Human rights education: possibilities based on HRNEP and cinema at school
DOI:
https://doi.org/10.18593/r.v46.24819Keywords:
Human Rights, HRNEP, Cinema, Education, SchoolAbstract
The struggle for the establishment of Human Rights Education in several countries is a direct result of the decade dedicated to Education (1995-2004) by the United Nations. The Human Rights National Education Plan is a result of this effort, but the gap between what the plan establishes and our pedagogical practices persists. This work aims to reflect on the HRNEP, published in Brazil in 2007, and the ways in which we can bring human rights closer to school through cinema and audiovisual. Based on a study of the HRNEP and an approach of cinema as art at school (BERGALA, 2002; FRESQUET, 2011; 2013), the researsh concludes that the triad cinema-education-human rights is fundamental for the current school to be reivented, through the valorization and protagonism of students and teachers.
Downloads
References
ABRAMOWICZ, A.; RODRIGUES, T. C.; CRUZ, A. C. J. A diferença e a diversidade na educação. Contemporânea, São Carlos, n. 2, p. 85-97, jul-dez 2011.
ARENDT, H. A crise na educação. In: Entre o passado e o futuro. São Paulo: Perspectiva, 2006. p. 221-247.
BERGALA, A. A hipótese-cinema: pequeno tratado de transmissão do cinema dentro e fora da escola. Rio de Janeiro: Cinead; UFRJ; Booklink, 2002.
BRASIL. Plano Nacional de Educação em Direitos Humanos. Brasília: Secretaria Especial dos Direitos Humanos, Ministério da Educação, Ministério da Justiça, Unesco, 2007.
BRASIL. Plano Nacional de Educação em Direitos Humanos. Brasília: Ministério dos Direitos Humanos, 2018.
BRASIL. Educação em Direitos Humanos: Diretrizes Nacionais. Brasília: Coordenação Geral de Educação em SDH/PR, Direitos Humanos, Secretaria Nacional de Promoção e Defesa dos Direitos Humanos, 2013.
BOURDIEU, P. Escritos de Educação. Petrópolis: Vozes, 2015.
CANDAU, V. Reinventar a Escola. Petrópolis: Vozes, 2013.
FREIRE, P. Direitos Humanos e educação libertadora: gestão democrática da educação pública na cidade de São Paulo. São Paulo: Paz e Terra, 2019.
FRESQUET, A. Dossiê Cinema e Educação #1. Rio de Janeiro: Booklink, 2011.
FRESQUET, A. Cinema e Educação: reflexões e experiências com professores e estudantes de educação básica, dentro e “fora” da escola. Belo Horizonte: Autêntica, 2013.
HENNIGEN, I.; GUARESCHI, N. M. A subjetivação na perspectiva dos estudos culturais e foucaultianos. Psicologia da Educação, São Paulo, n. 23, p. 57-74, 2006.
INVENTAR COM A DIFERENÇA. Página Inicial. 2020. Disponível em: http://www.inventarcomadiferenca.com.br/. Acesso em: 19 jun. 2020.
KITT, A. Human Rights Education or Human Rights in Education: a conceptual analysis. 2006. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade de Pretoria, África do Sul, 2006.
LÉVINAS, E. Humanismo do outro homem. Petrópolis: Vozes, 2012.
LÉVINAS, E. Totalidade e infinito. Lisboa: Edições 70, 1988.
MAIA, L. Educação em Direitos Humanos e Tratados Internacionais de Direitos Humanos. In: SILVEIRA, R. et al. Educação em Direitos Humanos: fundamentos teóricos e metodológicos. João Pessoa: Ed. Universitária/UFPB, 2007. p. 85-101.
MIGLIORIN, C. Inevitavelmente cinema: educação, política e mafuá. Rio de Janeiro: Beco do Azougue, 2015.
NAÇÕES UNIDAS. A Década das Nações Unidas para a Educação em Matéria de Direitos Humanos 1995/2004: Lições para a vida. Nações Unidas, 1998. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v0i3p13-17
OLIVEIRA, R.; SALGADO, S.; QUEIROZ, G. Educação em Direitos Humanos e Decolonialidades: um diálogo possível na educação em ciências? In: MONTEIRO, B. et al. Decolonialidades na Educação em Ciências. São Paulo: Livraria da Física, 2019. p. 119-137.
SANTOS, B. S.; MARTINS, B. S. O Pluriverso dos Direitos Humanos: a diversidade das lutas pela dignidade. Belo Horizonte: Autêntica, 2019.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Alexandre Guerreiro

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Notice
The authors retain copyright and grant the Journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons – Attribution – 4.0 International license.