Public policies on access and assistance in higher education: a research of the state of knowledge
DOI:
https://doi.org/10.18593/r.v48.30135Keywords:
Higher education, Access policies, Quota law, National Student Assistance PlanAbstract
This work is the result of research on public policies for access and permanence in higher education of the Doctoral Course in Education of the Graduate Program in Education at the Federal University of Santa Maria (PPGE/UFSM). The objective was to delimit the scientific production of articles on public policies for access and permanence in higher education from two collections: Scielo and Portal of Periodicals of the Coordination of Higher Education Personnel (CAPES), published from 2015 to 2020. Qualitative approach, the methodology used was bibliographic and qualitative. Data analysis was based on content analysis, based on Bardin (2011). It is noteworthy that this research contributes so that those interested in the subject have access to what has already been produced regarding public policies for access and permanence in higher education so that what has already been researched is not reproduced, in addition to guaranteeing the originality of the research. The results showed that most of the articles found dealt with the National Student Assistance Plan and a minority dealt with access to higher education by quotas for students from public schools, those in socioeconomic vulnerability. Thus, we can infer that there are still several edges to be produced, especially with regard to the relationship between access policies and permanence policies and how these policies are implemented in different federal educational institutions.
Downloads
References
ASSOCIAÇÃO NACIONAL DOS DIRIGENTES DAS INSTITUIÇÕES FEDERAIS DE ENSINO SUPERIOR. V Pesquisa do Perfil Socioeconômico dos Estudantes de Graduação das Universidades Federais. Disponível em: http://www.andifes.org.br/wp-content/uploads/2019/05/V-Pesquisa-do-Perfil- Socioecon%C3%B4mico-dos-Estudantes-de-Gradua%C3%A7%C3%A3o-das-Universidades-Federais-1.pdf. Acesso em: 29 jun.2022.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.
BRASIL. Decreto nº 6.096 de 24 de abril de 2007. Institui o Programa de Apoio a Planos de Reestruturação e Expansão das Universidades Federais - REUNI. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, p. 7, 25 abr. 2007. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2007/decreto/d6096.htm. Acesso em: 22 out. 2021.
BRASIL. Decreto 7.234, de 19 de julho de 2010. Dispõe sobre o Programa Nacional de. Assistência Estudantil – PNAES. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, p. 5, 20 jul. 2010. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2010/decreto/d7234.htm. Acesso em: 29 jun.2021.
GRAMSCI, A. Os intelectuais e a organização da cultura. 9. ed. R.J.: Editora Civilização Brasileira, 1995a.
GRAMSCI, A. Maquiavel, a Política e o Estado Moderno. 8. ed. R.J.: Ed. Civilização Brasileira, 1991.
IMPERATORI, T. K. A trajetória da assistência estudantil na educação superior brasileira. Serv. Soc. Soc., São Paulo, n. 129, p. 285-303, ago. 2017. DOI: https://doi.org/10.1590/0101-6628.109
MOROSINI, M. C; FERNANDES, C. M. B. Estado do Conhecimento: conceitos, finalidades e interlocuções. Revista Educação Por Escrito, Porto Alegre, v. 5, n. 2, p. 154-164, jul.- dez. 2014. DOI: https://doi.org/10.15448/2179-8435.2014.2.18875
MOROSINI, M. C. Estado de conhecimento e questões do campo científico. Revista Educação (UFSM) v. 40, n.1, p. 101-116, jan.-abr. 2015.Disponível em: http://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/reveducacao/article/view/15822/pdf. Acesso em: 24 set. 2021. DOI: https://doi.org/10.5902/1984644415822
MOROSINI, M. C.; SANTOS, P. K.; BITTENCOURT, Z. Estado do conhecimento: teoria e prática. Curitiba: CRV, 2021. DOI: https://doi.org/10.24824/978655868991.1
MOROSINI, M. C.; SANTOS, P.K. O revisitar da metodologia do estado do conhecimento para além de uma revisão bibliográfica. Revista Panorâmica- ISSN 2238-9210 – V. 33 – Maio/Ago.2021. Acesso em: 01 dez. 2021.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Ketlin Elís Perske, Maria de Lourdes Pinto de Almeida
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Notice
The authors retain copyright and grant the Journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons – Attribution – 4.0 International license.