EBTT teaching in the early years of elementary education: a proposal for in-service training
DOI:
https://doi.org/10.18593/r.v48.30793Keywords:
Carreira EBTT, Docência em EPT, Formação em serviçoAbstract
This paper seeks to analyse the discourse of teachers in the career of Basic, Technical and Technological Education (EBTT) from Pedro II School, who work at the Department for Early Years of Elementary School in relation to the challenges of a new career. Based on discussions on teacher professionalization, in-service training and work as an educational principle, we sought to understand the career, and the new opportunities it brings for teachers. As the research is qualitative and interventionist, it was expected that a teacher’s training course contributed for the change of the reality of the teachers’ professional performance. The analysis of the generated data was conducted under the principles of the Dialogical Analysis of Discourse (DAA). In the analysis of the results, it was possible to verify that the course allowed the teachers to get to know or to better understand concepts from the Professional and Technological Education field, contributing to the construction of a reflective posture of these participants in relation to their own professional practice.
Downloads
References
BRAIT, B. Construção coletiva da perspectiva dialógica: história e alcance teórico-metodológico. In: FIGARO, Roseli. (org.). Comunicação e análise do discurso. São Paulo: Contexto, 2015, p. 79-98.
BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece a Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, p. 27833, 23 dez. 1996. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm.
CAMARGO, A. M. M.; SOUZA, M. H. G. de. A profissionalização docente no Brasil: Um recorte sócio-histórico de sua constituição nas Políticas Públicas Educacionais. XVIII ENDIPE. Didática e Prática de Ensino no contexto político contemporâneo: cenas da Educação Brasileira. Cuiabá: ENDIPE, 2016.
CARVALHO, S. M. G. de; PIO, P. M. A categoria da práxis em Pedagogia do Oprimido: sentidos e implicações para a educação libertadora. Revista brasileira estudos pedagógicos, v. 98, n. 249, p .428-445, 2017.
CIAVATTA, M. Trabalho como princípio educativo na sociedade contemporânea. In: Educação e o mundo do trabalho. Boletim 17, Ministério da Educação, 2005.
CRESWELL, J. W. Investigação qualitativa e projeto de pesquisa: escolhendo entre cinco abordagens. Porto Alegre: Penso, 2014.
DENZIN, N. K.; LINCOLN, Y S. O planejamento da pesquisa qualitativa: teorias e abordagens. Porto Alegre: Artmed, 2006.
DOMINIK, E. A carreira docente EBTT: aspectos específicos e legislação. Bambuí: Érik Campos Dominik, 2017.
FLÓRIDE, M. A.; STEINLE, M. C. B. Formação continuada em serviço: uma ação necessária ao professor contemporâneo. Paraná: Secretaria de Educação do Paraná, 2008.
FLORES, R. L. B. SER EBTT: Carreira e docência na Educação Básica Federal. Anos iniciais em revista, v. 3, n. 3, 2019.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1997.
LIMA, M. S. L. A formação contínua do professor nos caminhos e descaminhos do desenvolvimento. (Doutorado em Educação). São Paulo: Universidade de São Paulo, 2001.
MOURA, D. H. A formação de docentes para a educação profissional e tecnológica. Revista brasileira da educação profissional e tecnológica, [S. l.], v. 1, n. 1, p. 23–38, 2015.
PACHECO, E. M. Os institutos federais: uma revolução na educação profissional e tecnológica. Natal: IFRN, 2010.
PACHECO, E. M. Fundamentos político-pedagógicos dos Institutos Federais: diretrizes para uma educação profissional e tecnológica transformadora. Natal: IFRN, 2015.
PAULA JÚNIOR, F, V. de. Profissionalidade, Profissionalização, Profissionalismo e Formação Docente. Scientia, v. 1, n. 1, p. 1-20, 2012.
RAMOS, M. História e política da educação profissional. Curitiba: Instituto Federal do Paraná, 2014.
SANTOS, G. da S. dos; MARCHESAN, M. T. Educação Profissional e Tecnológica (EPT) no Brasil e seus docentes: trajetos e desafios. Revista de letras, artes e comunicação. Blumenau, v. 11, n. 1, p. 357–374, jan./abr. 2017.
SAVIANI, D. Trabalho e educação: fundamentos ontológicos e históricos. Revista brasileira de educação, vol.12, n.34, p.152-165, 2007.
SOBRAL, A.; GIACOMELLI, K. Observações didáticas sobre a análise dialógica do discurso – ADD. Domínios de Lingu@gem, v. 10, n. 3, p. 1076-1094, 2016.
TARDIF, M.; LESSARD, C. O trabalho docente: elementos para uma teoria da docência como profissão de interações humanas. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.
TEIXEIRA, P. M. M.; MEGIDI NETO, J. Uma proposta de tipologia para pesquisas de natureza interventiva. Ciência & educação (Bauru), v. 23, n. 4, p. 1055-1076, 2017.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Marcel Alvaro de Amorim, Gabriela Neves Barcelos da Costa
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Notice
The authors retain copyright and grant the Journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons – Attribution – 4.0 International license.