Meaningful learning in physics: a study involving historical thinking experiments

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18593/r.v48.30538

Keywords:

Theory Meaningful Learning, Thought Experiments, Physics Teaching

Abstract

This study is dedicated to discussing the potential of Thought Experiments (TEs) for learning in Physics from the Theory of Meaningful Learning (TML). As a research question, the following question was formulated: what evidence of significant learning is evidenced from the use of TEs as a didactic resource for the appropriation of concepts and physical phenomena? The objective is to identify evidence of this learning in the face of the didactic use of historical episodes involving TEs. To this end, the study carried out a didactic intervention with four students of a degree course in Physics to address two episodes of historical TEs. Such episodes were preceded by a questionnaire to identify the students' previous knowledge in accordance with the theoretical framework adopted in the study. From a methodological point of view, the research takes a qualitative approach as a reference, having as instruments for data production, the use of audio and video records referring to the discussions between the participants and between them and the researcher, as well as the written materials by academics during teaching episodes. The results showed that the TEs are a potentially meaningful task, making it possible to investigate evidence of meaningful learning, however, it still lacks more empirical studies that show the best way to use them in the classroom.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alisson Cristian Giacomelli, Universidade de Passo Fundo

Doutor em Educação pela Univerisdade de Passo Fundo

Mestre em Ensino de Ciências e matemática

Licenciado em Física

Professor da Área e Curso de Física da Universidade de Passo Fundo.

Cleci Teresinha Werner da Rosa, Universidade de Passo Fundo

Doutora em Educação Científica e Tecnológica - UFSC Professora do Curso de Física - L Docente Permanente no Programa de Pós-Graduação em Educação Docente Permanente no Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática

Luiz Marcelo Darroz, Universidade de Passo Fundo

Doutor em Educaçaõ em Ciências pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Mestre em Ensino de Física

Docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação

Docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática

Professor do Curso de Física-L

References

AUSUBEL, D. P. Aquisição e retenção de conhecimentos: uma perspectiva cognitiva. Tradução de Ligia Teopisto. Rio de Janeiro: Plátano Edições Técnicas, 2003.

AUSUBEL, D. P.; NOVAK, J. D.; HANESIAN, H. Psicología Educativa: un punto de vista cognoscitivo. 2. ed. Cidade do México: Editorial Trillas, 1983.

BORGES, A. T. Novos rumos para o laboratório escolar de Ciências. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 19, n. 3, p. 291-313, 2002.

BROWN, R. The Laboratory of the mind. London: Routledge, 1991.

GALILEI, G. Diálogo sobre os dois máximos sistemas do mundo ptolomaico e copernicano. Trad. Pablo Ruben Mariconda. São Paulo: Editora 34, 2001.

HOFSTEIN, A.; LUNETTA, V. N. The laboratory in science education: Foundations for the twenty‐first century. Science Education, v. 88, n. 1, p. 28-54, 2004.

KIOURANIS, N. M. M. Experimentos mentais no ensino de ciências: implementação de uma sequência didática. 2009. 313 f. Tese (Doutorado em Educação para a Ciência) - Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Bauru, SP, 2009.

MACH, E. On Thought Experiments. Florida: University of South Florida, 1972.

MILLAR, R. Towards a role for experiment in the science teaching laboratory. Studies in Science Education, v. 14, n. 1, p. 109-118, 1987.

MOREIRA, M. A. A Teoria da Aprendizagem Significativa: subsídios teóricos para o professor pesquisador em ensino de Ciências. Porto Alegre, Brasil, 2016.

MOREIRA, M. A.; MASINI, E. A. F. S. Aprendizagem Significativa – A teoria de David Ausubel. São Paulo: Centauro, 2001.

PALMERO, M. L. R.; MOREIRA, M. A.; CABALLERO SAHELICES, C.; GRECA, I. La Teoría del Aprendizaje Significativo. In: PALMERO, M. L.R.; MOREIRA, M. A.; GRECA, I. (org.). La teoría del aprendizaje significativo em la perspectiva de la psicología cognitiva. Barcelona: Ediciones Octaedro, 2008. p. 7-45.

REINER, M. Thought experiments and collaborative learning in physics. International Journal of Science Education, v. 20, n. 9, p. 1043-1058, 1998.

SORENSEN, R. A. Thought Experiments. Oxford, England: Oxford University Press, 1992.

STAKE, R. Pesquisa qualitativa: estudando como as coisas funcionam. Porto Alegre: Penso, 2011.

Published

2023-11-06

How to Cite

GIACOMELLI, A. C.; ROSA, C. T. W. da; DARROZ, L. M. Meaningful learning in physics: a study involving historical thinking experiments. Roteiro, [S. l.], v. 48, p. e30538, 2023. DOI: 10.18593/r.v48.30538. Disponível em: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/30538. Acesso em: 21 dec. 2024.

Issue

Section

Artigos de demanda contínua