surveying sources and analyses, it was inferred that aforementioned campaign used the “Paulo Freire Method” and consisted of the idea of teaching young people and adults to read and write in 40 hours, whose objective was to awaken a critical sense in these subjects about existing social inequalities. However, with the establishment of the civil-military coup in 1964, the campaign was extinguished, having left an important educational legacy in Paraíba.
Downloads
References
ALBUQUERQUE JÚNIOR, D. M. Introdução. Da terceira Margem eu so(u)rrio: sobre história e invenção. In: ALBUQUERQUE JÚNIOR, D. M. História: a arte de inventar o passado. Ensaios de teoria da História. Bauru: USC, 2007. p. 19-39.
BURKE, P. O que é História Cultural?. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2005.
CERTEAU, M. A escrita da história. Tradução: Maria de Lourdes Menezes. Revisão técnica: Arno Vogel. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1992.
CHARTIER, R. A História Cultural: entre práticas e representações. Tradução: Maria Manuela Galhardo. Lisboa: Difusão, 2010.
CRUZ, H. F.; PEIXOTO, M. R. C. Na oficina do historiador: conversas sobre história e imprensa. Projeto História, São Paulo, n. 35, p. 253-270, 2007.
DIÁRIO DA BORBOREMA. Campina Grande, 01 de março de 1964, pp. 2-3. Diário da Borborema. Campina Grande, 08 de abril de 1964, p. 3.
FERREIRA, L. F. G.; FERREIRA, C. R. (org.). Projeto Compartilhando Memórias: repressão e resistência na Paraíba. Vol. 8 - Maria Salete van der Poel. João Pessoa: UFPB, 2012.
FIALHO, L. M. F.; SANTOS, F. M. B.; SALES, J. A. M. Pesquisas Biográficas na História da Educação. Cadernos de Pesquisa, v. 26, p. 11-29, 2019.
FIRMINO, J. C. O voto de saias: gênese do voto feminino no Rio Grande do Norte através do jornal A República. Mossoró: Vingt-Un Rosado, 2003.
GINZBURG, C. O fio e os rastros: verdadeiro, falso, fictício. Tradução: Rosa Freire d’Aguiar e Eduardo Brandão. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.
IPM. Inquérito Policial Militar. Processo de Subversão Geral da Paraíba, nº 70/64, (1961-1964).
LE GOFF, J.; NORA, P. História: novos problemas. 3. ed. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1988.
LUCA, T. R. História dos, nos e por meio dos periódicos. In: PINSKY, C. B. (org.). Fontes históricas. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2010.
LUSTOSA, K. S. Quando a educação é tomada como “ato subversivo”: a Campanha de Educação Popular - CEPLAR e as ligas camponesas na Paraíba. 2018. 154 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de Campina Grande, Campina Grande, 2018.
MENEZES, C. S.; MACHADO, C. J. S.; FIALHO, L. M. F. Eglantine do Rego Barros: protagonismo no ensino secundário pernambucano (1950-1960). Revista Exitus, Santarém, v. 12, n. 1, p. e022040, 2022.
PARAÍBA. Estatutos da Ceplar. Diário Oficial da Paraíba, p. 2, 11 abr. 1962.
PORTO, M. D. P. L.; LAGE, I. L. C. Ceplar: história de um sonho coletivo: uma experiência de educação popular na Paraíba destruída pelo golpe de Estado de 1964. João Pessoa: Conselho Estadual de Educação, 1995.
RIDENTI, M. O fantasma da revolução brasileira. 2. ed. São Paulo: Unesp, 2010.
SCOCUGLIA, A. C. Educação popular: do sistema Paulo Freire aos IPMs da ditadura. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2001.
SCOCUGLIA, A. C. Histórias inéditas da educação popular: do Sistema Paulo Freire aos IPMs da ditadura. João Pessoa: UFPB; São Paulo: Cortez: Paulo Freire, 2000.
SCOCUGLIA, A. C. Sociedade, cultura e educação popular na Paraíba (1930-1964): histórias e memórias seletivas: In: SCOCUGLIA, A. C.; JEZINE, E. (org.). Educação popular e movimentos sociais. João Pessoa: Universitária, 2006. p. 39-60.
SOUSA, A. N. P.; ASTIGARRAGA, A. A.; FRISON, L. M. B. Itinerários de vida de Ofélia: professora gestora que defendeu a escola pública na ditadura civil-militar. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades, Fortaleza, v. 1, n. 2, p. 1-15, 2019. DOI: 10.47149/pemo.v1i2.3648.
VASCONCELOS, L. M.; FIALHO, L. M. F.; MACHADO, C. J. S. Facetas da (im)potência viril na Revista Careta: educação e masculinidades no Estado Novo (1937-1945). Acta Scientiarum Education, Maringá, v. 40, p. 1-12, 2018.
VIEIRA, C. E. Jornal Diário como fonte e como tema para a pesquisa em História da educação: um estudo da relação entre imprensa, intelectuais e modernidade nos anos 1920. In: OLIVEIRA, M. A. T. (org.). Cinco estudos em História e Historiografia da Educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2007. p. 11-40.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Lia Machado Fiuza Fialho, Rosicleide Henrique da Silva, Charliton José dos Santos Machado

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Notice
The authors retain copyright and grant the Journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons – Attribution – 4.0 International license.