Human rights education: possibilities based on HRNEP and cinema at school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18593/r.v46.24819

Keywords:

Human Rights, HRNEP, Cinema, Education, School

Abstract

The struggle for the establishment of Human Rights Education in several countries is a direct result of the decade dedicated to Education (1995-2004) by the United Nations. The Human Rights National Education Plan is a result of this effort, but the gap between what the plan establishes and our pedagogical practices persists. This work aims to reflect on the HRNEP, published in Brazil in 2007, and the ways in which we can bring human rights closer to school through cinema and audiovisual. Based on a study of the HRNEP and an approach of cinema as art at school (BERGALA, 2002; FRESQUET, 2011; 2013), the researsh concludes that the triad cinema-education-human rights is fundamental for the current school to be reivented, through the valorization and protagonism of students and teachers.

 

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Author Biography

Alexandre Silva Guerreiro, SEEDUC/RJ

Doutor em Comunicação pelo PPGCOM/UFF, com pós-doutorado em Educação pela FE/UFRJ. Mestre em Comunicação pelo PPGCOM/UFF. Bacharel e Licenciado em História pela UERJ e Bacharel em Comunicação Social (Cinema) pela UFF. Integra os grupos de pesquisa CINEAD/LECAV: cinema para aprender e desaprender, do Laboratório de Educação, Cinema e Audiovisual da UFRJ, e QUADRO A QUADRO: projetando ideias, refletindo imagens, da UFRB. Atualmente, é Professor Docente I de História e Filosofia na Secretaria de Estado de Educação do Rio de Janeiro. Produtor, diretor e roteirista de obras audiovisuais. Produtor e Curador de Mostras e Festivais. Coordenou a produção da 8a e 9a edições da Mostra Cinema e Direitos Humanos e do projeto Inventar com a Diferença, realizados pela UFF, em parceria com a Secretaria de Direitos Humanos da Presidência da República e o Ministério da Cultura.

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Published

2021-09-14

How to Cite

GUERREIRO, A. S. Human rights education: possibilities based on HRNEP and cinema at school. Roteiro, [S. l.], v. 46, p. e24819, 2021. DOI: 10.18593/r.v46.24819. Disponível em: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/24819. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos de demanda contínua