Travel impressions: perspectives at school management in three Portuguese educational institutions
DOI:
https://doi.org/10.18593/r.v45i.23077Keywords:
Management, Autonomy, Prestige, Portuguese schoolsAbstract
The educational trip to Portugal, in september 2018, to see seven Portuguese educational institutions that are considered innovative resulted in this essay with ethnographic inspiration, in which three of them are discussed. Here are presented their differentiated projects to contribute to the debate on prestigious schools and the role of management in the production of the high quality standards of teaching and student performance held by these institutions. A brief contextualization of Lusitanian education is presented so that the possibilities offered by the schools are understood. The first school is in Lisbon, it is private with a pedagogy that brings together human-religious formation and student autonomy, and the cohesion of institutional values, omnipresent from the physical structure to the curriculum of the ''sea''. The second, located in Coimbra, presents a very original set of characteristics: it is experimental, catholic, bilingual (Portuguese and English), with shared management by the professors who own the institution. The third is a public technical school in Oporto, with management composed by a public-private partnership, with the main emphasis being on resource management made by the principal and technological innovation. As results, we identify that institutions have in common the favoring of students' autonomy, which makes learning more effective.
Downloads
References
ABRUCIO, F. L. Gestão escolar e qualidade da Educação: um estudo sobre dez escolas paulistas. Estudos & Pesquisas Educacionais, [s. l.], n. 1, p. 150-280, 2010.
AMORIM, A. Gestor escolar inovador: educação da contemporaneidade. Revista Lusófona de Educação, [s. l.], v. 35, p. 67-82, 2017. DOI: https://doi.org/10.24140/issn.1645-7250.rle35.04
BANCO MUNDIAL. Conhecimento e inovação para a competitividade. Brasília, DF: Banco Mundial/Confederação Nacional da Indústria, 2008.
BONAMINO, A.; FRANCO, C. Avaliação e política educacional: o processo de institucionalização do Saeb. In: BROOKE, N.; ALVES, M. T. G.; OLIVEIRA, L. K. M. (org.). A avaliação da Educação Básica: a experiência brasileira. Belo Horizonte: Fino Traço, 2015. v. 1, p. 110-122.
BOURDIEU, P. A distinção: crítica social do julgamento. Porto Alegre: Zouk, 2013.
BRANDÃO, Z.; CANEDO, M. L.; XAVIER, A. Construção solidária do habitus escolar: resultados de uma investigação nos setores público e privado. Revista Brasileira de Educação, [s. l.], v. 17 n. 49, p. 193-243, 2012. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782012000100011
BRANDÃO, Z.; MANDELERT, D.; LINO DE PAULA, L. A. A circularidade virtuosa: investigação sobre duas escolas no Rio de Janeiro. Cadernos de Pesquisa, [s. l.], v. 35, n. 126, p. 747-758, 2005. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-15742005000300011
BROOKE, N.; SOARES, J. F. (org.). Pesquisa em eficácia escolar: origem e trajetórias. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2008.
DELORS, J. (org.). Educação: um tesouro a descobrir. Relatório para a Unesco da Comissão Internacional sobre Educação para o século XXI. Brasília, DF: Unesco, 1996.
DÓREA, C. R. D. A arquitetura escolar como objeto de pesquisa em História da Educação. Educar em Revista, [s. l.], n. 49, p. 161-181, 2013. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-40602013000300010
FERNANDES, D. Avaliar para aprender: fundamentos, práticas e políticas. São Paulo: Editora da Unesp, 2009.
GEERTZ, C. A interpretação das culturas. Rio de Janeiro: LTC, 2008.
LIBÂNEO, J. C. Organização e gestão da escola. Goiânia: Alternativa, 2001.
LIMA, L. A escola como organização educativa. São Paulo: Cortez, 2001.
LIMA, L. C. A. Resenha de Pesquisa em eficácia escolar: origem e trajetória. Est. Aval. Educ., São Paulo, v. 22, n. 50, p. 593-598, set./dez. 2011. DOI: https://doi.org/10.18222/eae225020111972
LOUÇÃ, F.; LOPES, J. T.; COSTA, J. Os burgueses: quem são, como vivem, como mandam. Lisboa: Bertrand Editora, 2014.
LÜCK, H. Gestão educacional: uma questão paradigmática. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011.
MANDELERT, D. Reprovação em escolas de prestígio. Est. Aval. Educ., São Paulo, v. 23, n. 53, p. 222-249, set./dez. 2012. DOI: https://doi.org/10.18222/eae235320121922
PACHECO, J. Escola da Ponte: formação e transformação da educação. Petrópolis, RJ: Vozes, 2008.
PARO, V. H. Gestão escolar, democracia e qualidade do ensino. São Paulo: Ática, 2007.
PIAGET, J. Para onde vai a educação? Rio de Janeiro: José Olympio Editora, 1973.
PORTUGAL. Lei n. 49, de 30 de agosto de 2005. Lei de Bases do Sistema Educativo. 2005. Disponível em: https://www.fenprof.pt/Download/FENPROF/SM_Doc/Mid_132/Doc_1172/Anexos/LBSE%20Lei%2049%202005.pdf. Acesso em: 2 jan. 2020.
RANGEL, M.; MOCARZEL, M.; PIMENTA, M. F. A trajetória das competências e habilidades em educação no Brasil: das avaliações em larga escala para as salas de aula. Meta: Avaliação, Rio de Janeiro, v. 8, n. 22, p. 28-47, jan./abr. 2016. DOI: https://doi.org/10.22347/2175-2753v8i22.951
RIBEIRO, S. L. Espaço escolar: um elemento (in)visível no currículo. Sitientibus, Feira de Santana, v. 31, p. 103-118, 2004.
RUTTER, M. et al. Resultados escolares: Frequência, desempenho e resultados dos alunos. In: BROOKE, N.; SOARES, J. F. (org.). Pesquisa em eficácia escolar: origem e trajetórias. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2008.
SALES, L. C.; PASSOS, G. O. As aparências não enganam: as representações sociais de qualidade suscitadas pelos prédios escolares. Revista Brasileira de Educação, [s. l.], v. 13, n. 38, p. 293-305, 2008. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782008000200008
SAVIANI, D. História das ideias pedagógicas no Brasil. Campinas, SP: Autores Associados, 2007.
WINKIN, Y. Descer ao Campo. In: WINKIN, Y. A nova comunicação: da teoria ao trabalho de campo. Campinas, SP: Papirus Editora, 1998.
![](https://periodicos.unoesc.edu.br/public/journals/14/article_23077_cover_pt_BR.jpg)
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright Notice
The authors retain copyright and grant the Journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons – Attribution – 4.0 International license.