The higher education enterprise and technologies for the intensification of teaching work

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18593/r.v47.27339

Keywords:

higher education, privatization, teaching work, intensification, business rationality

Abstract

Entrepreneurship in higher education, advocated by capitalist rationality (toyotista / neoliberal) and driven by new digital technologies, has caused the borderline between work and private life to blur, increasing the stress, suffering and illness of the teaching worker. In view of this assertion, the research aims to analyze the mechanisms employed by business rationality, on the rise in the field of higher education, to expand the performance of the teaching worker, in order to subject them to strenuous journeys and intense work rhythms. This is an exploratory study, regarding the objectives, and a bibliographic study, centered on historical-dialectical materialism, regarding the procedures. In this sense, the first section deals with the mechanisms of “capture” and manipulation of the subjectivity of the worker by the model of production management in the Toyotist molds and by the flexibility of labor rights imposed by the neoliberal hegemonic project. In the sequence, we seek to understand the process of expanding “competitive business” rationality and deepening the ideology of entrepreneurship in higher education. For this purpose, the political technologies of privatization (endogenous and exogenous) and changes in teaching working conditions, which, in turn, contribute to the formation of a business subjectivity (productivist and competitive), become objects of analysis. Finally, we analyze the mechanisms for implementing a performative culture, determined by the power of numbers and profitability, whose implications fall on the workday, life projects and the physical and emotional health of higher education teaching workers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Diego Bechi, Universidade de Passo Fundo

Doutor em Educação no Programa de Pós-Graduação da Universidade de Passo Fundo (Linha de Políticas Educacionais). Possui graduação em Filosofia, especialização em Metodologia para o Ensino da Filosofia (2009) e mestrado em educação (bolsista Capes) pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade de Passo Fundo (UPF) (Linha de Políticas Educacionais). Tem direcionado seus estudos e pesquisas no campo das políticas educacionais, priorizando os seguintes temas: estado, reformas educacionais, políticas públicas, políticas da educação básica e superior no Brasil e na América Latina, financiamento da educação superior, formação de professores, precarização e intensificação do trabalho docente e formação para a cidadania
democrática. Atualmente, desempenha a função de editor de seção na Revista Internacional de Educação Superior (RIESup/Unicamp). É pesquisador do Grupo de Estudos e Pesquisa em Educação Superior (GEPES – UPF) e participa do Grupo de Estudos e Pesquisas em Políticas de Educação Superior da Região Sul (GEPPES UNOESC/SUL).

References

AGOSTINI, R. MEC cortará verba de universidade por 'balbúrdia' e já enquadra UnB, UFF e UFBA. O Estado de S. Paulo, São Paulo, 30 abr. 2019. Disponível em: https://educacao.estadao.com.br/noticias/geral,mec-cortara-verba-de-universidade-por-balburdia-e-ja-mira-unb-uff-e-ufba,70002809579. Acesso em: 8 ago. 2019.

ALVES, G. Dimensões da Reestruturação Produtiva: ensaios de sociologia do trabalho. Londrina: Praxis, 2007.

ALVES, G.; MORAES, L. Trabalho e estratégias empresariais no capitalismo global: toyotismo e “captura” da subjetividade. Revista Mediações, v. 11, n. 1, p. 105-124, jan./jun. 2006. DOI: https://doi.org/10.5433/2176-6665.2006v11n1p105

ALVES, G. Trabalho e mundialização do capital: a nova degradação do trabalho na era da globalização. Londrina: Praxis, 1999.

ALVES, G. Trabalho e subjetividade: o espírito do toyotismo na era do capitalismo manipulatório. São Paulo: Boitempo, 2011.

ANTUNES, R. O privilégio da servidão: o novo proletariado de serviços na era digital. São Paulo: Boitempo, 2018.

ANTUNES, R.; PRAUN, L. A sociedade dos adoecimentos no trabalho. Serv. Soc. Soc., n. 123, p. 407-427, jul./set. 2015. DOI: https://doi.org/10.1590/0101-6628.030

ARANTES, A. C. Q. A morte é um dia que vale a pena viver: e um excelente motivo para se buscar um novo olhar para a vida. Rio de Janeiro: Editora Sextante, 2019.

BALL, S. J. Profissionalismo, gerencialismo e performatividade. Cadernos de pesquisa, v. 35, n. 126, p. 539-564, set./dez., 2005. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-15742005000300002

BALL, S. J. Reformar escolas/ Reformar professores e os terrores da performatividade. Revista portuguesa de educação, v. 15, n. 2, p. 3-23, 2002.

BALL, S. J.; YOUDELL, Deborah. La privatisation déguisée dans le secteur éducatif public. Bruxelas: Internationale d l’éducation, 2007.

BANCO MUNDIAL. La Ensenãnza Superior: las perspectivas de La experiência (El Desarrollo em la práctica). 1. ed. em espanhol. Washington/DC: BIRD/Banco Mundial, 1995.

BECHI, D. A subjetivação capitalística como mecanismo de precarização do trabalho docente na educação superior brasileira. 2019. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de Passo Fundo, Passo Fundo, 2019.

BIANCHETTI, L.; ZUIN, A. A. S.; FERRAZ, O. Publique, apareça ou pereça: produtivismo acadêmico, “pesquisa administrada” e plágio nos tempos de cultura digital. Salvador: Edufba, 2018. DOI: https://doi.org/10.7476/9788523220181

BRUNNER, J. J. et al. Circulación y recepción de la teoría del “capitalismo académico” en América Latina. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, v. 27, n. 79, 2019. DOI: https://doi.org/10.14507/epaa.27.4368

DARDOT, P.; LAVAL, C. A nova razão do mundo: ensaios sobre a sociedade neoliberal. São Paulo: Boitempo, 2016.

FÁVERO, A. A.; BECHI, D. A subjetivação capitalista enquanto mecanismo de precarização do trabalho docente na educação superior. Arquivos Analíticos de Políticas Educativas, v. 28, n. 13, 2020. DOI: https://doi.org/10.14507/epaa.28.4891. DOI: https://doi.org/10.14507/epaa.28.4891

HARVEY, D. Condição pós-moderna. São Paulo, SP: Loyola, 2014.

LAVAL, C. L’économie de la connaissance et la transformation de l’enseignement supérieur et de la recherche. Bulletin de l’ASES, v. 42, Mars 2015.

LIMA, K. R. S. O Banco Mundial e a educação superior brasileira na primeira década do novo século. Ensaio, v. 14, n. 1, p. 86-94, jan./jun. 2011. DOI: https://doi.org/10.1590/S1414-49802011000100010

LUENGO NAVAS, J. et al. Nuevas formas, nuevos actores y nuevas dinâmicas de la privatización em educación Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, v. 16, n. 3, p. 3-12, sept./dic. 2012.

LUENGO NAVAS, J.; SAURA CASANOVA, G. La performatividad en la educación. La construcción del nuevo docente y el nuevo gestor performativo. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, v. 11, n. 3, p. 139-153, 2013.

MANCEBO, D. et al. O trabalho na educação superior. Arquivos Analíticos de Políticas Educativas, v. 28, n. 6, 2020. DOI: https://doi.org/10.14507/epaa.28.5158

MAUÉS, O. C.; SOUZA, M. B. Precarização do trabalho do docente da educação superior e os impactos na formação. Em Aberto, v. 29, n. 97, p. 73-85, set./dez. 2016.

MEC VAI CORTAR verba de universidades que tiverem 'baixo desempenho' e fizerem 'balbúrdia'. O Globo, São Paulo, 15 maio 2019. Disponível em: https://oglobo.globo.com/sociedade/mec-vai-cortar-verba-de-universidades-que-tiverem-baixo-desempenho-fizerem-balburdia-23631766. Acesso em: 8 ago. 2019.

MESSEMBERG, D. A direita que saiu do armário: a cosmovisão dos formadores de opinião dos manifestantes de direita brasileiros. Revista Sociedade e Estado, v. 32, n. 3, set./dez. 2017. DOI: https://doi.org/10.1590/s0102-69922017.3203004

MIRANDA, E. M.; LAMFRI, N. Z. Globalización neoliberal y productivismo acadêmico: sus efectos em el trabajo de los profesores-investigadores de universidades argentinas. In: CUNHA, C.; JESUS, W. F.; SOUZA, M. de F. M. (org.). Políticas de educação: cenários globais e locais. Brasília: Liber livros, 2016.

MORAES, R. Estácio de Sá demite 1,2 mil professores após reforma trabalhista. Folha de S. Paulo, São Paulo, 5 dez. 2017. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/mercado/2017/12/1940980-estacio-de-sa-demite-12-mil-professores-apos-reforma-trabalhista.shtml. Acesso em: 15 dez. 2020.

RHOADES, G.; SLAUGHTER, S. Academic capitalism, managed professionals, and supply-side higher education. Social Text 51, v. 15, n. 2, Summer, 1997. DOI: https://doi.org/10.2307/466645

SANTOS, S. D. A precarização do trabalho docente no Ensino Superior: dos impasses às possibilidades de mudanças. Educar em Revista, n. 46, p. 229-244, out./dez. 2012 DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-40602012000400016

SAURA CASANOVA, G.; BOLÍVAR, A. Sujeto acadêmico neoliberal: cuantificado, digitalizado y bibliometrificado. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, v. 17, n. 4, p. 9-26, sept. 2019. DOI: https://doi.org/10.15366/reice2019.17.4.001

SCHUGURENSKY, D.; NAIDORF, J. Parceria universidade-empresa e mudanças na cultura acadêmica: análise comparativa dos casos da Argentina e do Canadá. Educ. Soc., v. 25, n. 88, p. 997-1022, out. 2004. Edição Especial. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302004000300017

SILVA JÚNIOR, J. R. The new brazilian university: a busca por resultados comercializáveis: para quem? Bauru: Canal 6, 2017.

SOUSA, A. P. Productivisme et souffrance chez les enseignants-chercheurs au Brésil. Pensée plurielle, v. 38, p. 45-64, 2015. DOI: https://doi.org/10.3917/pp.038.0045

ZUIN, A. A. S.; BIANCHETTI, L. Na era do “publique, apareça ou pereça”: um equilíbrio difícil e necessário. Cadernos de Pesquisa, v. 45, n. 158, p. 726-750, out./dez. 2016. DOI: https://doi.org/10.1590/198053143294

Published

2021-12-23

How to Cite

BECHI, D. The higher education enterprise and technologies for the intensification of teaching work. Roteiro, [S. l.], v. 47, p. e27339, 2021. DOI: 10.18593/r.v47.27339. Disponível em: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/27339. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos de demanda contínua