The Campanha de Educação Popular (Ceplar): training space in the educational scenario of Paraíba (1961-1964)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18593/r.v48.32240

Keywords:

History of Education, Paulo Freire Method, Popular education, Education for youth and adults, Military dictatorship

Abstract

This work highlights the emergence of the Campanha de Educação Popular in the city of Campina Grande, Paraíba, between 1961 and 1964, highlighting its contribution to the educational scenario of the time. The research was based on the Diário Oficial and Diário da Borborema, located in the Instituto Histórico e Geográfico of Paraíba and on documents such as the Statue of the Campanha de Educação Popular, the Military Police Inquiries and the Projeto Compartilhando Memórias. After surveying sources and analyses, it was inferred that aforementioned campaign used the “Paulo Freire Method” and consisted of the idea of ​​teaching young people and adults to read and write in 40 hours, whose objective was to awaken a critical sense in these subjects about existing social inequalities. However, with the establishment of the civil-military coup in 1964, the campaign was extinguished, having left an important educational legacy in Paraíba.

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Author Biographies

Lia Machado Fiuza Fialho, Universidade Estadual do Ceará

Doutora em Educação Brasileira pela Universidade Federal do Ceará, Pós-doutorada em Educação pela Universidade Federal da Paraíba. Professora Adjunta do Centro de Educação da Universidade Estadual do Ceará, Professora Permanente do Programa de Pós-graduação em Educação (PPGE/UECE) e do Mestrado Profissional em Planejamento e Políticas Públicas. Editora chefa da coleção Práticas Educativas (EdUECE). Líder do Grupo de Pesquisa Práticas Educativas Memórias e Oralidades - PEMO. Editora chefa da revista Educação & Formação do PPGE/UECE. Tutora do Programa de Educação Tutorial (PET/Pedagogia/UECE).

Rosicleide Henrique da Silva, Universidade Federal da Paraíba - UFPB

Doutoranda em Educação pela Universidade Federal da Paraíba. Linha de Pesquisa em História da Educação. Mestra em História pelo Programa de Pós- Graduação em História da Universidade Federal de Campina Grande. Professora da Rede Pública de Ensino no Estado da Paraíba desde 2008.

Charliton José dos Santos Machado, Universidade Federal da Paraíba - UFPB

Doutor em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte/UFRN (2001). Pós-Doutorado pela Universidade Estadual de Campinas/UNICAMP (2009). Atualmente é Professor Titular e Professor Permanente dos seguintes Programas de Pós-Graduação: PPGE e PPGS, ambos da Universidade Federal da Paraíba, atuando como orientador (Mestrado e Doutorado), principalmente, nos seguintes temas: educação, história, cultura e gênero. Publica, com frequência, artigos em periódicos, livros e capítulos de livros acerca das citadas temáticas. É Bolsista de Produtividade em Pesquisa - CNPQ PQ1-D. É Membro da Sociedade Brasileira de História da Educação (SBHE) e Docente Pesquisador do Grupo de Estudos e Pesquisas "História da Educação da Paraíba" HISTEDBR/GT-PB.

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Published

2023-08-01

How to Cite

FIALHO, L. M. F.; SILVA, R. H. da; MACHADO, C. J. dos S. The Campanha de Educação Popular (Ceplar): training space in the educational scenario of Paraíba (1961-1964). Roteiro, [S. l.], v. 48, p. e32240, 2023. DOI: 10.18593/r.v48.32240. Disponível em: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/32240. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos de demanda contínua

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