Public policies on access and assistance in higher education: a research of the state of knowledge

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18593/r.v48.30135

Keywords:

Higher education, Access policies, Quota law, National Student Assistance Plan

Abstract

This work is the result of research on public policies for access and permanence in higher education of the Doctoral Course in Education of the Graduate Program in Education at the Federal University of Santa Maria (PPGE/UFSM). The objective was to delimit the scientific production of articles on public policies for access and permanence in higher education from two collections: Scielo and Portal of Periodicals of the Coordination of Higher Education Personnel (CAPES), published from 2015 to 2020. Qualitative approach, the methodology used was bibliographic and qualitative. Data analysis was based on content analysis, based on Bardin (2011). It is noteworthy that this research contributes so that those interested in the subject have access to what has already been produced regarding public policies for access and permanence in higher education so that what has already been researched is not reproduced, in addition to guaranteeing the originality of the research. The results showed that most of the articles found dealt with the National Student Assistance Plan and a minority dealt with access to higher education by quotas for students from public schools, those in socioeconomic vulnerability. Thus, we can infer that there are still several edges to be produced, especially with regard to the relationship between access policies and permanence policies and how these policies are implemented in different federal educational institutions.

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Author Biographies

Ketlin Elís Perske, Universidade Federal de Santa Maria

Mestra em Políticas Públicas e Gestão Educacional pela Universidade Federal de Santa Maria (2020), especialista em Gestão Educacional pela Universidade Federal de Santa Maria (2012), licenciada em Letras Português e Literaturas da Língua Portuguesa pela Universidade Federal de Santa Maria (2010). Atuou como professora de Língua Portuguesa e Literatura na rede pública estadual de ensino do RS, no ensino fundamental e médio, bem como na Educação de Jovens e Adultos (EJA). Tem experiência na educação a distância; como tutora presencial da Primeira Turma do Curso de Letras - Português EaD da UFSM no Polo de Agudo/RS e como tutora a distância do Curso de Especialização em Gestão Educacional (EaD) da UFSM. Servidora técnico-administrativa da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), lotada na Pró-Reitoria de Assuntos Estudantis (PRAE). Acadêmica do Curso de Doutorado em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Santa Maria, na Linha de Pesquisa 2: Políticas Públicas Educacionais, práticas educativas e suas interfaces. Pesquisadora na área da educação superior e políticas de assistência estudantil. Integrante do GEPPES - Grupo de Estudos e Pesquisas de Politicas de Educação Superior; do GIEPES UNICAMP - Grupo Internacional de Estudos e Pesquisas em Educação Superior; e do RIEPPES - Rede Iberoamericana de Estudos e Pesquisas em Politicas e Processos de Educação Superior - UNOESC / UNICAMP. Integrante do ELOS: Grupo de Estudos e Pesquisas sobre o Campo Curricular, da Universidade Federal de Santa Maria. 

Maria de Lourdes Pinto de Almeida, Universidade Federal de Santa Maria

Universidade Federal de Santa Maria: Docente pesquisadora do PPGed da Universidade Federal de Santa Maria.

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Published

2023-05-29

How to Cite

PERSKE, K. E.; ALMEIDA, M. de L. P. de. Public policies on access and assistance in higher education: a research of the state of knowledge. Roteiro, [S. l.], v. 48, p. e30135, 2023. DOI: 10.18593/r.v48.30135. Disponível em: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/30135. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos de demanda contínua