Ethics and research with people with disabilities: from domination by guardianship to counterconduct

Authors

  • Tania Mara Zancanaro Pieczkowski Universidade Comunitária da Região de Chapecó - UNOCHAPECÓ https://orcid.org/0000-0002-5257-7747
  • Patrícia Gräff Universidade Federal da Fronteira Sul - UFFS

DOI:

https://doi.org/10.18593/r.v49.34676

Keywords:

Ethic, search, deficiency, domain by guardianship, counterconduct

Abstract

This article aims to tension research with people with disabilities, based on the concept of dominance by guardianship, taking counter-conduct as a possibility of confronting the procedures for conducting the conduct of others, historically inscribed in the wake of exclusion practices. It takes a set of studies that involve ethics in research with people with disabilities, combined with three Master's in Education research, produced by people with disabilities, as an analytical surface, from the field of Foucauldian Studies. The analyzes show a distancing of people with disabilities from some exercises of dominance by guardianship, in Education research, especially due to the counter-conduct they undertake to the standardized ways of carrying out research. Therefore, nowadays, people with disabilities occupy both the position of research participants and researchers who, with their productions, contribute to the area of Education advancing in establishing better conditions for inclusion, highlighting their protagonism and contributing for proposing policies of inclusion and recognition of difference as an ethical issue, as a way of being in the world.

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Author Biographies

Tania Mara Zancanaro Pieczkowski, Universidade Comunitária da Região de Chapecó - UNOCHAPECÓ

Doutora em Educação pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), na Linha de Pesquisa Educação Especial e Inclusão. Pesquisadora e professora do PPGE - Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu Mestrado em Educação (Unochapecó), Mestrado e Doutorado. Coordenadora do PPGE de 2018 a 2024. Integrante da Linha de Pesquisa Diversidade, interculturalidade e educação inclusiva. Líder do Grupo de pesquisa Diversidades, educação inclusiva e práticas educativas (Unochapecó). Tem experiência na Educação Especial como professora e coordenadora pedagógica de Educação Especial na Apae de Chapecó. Integrante da Rede de Investigação em Inclusão, Aprendizagem e Tecnologias Educacionais (RIIATE). Sócia da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (ANPED); e da Associação Brasileira de Pesquisadores em Educação Especial ABPEE. Consultora CNPq. Bolsista de Produtividade em Pesquisa CNPq 2.

 

Patrícia Gräff, Universidade Federal da Fronteira Sul - UFFS

Doutora em Educação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos - UNISINOS. Mestre em Educação nas Ciências pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul. Especialista em Gestão Educacional e Graduada em Educação Especial e em Pedagogia pela Universidade Federal de Santa Maria. Líder do Grupo de Pesquisa em Políticas e Práticas de Inclusão (GPPPIn/UFFS/CNPq). Integra o Grupo de Estudo e Pesquisa em Inclusão GEPI/UNISINOS/CNPq e a Rede de Investigação em Inclusão, Aprendizagem e Tecnologias Educacionais (RIIATE). Editora Associada da Revista Brasileira de Educação Especial - RBEE. Atualmente atua como docente na graduação e no Programa de Pós-Graduação em Educação, na Universidade Federal da Fronteira Sul - UFFS, campus Chapecó/SC.

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Published

2024-09-26

How to Cite

PIECZKOWSKI, T. M. Z.; GRÄFF, P. Ethics and research with people with disabilities: from domination by guardianship to counterconduct. Roteiro, [S. l.], v. 49, p. e34676, 2024. DOI: 10.18593/r.v49.34676. Disponível em: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/34676. Acesso em: 5 nov. 2024.

Issue

Section

Seção Temática: Ética, Integridade e Pesquisa em Educação - EIPE