Systemic violence and education

Authors

  • Pedro Goergen Professor titular da Universidade de Sorocaba e professor titular (colaborador) da Universidade Estadual de Campinas

DOI:

https://doi.org/10.18593/r.v43i2.16840

Keywords:

Education, Systemic violence, Humanistic education

Abstract

In this text, I ask if education, when connected to the neoliberal economic system, becomes co-responsible for the systemic growth of violence. I accept the thesis that education while the process of integration of individuals into this system is connected to the idea of preparing young people not only for the violent world, but also habilitate for the management and exercise of violence as a strategy for survival and personal affirmation. The urgency is defend the formative and humanist task of education, at the same time that it needs to prepare new generations for the real world, with all anti-humanistic aspects inherent to it. At first, I make considerations about violence based on some classical philosophers; after that, I remark on the subject from the perspective of the relationship between people and economic systems, highlighting the domain of the logic of capital over all social relations and spheres of life. Concluding, I try to demonstrate that this theme found at the center of the concerns and debates about the direction of education in context of economic reality governed by the political/economic principles of neoliberalism.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Pedro Goergen, Professor titular da Universidade de Sorocaba e professor titular (colaborador) da Universidade Estadual de Campinas

Possui graduação em Filosofia pela Faculdade de Filosofia Ciências e Letras Nossa Senhora Imaculada Conceição (1968) e doutorado em Filosofia - Ludwig Maximilians Universität München (1975). Pos-doutorado na Universidade de Bochum e no Instituto Max Planck da Alemanha.

References

ADORNO, T.; HORKHEIMER, M. Dialética do esclarecimento. Rio de Janeiro: Zahar, 1985.

ARISTÓTELES. A política. São Paulo: Lafonte, 2012.

BAUDRILLARD, J. A sociedade de consumo. Lisboa: Edições 70, 2007.

DARDOT, P.; LAVAL, C. A nova razão do mundo: ensaio sobre a sociedade neoliberal. Tradução Mariana Echalar. São Paulo: Boitempo, 2016.

DARDOT, P.; LAVAL, C. Comum: ensaio sobre a revolução no século XXI. Tradução Mariana Echalar. São Paulo: Boitempo, 2017.

CANCLNI, N. G. O mundo inteiro como lugar estranho. São Paulo: EDUSP, 2016.

GINDSBURG, C. Medo, reverência e terror. São Paulo: Companhia das Letras, 2014.

HAN, B.-C. Sociedade do cansaço. Tradução Enio Paulo Giachini. Petrópolis: Vozes, 2017.

HOBBES, T. Leviatã: ou matéria, forma e poder de um Estado Eclesiástico e Civil. São Paulo: Martin Claret, 2006.

KANT, I. Crítica da faculdade do juízo. 2. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2008.

KANT, I. Crítica da razão prática. São Paulo: Martin Fontes, 1984.

KANT, I. Crítica da razão pura. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 1985.

KEYNES, J. M. Essays in persuasion. New York: W.W. Norton & Co: 1963.

NIETZSCHE, F. Humano, demasiadamente humano: um livro para espíritos livres. São Paulo: Companhia da Letras, 2005.

ROUSSEAU, J. J. Discurso sobre a origem e os fundamentos da igualdade entre os homens. São Paulo: Ática, 1989.

SHERMER, M. The moral Arc, how Science and reason lead humanity toward truth, justive and freedom. New York: Henry Holt and Company, 2015.

SKIDELSKI, R.; SKIDELSKI, E. Quanto é suficiente? Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2017.

Published

2018-08-30

How to Cite

GOERGEN, P. Systemic violence and education. Roteiro, [S. l.], v. 43, n. 2, p. 385–410, 2018. DOI: 10.18593/r.v43i2.16840. Disponível em: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/16840. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê "Relações entre violência e educação"