The exploration of toys by children in ludical experiences in childhood education

Authors

  • Maria Elisa Nicolielo Prefeitura Municipal de Pederneiras/SP; Professora de Educação Infantil.Pedagoga e Mestre em Educação. https://orcid.org/0000-0001-9928-9630
  • Aline Sommerhalder Universidade Federal de São Carlos/ Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação/PPGE - São Carlos/SP; Docente do Dep. de Teorias e Práticas Pedagógicas/CECH. Doutora em Educação Escolar e Pedagoga. https://orcid.org/0000-0002-6024-0853

DOI:

https://doi.org/10.18593/r.v42i3.13422

Keywords:

Childhood education, Early childhood, Play experiences, Holding of toys, Interaction

Abstract

It aims to understand how the toy was explored by children in early childhood education, in moments of free play in the classroom and what functions were assigned to this object. From a qualitative approach, participant observation was carried out with 13 field diaries. The qualitative analysis was carried out, with discussion in the light of theoretical contribution. Among the results is that the toy, both industrialized and the object transformed into a toy, became considerably present in the games, allowing the enrichment of the experiences, by the children. We emphasize the necessary qualification of teacher mediation regarding the manifestations of gender stereotypes in games. The provision of other play environments and pedagogical attention in the provision of play objects in order to contribute to the processes of creation, exploration and enrichment of children's experiences.

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Author Biographies

Maria Elisa Nicolielo, Prefeitura Municipal de Pederneiras/SP; Professora de Educação Infantil.Pedagoga e Mestre em Educação.

Prefeitura Municipal de Pederneiras/SP; Professora de Educação Infantil. Pedagoga e Mestre em Educação.

Aline Sommerhalder, Universidade Federal de São Carlos/ Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação/PPGE - São Carlos/SP; Docente do Dep. de Teorias e Práticas Pedagógicas/CECH. Doutora em Educação Escolar e Pedagoga.

Universidade Federal de São Carlos/ Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação/PPGE - São Carlos/SP; Docente do Dep. de Teorias e Práticas Pedagógicas/CECH.Doutora em Educação Escolar e Pedagoga.

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Published

2017-12-04

How to Cite

NICOLIELO, M. E.; SOMMERHALDER, A. The exploration of toys by children in ludical experiences in childhood education. Roteiro, [S. l.], v. 42, n. 3, p. 613–634, 2017. DOI: 10.18593/r.v42i3.13422. Disponível em: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/13422. Acesso em: 22 dec. 2024.

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