Didactic in emergency remote teaching in the view of undergraduate students in brazilian Center-West
DOI:
https://doi.org/10.18593/r.v47.30221Keywords:
Education, Didactics, Pandemic, Emergency Remote TeachingAbstract
The text is the result of empirical research named Remote teaching of Didactics in undergraduate courses at public universities: the students' view, promoted by the National Association of Didactics and Teaching Practices - Andipe, based on the analysis of responses to an online questionnaire, in the context of national. In this article, we analyze the vision of 78 undergraduate students from 10 public universities in the Brazilian Midwest regarding didactic discipline in emergency remote teaching (ERE) during the period of the SARS-CoV-2 Coronavirus pandemic (2020-2021). The text proposes the discussion of issues raised by students and analyzes challenges and possibilities for rethinking the teaching of post-pandemic didactics. The research identified that students recognize the quality of teaching work and pedagogical-didactic studies during the ERE and its critical and contextualized approach. However, it allows us to apprehend, in the students' view, the persistence in teaching didactics from the instrumental view. At the end, the article brings considerations about the objectives and contents of Didactics teaching, the relationship between technology and post-pandemic teaching and the perspectives for rethinking the discipline in teacher training courses.
Downloads
References
ANASTASIOU, L. G. C.; ALVES, L. P. (org.). Processos de ensinagem na Universidade. Joinville: Univille, 2006.
ANDRÉ, M. E. D. A. Etnografia da prática escolar. Campinas: Papirus, 1995.
ANDRÉ, M. E. D. A.; OLIVEIRA, M. R. N. S. (org.). Alternativas do ensino da didática. Campinas: Papirus, 1997.
BEHRENS, M. A. Paradigma da complexidade: metodologia de projetos, contratos didáticos e portfólios. Petrópolis: Vozes, 2006.
CANDAU, V. M. (org.). A didática em questão. Petrópolis: Vozes, 1984.
CANDAU, V. M. F. Da didática fundamental ao fundamental da didática. In: ANDRÉ, M. A.; OLIVEIRA, M. Rita. (org.). Alternativas no ensino de didática. 10ª ed. Campinas: Papirus, 2009.
CANDAU, V. M. F. Diferenças culturais, cotidiano escolar e práticas pedagógicas. Currículo sem Fronteiras, v. 11, p. 240-255, 2011a.
CANDAU, V. M. F. (org.). Diferenças culturais e educação: construindo caminhos. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2011b.
CANDAU, V. M. F. Escola, didática e interculturalidade: desafios atuais. In: LIBÂNEO, J. C.; SUANNO, M. (org.). Didática e escola em uma sociedade complexa. Goiânia: CEPED, 2011c.
CANDAU, V. M. Didática, Interculturalidade e Formação de professores: desafios atuais Didáctica, interculturalidad y formación docente: desafíos actuales. Revista Cocar Edição Especial N.8. Jan./Abr./2020 p.28-44
CONTRERAS DOMINGO, J. Enseñanza, curriculum y profesorado - Introducción crítica a la Didáctica. Madrid, Akal, 1990.
FELDKERCHER, Nadiane et al. O ensino de Didática nos cursos de licenciatura de universidades públicas de modo remoto: a visão dos estudantes. Plataforma Brasil. Comitê de Ética da Universidade Estadual de Maringá - CAAE 46534621.2.0000.0104.
FRANCO, M. A. S. Didática e pedagogia: da teoria do ensino à teoria da formação. In: FRANCO, M. A. S. e PIMENTA, S. G. Didática: embates contemporâneos. São Paulo: Loyola, 2010.
FRANCO, M. A. S.; PIMENTA, S. G. Didática multidimensional: por uma sistematização conceitual. Educação e Sociedade, Campinas, v. 37, n. 135, p. 539-553, abr./jun. 2016. DOI: https://doi.org/10.1590/ES0101-73302016136048
KLINGBERG. L. Introducción a la Didáctica General. Havana: Editorial Pueblo y Educación, 1978
LIBÂNEO, J. C. A didática e a aprendizagem do pensar e do aprender: a teoria histórico-cultural da atividade e a contribuição de Vasili Davydov. In: Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 27, 2004. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782004000300002
LIBÂNEO, J. C. Didática e epistemologia: para além do embate entre a didática e as didáticas específicas. IN: D’ÁVILA, M. C. e VEIGA, I. P. (org.). Profissão docente: novos sentidos, novas perspectivas. Campinas: Papirus, 2008.
LIBÂNEO, J. C. O campo teórico e profissional da didática hoje: entre Ítaca e o canto das sereias. In: FRANCO, M.A. S. e PIMENTA, Selma G. (org.). Didática: embates contemporâneos. São Paulo: Loyola, 2010a.
LIBÂNEO, J. C. O ensino da didática, das metodologias específicas e dos conteúdos específicos do ensino fundamental nos currículos dos cursos de Pedagogia. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 91, n. 229, set./dez. 2010b. DOI: https://doi.org/10.24109/2176-6681.rbep.91i229.630
LIBÂNEO, J. C.; FREITAS, R. A. M. da M. Pesquisa e produção acadêmica em Didática em programas de pós-graduação da região Nordeste. In: LONGAREZI, A. M.; PUENTES, R. V. (org.). A didática no âmbito da pós-graduação brasileira. Uberlândia: EDUFU, 2017. p. 19-54
MASETTO, M. T. Competência pedagógica do professor universitário. São Paulo: Summus, 2003.
MORIN, Edgar. La Vía Para el futuro de la humanidade. Tradução Núria Petit Fontseré. Barcelona: Paidós, 2011.
OLIVEIRA, M. R. N. S. A reconstrução da didática: elementos teórico-metodológicos. Campinas: Papirus, 1992.
OLIVEIRA, M. R. N.S. Desafios na área da didática. In: ANDRÉ, M. E. D. A.; OLIVEIRA, M. R. N. S. (org.). Alternativas do ensino da didática. Campinas: Papirus, 1997.
OLIVEIRA, M. R.; ANDRE, M. E. D. A. A prática do ensino de didática no Brasil: introduzindo a temática. In: ANDRÉ, M; OLIVEIRA, M. R. (org.). Alternativas no ensino de didática. 12a ed. Campinas: Papirus, 2011.
PIMENTA, S. G. Para uma re-significação da didática - Ciências da educação, pedagogia e didática (uma revisão conceitual e uma síntese provisória). In. PIMENTA, S. G. (org.). Didática e Formação de Professores - Percursos e perspectivas no Brasil e em Portugal. S. Paulo: Cortez, 1997.
PIMENTA, Selma G. Saberes pedagógicos e atividade docente. Campinas: Papirus, 2002.
PIMENTA, S. G. Epistemologia da prática: resignificando a didática. In: FRANCO, M. A. S.; PIMENTA, S.G. Didática: embates contemporâneos. São Paulo: Loyola, 2010.
PIMENTA, S. G. Didática crítica: movimento de resistência ao neotecnicismo neoliberal. YouTube UFG Oficial. Live Série Didática e Questões Contemporâneas (PPGE/FE/UFG). 10 de maio de 2021. 2h30min. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=MtCwExZQO8Q&list=PLTtVU0kdT_nI_i2vYJVBVMyeB6je_XcOS&index=6&t=199s. Acesso em: 02/04/2022.
SHULMAN, L. S. Conocimiento y enseñanza: fundamentos de la nueva reforma. In: Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado. V. 9, n.2, 2005. Disponível em: http://www.ugr.es/~recfpro/rev92ART1.pdf Acesso em: 19 de março de 2022.
STOCKER, K. Princípios de Didáctica moderna. Buenos Aires: Kapeslusz. 1964.
SUANNO, M. V. R. Didática e trabalho docente sob a ótica do pensamento complexo e da transdisciplinaridade. 2015. 493 p. Tese de Doutorado em Educação, pelo Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Educação, pela Universidade Católica de Brasília – UCB, Brasília-DF, 2015.
VEIGA, I. P. A. A Prática Pedagógica do Professor de Didática. 10. ed. Campinas - SP: Papirus, 1999a.
VEIGA, I. P. A. (org.). Repensando a Didática. 25. ed. Campinas - SP: Papirus, 1999b.
VEIGA, I. P. A. Docência como atividade profissional. In: VEIGA, I. P. A. (org.). Profissão docente: novos sentidos, novas perspectivas. 2 ed. Campinas: Papirus, 2010.
VEIGA, I. P. A. Um diálogo com as didáticas especiais. In: LONGHINI, M. D. (org.). O uno e o Diverso na Educação. Uberlândia: EDUFU, 2011.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 José Carlos Libâneo, Marilza Vanessa Rosa Suanno, Renato Barros de Almeida
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Notice
The authors retain copyright and grant the Journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons – Attribution – 4.0 International license.