The neodevelopmentist project, the neoliberal orthodoxy and the backdrop in the policy of countryside education

Authors

  • Magda Gisela Cruz dos Santos Universidade Federal de Pelotas https://orcid.org/0000-0001-8971-9609
  • Conceição Paludo Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)

DOI:

https://doi.org/10.18593/r.v47.28202

Keywords:

Countryside Education policy, Neo-developmentalism, Neoliberalism, Social movements

Abstract

The return of neoliberal orthodoxy in Brazil, since 2016, has promoted setbacks in the Countryside Education policy, by redirecting the development project and the role of the State. In order to support the critical evaluation of this process, we investigate the relationship of the Countryside Education policy with neodevelopmental and neoliberal projects. In the study we adopted the method of dialectical historical materialism, using bibliographic study, document analysis and the search for statistical data on the Countryside Education policy (2001-2021). We found that the neo-developmentalist project aimed at a greater articulation between productive capital and financial capital, which required the qualification of local territories and the workforce with investments in education, science and technology aimed at the countryside. With neoliberal hegemony, the development project turns to fiscal adjustment and privileges financial capital, therefore, the Countryside Education policy is no longer one of the priorities of the State.

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Author Biographies

Magda Gisela Cruz dos Santos, Universidade Federal de Pelotas

Doutoranda em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Pelotas e Mestre em Educação pelo mesmo programa. Graduada em Ciências Sociais (bacharelado e licenciatura) pela Universidade Federal de Pelotas. Integrante dos Grupos de Pesquisa Educação Popular e Movimentos Sociais (MovSE) da Universidade Federal de Pelotas e Trabalho, Movimentos Sociais e Educação (TRAMSE) da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Possui experiência na área de Educação, principalmente em relação aos temas: políticas públicas, trabalho e educação, educação popular, formação integral, movimentos sociais, escola pública e Educação do Campo. Foi pesquisadora no Projeto Observatório da Educação do Campo em seu núcleo no Estado do Rio Grande do Sul (CAPES/INEP). Atuou como professora da Educação Básica, coordenadora pedagógica e supervisora de estágio na rede pública estadual e municipal de Pelotas. Atualmente é bolsista CAPES.

Conceição Paludo, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)

Doutora em Educação, professora vinculada ao Departamento de Estudos Básicos e ao Programa de Pós-Graduação em Educação da Faculdade de Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul.

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Published

2022-07-12

How to Cite

SANTOS, M. G. C. dos; PALUDO, C. The neodevelopmentist project, the neoliberal orthodoxy and the backdrop in the policy of countryside education . Roteiro, [S. l.], v. 47, p. e28202, 2022. DOI: 10.18593/r.v47.28202. Disponível em: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/28202. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Seção temática: Educação do Campo: análises e resistências em movimento

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