Public higher education and emergency remote education: challenges, dilemmas and possibilities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18593/r.v47.30120

Keywords:

Pandemic, Didactics, Digital Technologies, Educational Projects

Abstract

The present article aims to analyze data related to the vision of two students in the discipline of Didatics – undergraduate degrees from the Brazilian Center-West – about emergency remote teaching, not in the context of the COVID-19 pandemic. It is a question of cutting out the most extensive research that has been generated with national coverage. I do not mention here, to analyze them by scope or more intense use of digital technologies in the processes of teaching and learning according to the dates of the schools, due to the requirement of social isolation. Based on what was indicated by the students, two dimensions appeared as relevant, namely: i) the challenges, dilemmas and possibilities largely corroborate the research already produced in the field of digital technologies in educational/educational processes; ii) the survey data on screen demand a broader and deeper discussion about what hybrid education is, especially at this moment in which the Ministry of Education proposes a program/project in this sense. To conclude, the paper points out issues and discussions that imply recognizing the importance of using digital technologies in educational/educational processes, regardless of what is called emergency remote teaching, considering, however, the urgent need to think/propose education projects. inclusive, democratic, fair and solidary formation.

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Author Biographies

Adda Daniela Lima Figueiredo Echalar, Universidade Federal de Goiás

Doutora em Educação. Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática da Universidade Federal de Goiás (PPGECM UFG) e do Departamento de Educação em Ciências no Instituto de Ciências Biológicas (DEC ICB) da UFG. Líder do grupo de pesquisa Kadjót (Grupo interinstitucional de estudos e pesquisas sobre as relações entre tecnologias e educação). Membro da gestão coletiva do Fórum de Licenciatura da UFG e pesquisadora do Centro de Estudos e Pesquisas em Didática (CEPED).

Kátia Morosov Alonso, Universidade Federal do Mato Grosso

Mestre e doutora em Educação. Professora Titular da Universidade Federal do Mato Grosso (UFMT – campus Cuiabá), Departamento de Ensino e Organização Escolar (DEOE), Campus Cuiabá. Líder do Grupo de pesquisa Laboratório de Estudos sobre Tecnologias da Informação e Comunicação na Educação (Lêtece). Endereço profissional: Av. Fernando Corrêa da Costa, nº 2367 - Bairro Boa Esperança. Cuiabá/MT, CEP 78060-900. Fone (65) 3615-8000.

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Published

2022-08-04

How to Cite

ECHALAR, A. D. L. F.; ALONSO, K. M. Public higher education and emergency remote education: challenges, dilemmas and possibilities. Roteiro, [S. l.], v. 47, p. e30120, 2022. DOI: 10.18593/r.v47.30120. Disponível em: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/30120. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Seção temática: O ensino da didática na formação de professores

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