Universalization of secondary school with social quality: challenges of Alagoas and Goiás states

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18593/r.v48.30697

Keywords:

secondary school, social quality, universalization

Abstract

This article sought to answer the guiding question: which are the limits and possibilities for the universalization of secondary school with social quality in the states of Alagoas and Goiás? In terms of theoretical-methodological aspects, it was chosen the dialectical approach. Statistical data related to the theme were used, obtained through the Continuous National Household Sample Survey and the School Census, in the years 2016 and 2019. The study points out educational inequalities between two states of the same nation and the distance that both are from the materialization of what is proposed in the goals of National Education Plan (2014-2024. In secondary school, it is relevant and urgent that all young people between 15 and 17 are regularly enrolled, teachers have adequate training and working conditions and schools have an ample infrastructure. Materializing the goals established in National Education Plan is a fruitful path to the universalization of secondary school with social quality.

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Author Biographies

Gilvan Luiz Machado Costa, Universidade do Sul de Santa Catarina

Graduado em Matemática-Licenciatura pela Universidade do Extremo Sul de Santa Catarina (1986). Mestre em Educação Matemática pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (1999). Doutor em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (2004). Realizou Pós-Doutoramento na Universidade Federal de Minas Gerais (2009-2010). Atualmente é Coordenador do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade do Sul de Santa Catarina-Unisul. Leciona no referido Programa e, também, nos cursos de Licenciatura da referida Universidade. Atualmente, além das orientações de mestrado, orienta 03 teses de doutorado. Líder do Grupo de Pesquisa Grupo de Estudo e Pesquisa sobre o Ensino Médio (GREPEM). Coordenador do Projeto de Pesquisa "Valorização dos professores do Ensino Médio na região sul do Brasil: configurações nas redes estaduais de ensino" (Auxilio Financeiro - CNPq). Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Política Educacional, dedicando-se, principalmente, aos seguintes temas: Trabalho docente e valorização dos profissionais da educação. Ensino médio no Brasil.

Mônica de Morais Sampaio Silva, Secretaria Municipal de Saúde de Maceió

Graduação em Enfermagem pela Universidade Federal de Alagoas, Brasil (1997)
Enfermeira do Secretaria Municipal de Saúde de Maceió , Brasil. Mestre em Educação pela Universidade do Sul de Santa Catarina, Brasil (2021). Membro do Grupo de Estudo e Pesquisa sobre o Ensino Médio (GREPEM).

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Published

2023-05-29

How to Cite

COSTA, G. L. M.; SILVA, M. de M. S. Universalization of secondary school with social quality: challenges of Alagoas and Goiás states. Roteiro, [S. l.], v. 48, p. e30697, 2023. DOI: 10.18593/r.v48.30697. Disponível em: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/30697. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos de demanda contínua

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