The fullness of weed and conduct the cattle in the countryside: letting yourself be a teacher in countryside schools

Authors

  • Charles Maycon de Almeida Mota UNIVERSIDADE ESTADUAL DE FEIRA DE SANTANA (UEFS)/SECRETARIA MUNICIPAL DE EDUCAÇÃO DE VÁRZEA DO POÇO (SMEVP) - PROFESSOR https://orcid.org/0000-0001-5927-3466

DOI:

https://doi.org/10.18593/r.v48.32611

Keywords:

Rurality of presence, Being-in-the-countryside, Narrative Research, Teaching in the countryside

Abstract

With the present study, we sought to understand how teachers who work in schools in the countryside constitute the presentification of being-in-the-countryside to signify its existence from the rurality of presence and produce experiences of being-teacher in a perspective of being-in-the-countryside more than inhabit rural spaces. The method used was Narrative Research, with emphasis on the biographical-narrative movement, associated with a qualitative approach and anchored in the bases of phenomenology and hermeneutics. The research devices used were narrative interviews and ethnographies in the countryside, which meant the possibility of collecting and producing data. It is concluded that letting oneself be a teacher here is in a configuration of what being-in-the-countryside reveals itself in an entity that is constant openness and does not cling to a set of social norms and conventions instituted by urban-centric parameters, even having influence of training based on this parameter.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Charles Maycon de Almeida Mota, UNIVERSIDADE ESTADUAL DE FEIRA DE SANTANA (UEFS)/SECRETARIA MUNICIPAL DE EDUCAÇÃO DE VÁRZEA DO POÇO (SMEVP) - PROFESSOR

Possui graduação em Pedagogia pelo Instituto Superior de Ensino Capimgrossense (2009), e em Matemática pela Universidade do Estado da Bahia (2015), Especialista em Psicopedagogia Clínica e Institucional pelo Instituto Brasileiro de Pesquisa e Extensão (2012), Mestre em Educação e Diversidade pela Universidade do Estado da Bahia (2016). É professor da Educação Básica e Psicopedagogo no Centro de Referência ao Apoio Pedagógico no município de Várzea do Poço - BA. Professor visitante na Universidade Estadual de Feira de Santana, pesquisador no DIVERSO - Grupo de Pesquisa Docência, Narrativas e Diversidade e no DIFEBA - Diversidade, Formação, Educação Básica e Discurso. É membro do GT 13 Ensino Fundamental da ANPED. Doutor em Educação e Contemporaneidade no Programa de Pós-graduação em Educação e Contemporaneidade pela Universidade do Estado da Bahia. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Coordenação Pedagógica, atuando principalmente nos seguintes temas: identidade, diversidade, formação de professores e educação do campo.

References

BARROS, M. de. Tratado geral das grandezas do ínfimo. 5. ed. Rio de Janeiro: Record, 2009.

BARROS, M. de. Meu quintal é maior que o mundo. Rio de Janeiro: Objetiva, 2015.

CLANDININ, D. J. ; CONNELLY, F. M. Pesquisa narrativa: experiência e história em pesquisa qualitativa. Tradução Grupo de Pesquisa Narrativa e Educação de Professores ILEEL/EFU. 2. ed. Uberlândia: EDUFU, 2015.

FOGEL, G. Homem, realidade, interpretação. Rio de Janeiro: Mauad X, 2015.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 36. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

HEIDEGGER, M. Conferências e escritos filosóficos. Tradução e notas Ernildo Stein. 4. ed. São Paulo: Nova Cultural, 1991.

HEIDEGGER, M. Ser e tempo. Tradução revisada Marcia Sá Cavalcante Schuback; Posfácio de Emmanuel Carneiro Leão. 10. ed. Petrópolis: Vozes, 2015.

HERNÁNDEZ, F. Minha trajetória pela perspectiva narrativa da pesquisa em educação. In: HERNÁNDEZ, F. Pesquisa Narrativa: interfaces entre histórias de vida, arte e educação. Santa Maria: ED. da UFSM, 2017. p. 49-73.

MOTA, C. M. A.; SILVA, F. O.; RIOS, J. A. V. P. Ruralidades contemporâneas: Educação Básica em foco. Cadernos de Pesquisa, São Luís, v. 28, n. 2, p. 39-64, abr./jun. 2021. DOI: http://dx.doi.org/10.18764/2178-2229.v28n2.202117

MOTA, Charles Maycon de Almeida. Docência em classes multisseriadas: conhecimento de si, práticas pedagógicas e diferenças nas escolas da roça. Curitiba: CRV, 2019.

Published

2023-11-07

How to Cite

MOTA, C. M. de A. The fullness of weed and conduct the cattle in the countryside: letting yourself be a teacher in countryside schools. Roteiro, [S. l.], v. 48, p. e32611, 2023. DOI: 10.18593/r.v48.32611. Disponível em: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/32611. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos de demanda contínua

Most read articles by the same author(s)