Disputes, negotiations and strains: the emergency of Instituto de Educação de Belford Roxo, RJ
DOI:
https://doi.org/10.18593/r.v43i2.16236Keywords:
History of Education, Educacional Institute, Teacher training, Belford RoxoAbstract
This article comprises a series of researches in History of Education that have selected public educational policies and different experiences of teacher training as subjects of study. The focus of this study is the Educacional Institute (CIEP Brizolão 380 Joracy Camargo), located in the Municipality of Belford Roxo, RJ, between the period of 1996 to 2006. Concerning this scope, some questions arouse regarding the reasons that boosted the opening of this Educational Institute directed to work with teacher training on High School level. Furthermore, the inauguration occured during a period in which two important events were taking place: the Municipality emancipation and the enactment of LDB n. 9.394/96 that emphasized the necessity of a University degree for all teachers working in the Basic Education.
Downloads
References
ALVES, N. Trajetórias e redes na formação de professores. Rio de Janeiro: DP&A, 1998.
ALVES, R. M. de S. (Des)caminhos da profissão docente: sobre a experiência do curso PARFOR no IFMA/Campus Codó (2010-2014). 2015. Dissertação (Mestrado em Educação)–Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2015.
BAIXADA FLUMINENSE. Rio de Janeiro: O Portal da Cidade Maravilhosa. Disponível em: <http://www.oriodejaneiro.com/baixadafluminense.htm>. Acesso em: 14 nov. 2017.
BLOG ROXO POR BERFORD ROXO. Belford Roxo abre polo de graduação a distância. Disponível em: <https://blogroxo.wordpress.com/2009/07/24/belford-roxo-abre-polo-de-graduacao-a-distancia/>. Acesso em: 14 nov. 2017.
BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 20 dez. 1996.
BRASIL. Lei n. 10.172, de 09 de janeiro de 2001. Aprova o Plano Nacional de Educação e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 09 jan. 2001.
CATANI, D. B. Estudos de História da Profissão Docente. In: LOPES, E.; FARIA FILHO, L. M de; VEIGA, C. (Org.). 500 anos de educação no Brasil. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.
CAVALIERE, A. M.; COELHO, L. M. Para onde caminham os Cieps? Uma análise após 15 anos. Cadernos de Pesquisa, n. 119, p. 147-174, jul. 2003.
CHAGAS, M. Animação cultural: a inovação dos CIEPs-RJ nos anos 1980. Curitiba: Editora e Livraria Appris Ltda., 2016.
CUNHA, M. I. O bom professor e sua prática. Campinas: Papirus, 1989.
DE CERTEAU, M. A invenção do cotidiano. Rio de Janeiro: Vozes, 1994.
DIAS, A. Apostolado Cívico: a Função Social do Magistério de Ensino Secundário (1931-1942). Revista Contemporânea de Educação, v. 8, n. 15, jan./jul. 2013.
FARIA FILHO, L. M. de. A legislação escolar como fontes para a história da educação: uma tentativa de interpretação. In: FARIA FILHO, L. M. de. (Org.). Educação, modernidade e civilização. Belo Horizonte: Autêntica, 1998.
FARIA, L. Chaguismo e Brizolismo: territorialidades políticas da escola fluminense. Rio de Janeiro: Quartet, 2011.
FARIA, L. CIEP, A utopia possível. São Paulo: Livros do Tatu, 1991.
FUNDAÇÃO CEPERJ. Estado do Rio de Janeiro divisão político-administrativa. <http://www.ceperj.rj.gov.br/ceep/info_territorios/divis_politico_administrativo.html>. Acesso em: 14 nov. 2017.
LESSARD, C. A universidade e a formação profissional dos docentes: novos questionamentos. Educação e Sociedade, Campinas, v. 27, n. 94, p. 201-227, jan./abr. 2006.
MIGNOT, A. C. V. Escolas na vitrine: Centros Integrados de Educação Pública (1983-1987). Estudos Avançados, São Paulo, v. 15, n. 42, p. 153-168, 2001.
MIGNOT, A. C. V. Monumento à Educação: escola pública de tempo integral. Revista Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, maio/dez. 2004.
NÓVOA, A. Formação de Professores e Trabalho Pedagógico. Lisboa: Educa, 2002.
NÓVOA, A. (Org.). Vidas de professores. Porto: Porto Editora, 1992.
NÓVOA, A. Os professores e sua formação. 2 ed. Lisboa: Publicações Dom Quixote, 1995.
NÓVOA, A. Para o estudo sócio histórico da gênese e desenvolvimento da profissão docente. Teoria e Educação, n. 4, 1991.
NÓVOA, A. Os professores na virada do milênio: do excesso dos discursos à pobreza das práticas. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 25, n. 1, jan./jun. 1999a.
NÓVOA, A. Profissão Professor. Porto Alegre: Porto Editora, 1999b.
NUNES, C. Ensino normal – formação de professores. Rio de Janeiro: DP&A, 2002.
POPKEWITZ, T. S. Reforma Educacional: uma política sociológica – poder e conhecimento em educação. Trad. Beatriz Affonso Neves. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.
REVEL, J. (Org.). Jogos de Escala: a experiência da microanálise. Rio de Janeiro: FGV, 1998.
SILVA, J. C. S.; BOCCHETTI, A. A Revolução dos bichos e o convite para estranhar algumas certezas na modernidade educacional. In: LEMOS, D. C. de A. (Org.). Distopias e Educação: entre ficção e ciência. Juiz de Fora: Editora da UFJF, 2016.
SILVA, J. C. S.; LEMOS, D. C. de A. A História da Educação e os desafios de investigar outros presentes: algumas aproximações. In: FERRERIA, M. S.; XAVIER, L. N.; CARVALHO, F. G. de (Org.). História do Currículo e História da Educação: interfaces e diálogos. Rio de Janeiro: Mauad/FAPERJ, 2013.
SOUZA, F. L. M. Qualificar, Capacitar, Habilitar: a educação e a produção de sujeitos outros, no Ceará do século XX (1987-2007). 2010. Tese (Doutorado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação Rio de Janeiro/UERJ, 2010.
TARDIF, M. Saberes profissionais dos professores e conhecimentos universitários. Revista Brasileira de Educação, n. 13, jan./abr. 2000.
UEKANE, M. N. Com o bom professor tudo está feito, sem ele nada se faz: a Escola Normal e a conformação do magistério primário no Distrito Federal (1892-1912). Tese (Doutorado em Educação)–Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2016.
VILLELA, H. de O. S. O Mestre-Escola e a Professora. In: LOPES, E.; FARIA FILHO, L. M. de; VEIGA, C. (Org.). 500 anos de educação no Brasil. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright Notice
The authors retain copyright and grant the Journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons – Attribution – 4.0 International license.