EBTT teaching in the early years of elementary education: a proposal for in-service training

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18593/r.v48.30793

Keywords:

Carreira EBTT, Docência em EPT, Formação em serviço

Abstract

This paper seeks to analyse the discourse of teachers in the career of Basic, Technical and Technological Education (EBTT) from Pedro II School, who work at the Department for Early Years of Elementary School in relation to the challenges of a new career. Based on discussions on teacher professionalization, in-service training and work as an educational principle, we sought to understand the career, and the new opportunities it brings for teachers. As the research is qualitative and interventionist, it was expected that a teacher’s training course contributed for the change of the reality of the teachers’ professional performance. The analysis of the generated data was conducted under the principles of the Dialogical Analysis of Discourse (DAA). In the analysis of the results, it was possible to verify that the course allowed the teachers to get to know or to better understand concepts from the ​​Professional and Technological Education field, contributing to the construction of a reflective posture of these participants in relation to their own professional practice.

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Author Biographies

Gabriela Neves Barcelos da Costa, Colégio Pedro II

Pedagoga pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro - Faculdade de Educação da Baixada Fluminense (2007), Especialista em Gestão Educacional e Inspeção Escolar pela Universidade Cândido Mendes (2014) e Mestra em Educação Profissional e Tecnológica pelo Instituto Federal do Rio de Janeiro (2022). Professora dos Anos Iniciais do Ensino Fundamental há 14 anos. Professora do Ensino Básico, Técnico e Tecnológico do Colégio Pedro II, atuando em turmas dos Anos Iniciais do Ensino Fundamental. Pesquisadora no grupo de pesquisa Grupo de Estudos, Pesquisa e Extensão em Educação e Sociedade - GEPES, do Colégio Pedro II. Atualmente, faz parte do projeto de pesquisa Ateliê Interdisciplinar de Produção Curricular e Didática, com foco no Ensino de Ciências e Educação Matemática. 

Marcel Alvaro de Amorim, Universidade Federal do Rio de Janeiro

É professor da Faculdade de Educação da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ) e docente do Programa Interdisciplinar de Pós-Graduação em Linguística Aplicada da Faculdade de Letras da mesma instituição. Possui Graduação em Letras pelo Centro Universitário de Barra Mansa (UBM), Especialização em Educação a Distância pela Universidade Federal Fluminense (UFF) e Mestrado e Doutorado em Linguística Aplicada pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Durante o doutorado, foi pesquisador visitante no Programa Modernity and Cultural Transfer da Aarhus Universitet, Dinamarca. Também realizou pesquisa de pós-doutoramento em Estudos Brasileiros no Brazil Institute do Kings College London, Inglaterra. É líder do Grupo de Pesquisas PLELL - Práticas de Letramento na Ensinagem de Línguas e Literaturas (CNPq). Tem se dedicado a pesquisas sobre literatura e escola, leitura literária, práticas de letramentos literários e formação de professores.

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Published

2023-11-06

How to Cite

COSTA, G. N. B. da; AMORIM, M. A. de. EBTT teaching in the early years of elementary education: a proposal for in-service training. Roteiro, [S. l.], v. 48, p. e30793, 2023. DOI: 10.18593/r.v48.30793. Disponível em: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/30793. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos de demanda contínua