Movement between concrete and abstract in the formation of the mathematic concepts by freedom deprived students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18593/r.v47.30051

Keywords:

Mathematic education, Didactic experiment, Theorical knowledge

Abstract

How do teaching mathematics to freedom deprived students in pandemic time? From this challenge, it was proposed investigate the movement of mathematical thinking of freedom deprived students during theoretical knowledge formation, regarding the multiplicity relation. Research was conducted through didactic experiment with students enrolled in the Youth and Adult Education in a public prison located in Paraíba countryside. The experiment was planned and executed based on the foundations of Development Teaching Theory by Davídov and Teaching Guiding Activity by Moura. The was no physical contact with the students because of the pandemic, and the communication was only in written form. Thereunto, a notebook was provided for each student. The tasks were printed on an A4 sheet and pasted in their notebooks. Students collectively thought about the solution of each task and individually handwritten the collective synthesis in their respective notebooks. Therefore, student responses are the data source. Results point that, despite the participants were freedom deprived, they are able to learn collectively, since the teaching is organized in that direction, and objective conditions are provided for its effectiveness.

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Author Biographies

Francisco Carneiro Braga, UNIVERSIDADE DO SUL DE SANTA CATARINA

Mestre em Educação pela Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL, 2021). Especialista em Educação Matemática (FASP, 2015) e Docência do Ensino Superior pela (ICETEC, 2018). Graduado em Ciências/habilitação em Matemática pela Universidade Federal de Campina Grande (UFCG, 2014). Pedagogo pela Faculdade Geremário Dantas (2016). Tem experiência na área de Matemática, Pedagogia e Ciências com ênfase no Ensino Prisional e Gestão administrativa privada. Pesquisador em Ciências da Educação com ênfase no Sistema Prisional de Ensino. Integrante dos grupos de pesquisa: GEPAPe (Grupo de Estudos e Pesquisa sobre Atividade Pedagógica - USP), TedMat (Teoria do Ensino Desenvolvimental na Educação Matemática) e GPEMAHC (Grupo de Pesquisa em Educação Matemática uma Abordagem Histórico-Cultural).

Josélia Euzébio da Rosa, UNIVERSIDADE DO SUL DE SANTA CATARINA

Licenciatura em Matemática (UNESC - 2004), Mestrado (2006) e Doutorado (2012) em Educação, linha de pesquisa Educação Matemática pela UFPR. Professora e pesquisadora com vínculo pela UniSul. As pesquisas incidem no modo de organização do ensino de Matemática. Atua na graduação (Pedagogia e Matemática), Mestrado e Doutorado em Educação. Integrante da Academia Internacional de Estudios Histórico-Cultural. Em 2019 foi consultora do Currículo Base do Território Catarinense (2019), no componente de Matemática. Suas pesquisas são organicamente vinculadas ao GEPAPe (Grupo de Estudos e Pesquisa sobre Atividade Pedagógica - USP). O GEPAPe abarca uma rede nacional de grupos de pesquisa organizada em núcleos regionais. Dentre os grupos que constituem o núcleo catarinense está o TedMat (Teoria do Ensino Desenvolvimental na Educação Matemática) e GPEMAHC (Grupo de Pesquisa em Educação Matemática uma Abordagem Histórico-Cultural). 

References

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Published

2022-12-19

How to Cite

BRAGA, F. C.; ROSA, J. E. da. Movement between concrete and abstract in the formation of the mathematic concepts by freedom deprived students. Roteiro, [S. l.], v. 47, p. e30051, 2022. DOI: 10.18593/r.v47.30051. Disponível em: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/30051. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos de demanda contínua

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