Didactic in emergency remote teaching in the view of undergraduate students in brazilian Center-West

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18593/r.v47.30221

Keywords:

Education, Didactics, Pandemic, Emergency Remote Teaching

Abstract

The text is the result of empirical research named Remote teaching of Didactics in undergraduate courses at public universities: the students' view, promoted by the National Association of Didactics and Teaching Practices - Andipe, based on the analysis of responses to an online questionnaire, in the context of national. In this article, we analyze the vision of 78 undergraduate students from 10 public universities in the Brazilian Midwest regarding didactic discipline in emergency remote teaching (ERE) during the period of the SARS-CoV-2 Coronavirus pandemic (2020-2021). The text proposes the discussion of issues raised by students and analyzes challenges and possibilities for rethinking the teaching of post-pandemic didactics. The research identified that students recognize the quality of teaching work and pedagogical-didactic studies during the ERE and its critical and contextualized approach. However, it allows us to apprehend, in the students' view, the persistence in teaching didactics from the instrumental view. At the end, the article brings considerations about the objectives and contents of Didactics teaching, the relationship between technology and post-pandemic teaching and the perspectives for rethinking the discipline in teacher training courses.

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Author Biographies

José Carlos Libâneo, Pontifícia Universidade Católica de Goiás

Graduado Filosofia pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1966), mestrado em Filosofia da Educação (1984) e doutorado em Filosofia e História da Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1990). Pós-doutorado pela Universidade de Valladolid, Espanha (2005). Professor Titular aposentado da Universidade Federal de Goiás. Atualmente é Professor Titular da Pontifícia Universidade Católica de Goiás, atuando no Programa de Pós-Graduação em Educação, na Linha de Pesquisa Teorias da Educação e Processos Pedagógicos. Coordena o Grupo de Pesquisa do CNPq: Teorias e Processos educacionais. É membro do Conselho Editorial das seguintes revistas: Olhar de Professor (UEPG), Revista de Estudos Universitárias (Sorocaba), Educativa (PUC Goiás), Espaço Pedagógico (UPF), Interface- Comunicação, Saúde e Educação (Unesp Botucatu), parecerista da Revista Brasileira de Educação e Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos. Pesquisa e escreve sobre os seguintes temas: teoria da educação, teoria histórico-cultural, didática, formação de professores, ensino e aprendizagem, políticas públicas para a escola, organização e gestão da escola. Possui Bolsa de Produtividade do CNPq, Nível 2. É membro do GT Didática da ANPEd-Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Educação. É fundador e membro do Centro de Estudos sobre Didática e Práticas de Ensino (CEPEd), fundador e Secretário da Associação Nacional de Didática e Práticas de Ensino (ANDIPE), membro da Comissão Organizador dos Encontros Estaduais de Didática e Práticas de Ensino (ENDIPE). 

Renato Barros de Almeida, Pontifícia Universidade Católica de Goiás

Doutor em Educação pela Faculdade de Educação da Universidade de Brasília - UNB, na linha de pesquisa de Profissão Docente, currículo e Avaliação - PDCA, possui Mestrado em Educação pela Universidade Federal de Goiás. Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas em Formação de Professores e Currículo. Atualmente é professor efetivo da Pontifícia Universidade Católica de Goiás - PUC/GO - na Escola de Formação de Professores e Humanidades, Vice coordenador do Programa de Pós-graduação em Educação - PPGE e no curso de Pedagogia; professor efetivo da Universidade Estadual de Goiás - UEG - Campus Jaraguá ministrando aulas no curso de Pedagogia. Membro do Núcleo de Estudos e Pesquisas da Infância e sua Educação em diferentes contextos - NEPIEC - da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Goiás - FE/UFG. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Currículo, Educação da Infância, atuando principalmente nos seguintes temas: políticas públicas de educação, práticas educativas, formação de professores, docência do ensino superior entre outros.

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Published

2022-07-28

How to Cite

LIBÂNEO, J. C.; SUANNO, M. V. R.; ALMEIDA, R. B. de. Didactic in emergency remote teaching in the view of undergraduate students in brazilian Center-West. Roteiro, [S. l.], v. 47, p. e30221, 2022. DOI: 10.18593/r.v47.30221. Disponível em: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/30221. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Seção temática: O ensino da didática na formação de professores