Considerations on educational and formative principles in The Mirror of Kings by Álvaro Pais

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18593/r.v49.32596

Keywords:

Álvaro Pais, formation of the governor, educational and formative principles, Espelho dos Reis

Abstract

The considerations that make up this article are based on the premise that the formation of the ruler reverberates on his conduct and actions and, therefore, on the social organization. Therefore, this study aimed at understanding the educational and formative principles advocated by Álvaro Pais as necessary for the Christian ruler in the mid-14th century. The analysis fell on his work Mirror of Kings (1341-1344), which allowed us to characterize monarchy as the best method of government for his time. Besides Pais, the following were selected to support this study: Barbosa (1982), Costa (1994; 2004) Mattoso (1997), Souza (1999; 2008); Souza (2010), among others. The nature of this research is bibliographic, based on the assumptions of historical totality and long duration, according to Braudel (1992) and Bloch (2001). In seeking to understand the theocratic thought of Alvaro Pais, it was observed his concern about the clash between spiritual and temporal powers, because, for him, the pope should stick to spiritual causes and the king had, by divine decision, the right to lead the earthly causes, as well as lead the people to happiness and eternal salvation under the guidance of the pope, constituted as an advisor. Concerned with the issues of his time, Pais thought about the formation of the ruler and defended monarchy as the ideal model of government. Mirror of Kings was configured, then, as a manual of the right conduct to princes, kings and to those who, desirous of happiness and salvation of the soul, wanted to walk the path of good according to the Christian principles of the time.

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Author Biographies

Silvana Malavasi, Universidade Estadual do Paraná - UNESPAR

Possui graduação em Letras Português/Inglês/Espanhol pela FAFIJAN, 1998/2002 e especialização em língua Portuguesa pela mesma instituição, 1999. Mestre em Formação Docente Interdisciplinar na Universidade Estadual do Paraná - Campus de Paranavaí(2015) e doutorado em Educação pela Universidade Estadual de Maringá (2022). Atualmente é professora efetiva (Ajunto A) do Colegiado de Letras Espanhol , UNESPAR- Apucarana. Integra o Grupo de Pesquisa em Educação e Ensino na Medievalidade, Modernidade e Contemporaneidade - GPEMC da Unespar - Paranavaí. Participa do Grupo de Pesquisa: Transformações Sociais e Educação na Antiguidade e Medievalidade-GTSEAM. Tem experiência na área de Educação, com ênfase na docência da Educação Básica no ensino de Língua Espanhola. No ensino superior a experiência é no ensino de gramática , ensino de espanhol para crianças e formação de professores de línguas estrangeiras. Na pesquisa os estudos estão desenvolvidos nas áreas de Educação e Ensino.

Terezinha de Oliveira, Universidade Estadual de Maringá (Brasil)

Possui graduação em História pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (1986), mestrado em Ciências Sociais pela Universidade Federal de São Carlos (1991) e doutorado em História pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (1997). Realizou, em 2004, estágio de Pós-Doutorado em História e Filosofia da Educação na Faculdade de Educação da USP. É Professora Titular da Universidade Estadual de Maringá junto ao Departamento de Fundamentos da Educação e ao Programa de Pós-Graduação em Educação. Diretora da Editora da Universidade Estadual de Maringá (Eduem) de 2014-2018. É Editora Científica da Revista Acta Scientiarum Education, Imagens da Educação e Editora Ad Hoc da Revista Notandum. Coordenadora Geral da Universidade Aberta da Terceira Idade de 2021 a 2023. É Coordenadora do Núcleo Interdisciplinar Clássicos da Educação - UEM. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Fundamentos da Educação, especialmente em História da Educação e Filosofia da Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: ética, transformação social, história da educação na Idade Média, escolástica, filosofia da educação na Idade Média, Intelectuais e Instituições Educacionais na Idade Média e formação de professores. É filiada a ANPUH, ANPED, SBHE, SBHR e a ABREM e a Rede Latina Americana de Filosofia Medieval. Lider do Grupo de Pesquisa Transformações Sociais e Educação nas épocas Antiga e Medieval (GTSEAM). Participa do Grupo de Estudos Medievais Portugueses (GEMPO), do Grupo de Pesquisa Mnemosyne. Laboratório de História Antiga e Medieva, do Instituto Jean Lauand. É investigadora do Centro de História da Sociedade e da Cultura junto a Faculdade de Letras da Universidade de Coimbra e Centro de Esutdios Clásicos y Medievales - Gonzalo Soto Posada (CESCLAM). É executora do Convênio Internacional entre a Universidade Estadual de Maringá e a Universidade Católica Argentina e do Convênio Internacional entre a Universidade Estadual de Maringá e a Universidade de Évora

Viviane da Silva Batista, Universidade Estadual do Paraná (Brasil)

Graduada em Letras (Português/Inglês) pela Faculdade Estadual de Educação, Ciências e Letras de Paranavaí - FAFIPA (2009) e em Pedagogia pela Universidade Estadual do Paraná - UNESPAR - Campus de Paranavaí (2017); pós-graduada em Ensino de Língua Inglesa, pela Faculdades Integradas do Vale do Ivaí - UNIVALE (2010) e em Métodos e Técnicas de Ensino, pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná - UTFPR (2012); mestre em Ensino: Formação Docente Interdisciplinar, pela Universidade Estadual do Paraná - UNESPAR - Campus de Paranavaí (2016) e doutora em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual de Maringá (UEM) - Doutorado em Educação/Linha de pesquisa "História e Historiografia da Educação" (2022). Atualmente, leciona no Ensino Superior público (UNESPAR - Campus de Paranavaí), integra o Grupo de Pesquisa Transformações Sociais e Educação nas épocas Antiga e Medieval (GTSEAM), bem como do Grupo de Pesquisa em Educação e Ensino em Medieval, Modernidade e Contemporaneidade (GPEMC)

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Published

2024-07-31

How to Cite

MALAVASI, S.; OLIVEIRA, T. de; BATISTA, V. da S. Considerations on educational and formative principles in The Mirror of Kings by Álvaro Pais. Roteiro, [S. l.], v. 49, p. e32596, 2024. DOI: 10.18593/r.v49.32596. Disponível em: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/32596. Acesso em: 24 aug. 2024.

Issue

Section

Artigos de demanda contínua