The exploration of toys by children in ludical experiences in childhood education

Authors

  • Maria Elisa Nicolielo Prefeitura Municipal de Pederneiras/SP; Professora de Educação Infantil.Pedagoga e Mestre em Educação. https://orcid.org/0000-0001-9928-9630
  • Aline Sommerhalder Universidade Federal de São Carlos/ Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação/PPGE - São Carlos/SP; Docente do Dep. de Teorias e Práticas Pedagógicas/CECH. Doutora em Educação Escolar e Pedagoga. https://orcid.org/0000-0002-6024-0853

DOI:

https://doi.org/10.18593/r.v42i3.13422

Keywords:

Childhood education, Early childhood, Play experiences, Holding of toys, Interaction

Abstract

It aims to understand how the toy was explored by children in early childhood education, in moments of free play in the classroom and what functions were assigned to this object. From a qualitative approach, participant observation was carried out with 13 field diaries. The qualitative analysis was carried out, with discussion in the light of theoretical contribution. Among the results is that the toy, both industrialized and the object transformed into a toy, became considerably present in the games, allowing the enrichment of the experiences, by the children. We emphasize the necessary qualification of teacher mediation regarding the manifestations of gender stereotypes in games. The provision of other play environments and pedagogical attention in the provision of play objects in order to contribute to the processes of creation, exploration and enrichment of children's experiences.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Elisa Nicolielo, Prefeitura Municipal de Pederneiras/SP; Professora de Educação Infantil.Pedagoga e Mestre em Educação.

Prefeitura Municipal de Pederneiras/SP; Professora de Educação Infantil. Pedagoga e Mestre em Educação.

Aline Sommerhalder, Universidade Federal de São Carlos/ Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação/PPGE - São Carlos/SP; Docente do Dep. de Teorias e Práticas Pedagógicas/CECH. Doutora em Educação Escolar e Pedagoga.

Universidade Federal de São Carlos/ Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação/PPGE - São Carlos/SP; Docente do Dep. de Teorias e Práticas Pedagógicas/CECH.Doutora em Educação Escolar e Pedagoga.

References

BARDIN, L. Análise de conteúdo. 4. ed. Lisboa: Edições 70, 2009.

BOGDAN, R. C.; BIKLEN, S. K. Notas de campo. In: BOGDAN, R. C.; BIKLEN, S. K. (Org.). Investigação qualitativa em educação. Porto: Porto Editora, 1994. p. 150-175.

BOMTEMPO, E. Brinquedo e educação: na escola e no lar. Psicologia Escolar e Educacional, v. 3, n. 1, p. 61-69, 1999.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Brasília, DF: MEC, SEB, 2010. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&task=doc_download&gid=9769&Itemid>. Acesso em: 02 fev. 2017.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Brinquedos e Brincadeiras de Creches: manual de orientação pedagógica. Brasília, DF: MEC, SEB, 2012. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/component/content/article?id=12579:educacao-infantil>. Acesso em: 18 fev. 2017.

BROUGÈRE, G. A criança e a cultura lúdica. Revista da Faculdade de Educação, São Paulo, v. 24, n. 2, jul./dez. 1998.

BROUGÈRE, G. Brinquedos e companhia. São Paulo: Cortez, 2004.

BROUGÈRE, G. Brinquedo e cultura. 8. ed. São Paulo: Cortez, 2010.

COSTA, S. A. O Diário de Campo como dialética intersubjetiva. In: WHITAKER, D. C. A. (Org.). Sociologia Rural: questões metodológicas emergentes. Presidente Venceslau: Letras à Margem, 2002. p. 151-158.

FINCO, D. A educação dos corpos femininos e masculinos na Educação Infantil. In: FARIA, A. L. Go. de (Org.). O coletivo infantil em creches e pré-escolas: falares e saberes. São Paulo: Cortez, 2007. p. 94-119.

HORN, M. da G. S. Sabores, cores, sons, aromas: a organização dos espaços na educação infantil. Porto Alegre: Artmed, 2004.

KISHIMOTO, T. M. Brinquedos e brincadeiras na educação infantil. In: SEMINÁRIO NACIONAL: CURRÍCULO EM MOVIMENTO – PERSPECTIVAS ATUAIS, 1., 2010, Belo Horizonte. Anais... Belo Horizonte, 2010. p. 15-24.

KISHIMOTO, T. M. O jogo e a educação infantil. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2003.

LEONTIEV, A. N. Os princípios psicológicos da brincadeira pré-escolar. In: VYGOTSKY, L. S.; LURIA, A. R.; LEONTIEV, A. N. (Org.). Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. 8. ed. São Paulo: Ícone, 2001. p. 46-58.

LUDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 2012.

MINAYO, M. C. de S. Ciência, técnica e arte: o desafio da pesquisa social. In: MINAYO, M. C. de S. (Org.). Pesquisa Social: teoria, método e criatividade. Petrópolis: Vozes, 1994. p. 9-29.

OLIVEIRA, M. W. Pesquisa e trabalho profissional como espaços e processos de humanização e de comunhão criadora. Caderno CEDES, Campinas, v. 29, n. 79, p. 1-7, set./dez., 2009.

OLIVEIRA, P. de S. O que é brinquedo. 3. ed. São Paulo: Brasiliense, 2010.

PEREIRA, R. M. R.; SALGADO, R. G.; JOBIM E SOUZA, S. Pesquisador e criança: dialogismo e alteridade na produção da infância contemporânea. Cadernos de Pesquisa, v. 39, n. 138, p. 1019-1035, set./dez., 2009.

SARMENTO, M. J. As culturas da infância nas encruzilhadas da 2ª modernidade. Braga: Instituto de Estudos da Criança, Universidade do Minho, 2003.

SILVA, J. P. da; BARBOSA, S. N. F.; KRAMER, S. Questões teórico-metodológicas da pesquisa com crianças. In: CRUZ, S. H. V. (Org.). A criança fala: a escuta de crianças em pesquisas. São Paulo: Cortez, 2008. p. 23-32.

SOMMERHALDER, A.; ALVES, F. D. Jogo e a Educação da Infância: muito prazer em aprender. Curitiba: CRV, 2011.

Published

2017-12-04

How to Cite

NICOLIELO, M. E.; SOMMERHALDER, A. The exploration of toys by children in ludical experiences in childhood education. Roteiro, [S. l.], v. 42, n. 3, p. 613–634, 2017. DOI: 10.18593/r.v42i3.13422. Disponível em: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/13422. Acesso em: 24 aug. 2024.

Most read articles by the same author(s)