Teaching in the XXI century: personal and social aspects of teachers' well-being

Authors

  • Giovana Boicko Universidade Comunitária da Região de Chapecó - Unochapeco https://orcid.org/0000-0002-0028-167X
  • Odilon Luiz Poli Universidade Comunitária da Região de Chapecó - Unochapecó http://orcid.org/0000-0001-9036-1296
  • Circe Mara Marques Universidade Comunitária da Região de Chapecó - Unochapeco

DOI:

https://doi.org/10.18593/r.v48.32590

Keywords:

Teaching well-being, Teaching identity, Teachers' life, Stories of life

Abstract

The background research for this article had as its aim to understand the main personal and social factors that can contribute with the development of teachers' well-being, with teachers who work or worked for more than twenty years in elementary school. The research, of qualitative approach, was based on life stories of five teachers from state public network in Santa Catarina, suggested by scholar managers, from criteria, defined by Delphi method. The results pointed that a set of factors may influence the development of teachers' uneasiness or well-being. Such factorsmay be external (context), referring to the conditions of teaching practice, as well as internal, referring to the mode each subject reacts to problems and issues they face. Among external factors, it is possible to highlight the conditions of welcoming existing at school and the support from other social spheres. As for internal factors, it is possible to highlight the capacity of resilience, the use of strategies of coping and the orientations referring to Locus of Control (internal or external). we may conclude, thus, that teaching work can be a source of fullfillment, pleasure and joy. However, teachers, facing the complexity and imporntace of their work, besides the support of school and other social spheres, need the disposition and capacity of facing everyday challenges by eustrés and the use of strategies of coping to seek for solutions for challenges that are inherent to teaching profession.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Giovana Boicko, Universidade Comunitária da Região de Chapecó - Unochapeco

Graduated in Pedagogy, Master in Education from Unochapecó, teacher of the effective staff of the state public education network in the State of Santa Catarina.

Circe Mara Marques, Universidade Comunitária da Região de Chapecó - Unochapeco

Pedagogue, Master in Theology from the Superior School of Theology (EST/2005), Doctor in Education from the Federal University of Rio Grande do Sul (UFRGS/2013), Postdoctoral (2018) from the Institute of Education/University of MINHO; Postdoctoral in Education at UFRGS (2015). Professor of the permanent staff of the Graduate Program in Education at Unochapecó

References

ABREU, R. M. A.; CRUZ, L. B. S.; SOARES, E. L. S. Políticas públicas em educação e o mal-estar docente. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v, 28, p. 1-21, 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782023280023. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/NBZkqhPKCg8ww46DCHBTWxp/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 11 ago. 2023.

ALMEIDA, M. I.; PIMENTA, S. G.; FUSARI, J. C. Socialização, profissionalização e trabalho de professores iniciantes. Educar em Revista, Curitiba, v. 35, n. 78, p. 187-206, nov./dez. 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/0104-4060.66134. Disponível em: https://www.scielo.br/j/er/a/RVf6F5s9DNwybqcZsVvdX5D/?lang=pt. Acesso em: 4 fev. 2023.

BALL, S. J. Profissionalismo, gerencialismo e performatividade. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 35, n. 126, p. 539-564, set./dez. 2005. DOI: https://doi.org/10.1590/S01 00-15742005000300002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cp/a/sHk4rDpr4 CQ7gb3XhR4mDwL/?lang=pt. Acesso em: 4 fev. 2023.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

CARDOSO, S. Ciclo de carreira docente: o que dizem as pesquisas brasileiras? In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 13, 2017, Curitiba. Anais... Curitiba: PUC-PR, 2017. ISSN: 2176-1396. Disponível em: https://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2017/ 24528_13853.pdf. Acesso em: 10 maio 2019.

CORAZZA, F. et al. Influência do Locus de Controle na resiliência dos estudantes de programas de pós-graduação stricto sensu. In: CONGRESSO ANPCONT, 13, 2019, São Paulo. Anais... São Paulo: ANPCONT, 2019. Disponível em: http://anpcont.org.br/pdf/ 2019_CCG173.pdf. Acesso em: 2 maio 2019.

CUNHA, A. C. Ser professor: bases de uma sistematização teórica. Chapecó: Argos, 2015.

DAMASCENA, L. G.; FRANÇA, R. D.; SILVA, J. D. G. Relação entre Locus de controle e resiliência: um estudo com profissionais contábeis. Revista Contemporânea da Contabilidade, Florianópolis, v. 13, n. 29, p. 69-90, maio/ago. 2016. DOI: http://dx.doi.org/10.5007/2175-8069.2016v13n29p69. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/contabilidade/article/view/2175-8069.2016v 13n29p69. Acesso em: 4 fev. 2023.

DARLING-HAMMOND, L.; BRANSFORD, J. Preparando os professores para um mundo em transformação. Porto Alegre: Penso, 2019.

ENGUITA, M. F. Educar em tempos incertos. Porto Alegre: Artmed, 2004.

ESTEVE, J M. Mudanças sociais e função docente. In: NÓVOA, A. M. S. S. (org.). Profissão professor. Porto: Porto Editora, 1992. p. 93-124.

ESTEVE, J. M. O mal-estar docente: a sala-de-aula dos professores e a saúde dos professores. Tradução de Durley de Carvalho Cavicchia. Bauru: EDUSC, 1999.

FERRONATO, E. T. T.; SANTOS, H. T. Bem-estar e o mal-estar docente: sentimentos e emoções de professores que atuam na Educação Infantil e Ensino Fundamental em tempos de pandemia. Revista Devir Educação, Lavras (MG), edição especial, p. 269-286, Set. 2021.

FREIRE, P. Pedagogia da esperança: um reencontro com a Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2020.

GIDDENS, A. As consequências da modernidade. São Paulo: Editora Unesp, 1991.

GONÇALVES, C. M. M. M. Escola Pública: bem-estar docente, mal-estar docente e gênero. 2007. 115 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2007. Disponível em: http://tede2.pucrs.br/tede2/bitstream/tede/3585/1/410249.pdf. Acesso em: 20 maio 2019.

LUVIZOTTO, C. K. As tradições gaúchas e sua racionalização na modernidade tardia. São Paulo: Editora UNESP; Cultura Acadêmica, 2010.

MACHADO, L. B.; ARAÚJO, C. A. F. Sinais de bem-estar docente em práticas de professores de Educação Básica. Revista Educar Mais, Pelotas (RS), v, 05, n.5, p. 1363-1375, 2021. DOI: https://doi.org/10.15536/reducarmais.5.2021.2626. Disponível em: https://periodicos.ifsul.edu.br/index.php/educarmais/article/view/2626. Acesso em: 14 ago. 2023.

MARREIROS, N. Considerações teóricas sobre o conceito Locus de Controlo: reflexões acerca do seu potencial. Revista Toxicodependências, Lisboa, v. 15, n. 3, p. 61-68, 2009. Disponível em: http://www.sicad.pt/BK/RevistaToxicodependencias/Lists/ SICAD_Artigos/Attachments/483/07_Toxico_n3_2009.pdf. Acesso em: 10 maio 2019.

MENDES, T. C.; BACCON, A. L. P. Profissão docente: o que é ser professor? In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 12, 2015, Curitiba. Anais... Curitiba: PUC-PR, 2015.

MOURA, L. R.; MENDES SEGUNDO, M. D.; AQUINO, C. A. B. Do docente efetivo ao docente uberizado: a precarização contratual do professor no Brasil. Trabalho & Educação, Belo Horizonte, v. 30, n. 3, p. 67–85, set./dez. 2021. 2021. DOI: https://doi.org/10.35699/2238-037X.2021.29404. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/29404/29595. Acesso em: 4 fev. 2023.

NÓVOA, António. Três teses sobre o terceiro: para repensar a formação de professores. In: NÓVOA, António. Escolas e professores proteger transformar valorizar. Salvador: SEC/IAT, 2022. p. 75-90.

PICADO, L. Ser professor: do mal-estar para o bem-estar docente. Psicologia.com.pt.: O Portal dos Psicólogos, Lisboa, p. 1-32, 2009. Disponível em: https://www.psicologia.pt/artigos/textos/A0474.pdf. Acesso em: 2 maio 2019.

ROCHA, R. E. R.; ZWIEREWICZ, M.; VIOLANT HOLZ, V. Da formação continuada ao bem-estar docente: características sócio-ocupacionais e prevenção de sintomas osteomusculares. RIAEE – Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 17, n. 1, p. 0428-0446, jan./mar. 2022. DOI: https://doi.org/10.21723/ riaee.v17i1.14279. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/ article/view/14279. Acesso em: 12 ago. 2023.

ROTTER, J. B. Generalized expectancies for internal versus external control of reinforcement. Washington: American Psychological Association, 1966.

ROZADOS, H. B. F. O uso da técnica Delphi como alternativa metodológica para a área da Ciência da Informação. Em Questão, Porto Alegre, v. 21, n. 3, p. 64-86, set./dez. 2015. DOI: https://doi.org/10.19132/1808-5245213.64-86. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/58422. Acesso em: 4 fev. 2023.

SAMPAIO, A. A.; STOBÄUS, C. D. Mal/bem-estar na formação inicial docente: perspectivas em contextos de mudanças. Perspectivas em Diálogo: Revista de Educação e Sociedade, Naviraí, v. 3, n. 5, p. 143-160, jan./jun. 2016. Disponível em: https://periodicos.ufms.br/index.php/persdia/article/view/1409. Acesso em: 15 maio 2019.

SAMPAIO, A. A.; STOBÄUS, C. D. Perspectivas para o bem-estar docente: uma formação com alunos do PIBID/Educação Física. Caderno de Educação Física e Esporte, Marechal Cândido Rondon, v. 13, n. 2, p. 27-37, jul./dez. 2015. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/14352. Acesso em: 20 maio 2019.

SANTOS, J.R.; FERREIRA, L. G. FERRAZ, R. C. S. N. Professores iniciantes em situação de ausência de bem-estar: perspectivas sobre dilemas no desenvolvimento profissional. Revista Cocar, Belém-Pará, n. 8, p. 347-370, Jan./Abr. 2020. Disponível em: https://paginas.uepa.br/seer/index.php/cocar/index. Acesso em: 05 ago. 2023.

SCHLEMMER, E. et. al. (org.). O habitar do ensinar e do aprender OnLife. Vivências na educação contemporânea. São Leopoldo, RS: Casa Leiria, 2021. Disponível em: http://guaritadigital.com.br/casaleiria/acervo/educacao/ohabitar.

SILVA, A. M. A uberização do trabalho docente no Brasil: uma tendência de precarização no século XXI. Trabalho Necessário, Rio de Janeiro, v. 17, n. 34, p. 229-251, set./dez. 2019. DOI: https://doi.org/10.22409/tn.17i34.p38053. Disponível em: https://periodicos.uff.br/trabalhonecessario/article/view/38053. Acesso em: 4 fev. 2023.

SILVA, M. G; SILVA, G. F. Mal-estar docente: das contribuições da literatura à compreensão de um problema de pesquisa. Revista Triângulo, Uberaba (MG), v. 15, n. 1, p. 1-16, jan./abr. 2022. DOI: 10.18554/rt.v15i1.5519. Disponível em: file:///Users/uno-2774/Downloads/1+-+1+-+16%20(2).pdf. Acesso em: 13 ago. 2023.

SOLDATELLI, R. O processo de adoecimento dos professores do ensino fundamental de Florianópolis e suas possibilidades de resistência a esse processo. 2011. 195 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2011. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/bitstream/ handle/ 123456789/95398/300907.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 15 maio 2019.

SOMEKH, B.; LEWIN, C. (org.). Teoria e métodos de pesquisa social. Rio de Janeiro: Vozes, 2015.

TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. 17. ed. Petrópolis: Vozes, 2014.

TIMM, J. W.; STOBÄUS, C. D.; MOSQUERA, J. J. M. Psicologia Positiva e bem-estar docente: Estado de Conhecimento (CAPES, 2011-2012). Educação Por Escrito, Porto Alegre, v. 5, n. 2, p. 228-239, jul./dez. 2014. DOI: https://doi.org/10.15448/2179-8435.2014.2.17805. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index. php/porescrito/article/view/17805. Acesso em: 4 fev. 2023.

VENCO, S. Uberização do trabalho: um fenômeno de tipo novo entre os docentes de São Paulo, Brasil? Cadernos de Saúde Pública, Rio de Janeiro, v. 35, Supl. 1, p. 1-17, 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/0102-311X00207317. Disponível em: https://www.scielo.br/j/csp/a/NkTJp5HZgJQVjhY36kT5rpN/?lang=pt. Acesso em: 4 fev. 2023.

Published

2023-11-07

How to Cite

BOICKO, G.; POLI, O. L.; MARQUES, C. M. Teaching in the XXI century: personal and social aspects of teachers’ well-being. Roteiro, [S. l.], v. 48, p. e35290, 2023. DOI: 10.18593/r.v48.32590. Disponível em: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/32590. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos de demanda contínua