Didactics at the ipicenter of teacher education: crisis and overcoming in a pandemic context

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18593/r.v47.30146

Keywords:

Didactics, Teacher training, Pandemic, Emergency Remote Teaching

Abstract

Historically, Didactics has occupied a central role in teacher education. From a humanized perspective, it is an important locus of resistance to the Brazilian legal guidelines for undergraduate courses, which have favored the dichotomy between theory and practice, the fragmentation of knowledge areas, standardization, and control, because of the neotechnic political understanding of the concepts of education, teaching and learning. Amidst this already troubled scenario, Brazilian education has entered a crisis provoked by the SARS-CoV-2 pandemic. Faced with this problem, to understand how students of undergraduate courses perceived and characterized the teaching of Didactics, implemented through Emergency Remote Learning (ERE), this article analyzes the results of a survey conducted in the country, in federal and state public universities, from 2020 to 2021. This is quanti-qualitative research, whose cut presented refers to the southeastern region that involved students from the states of Minas Gerais, São Paulo and Rio de Janeiro, representing 27.8% of the total of 487 participants. The instrument that generated the corpus of the investigation was an online questionnaire, with 46 open and closed questions. The analysis, from a critical-dialectical perspective, based on Pimenta, Libâneo, Marin, Freire, among others. The results showed that, despite all the evils that the pandemic caused, the students recognized the value of pedagogical interaction, mediated by digital technologies, the relevance of the subject, as well as the Didactics teachers as propellants of the teaching-learning process that focuses on critical professional training and citizenship.

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Author Biographies

Rosana Aparecida Ferreira Pontes, Universidade Católica de Santos (UniSantos)

Doutora em Educação pela Universidade Católica de Santos (UniSantos). Professora dos cursos de licenciatura e membro da equipe da Coordenadoria Pedagógica da UniSantos. Conselheira Fiscal da Associação Nacional de Didática e Práticas de Ensino (ANDIPE).

E-mail: rosana.pontes@unisantos.br.

Link Lattes: http://lattes.cnpq.br/2926879794109472

Orcid: https://orcid.org/0000-0001-9215-7248

 

Suzana dos Santos Gomes, UNIVERSIDADE FEDERAL DE MINAS GERAIS

Suzana dos Santos Gomes

É Professora Associada da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais (FaE/UFMG), onde fez sua formação: graduação em Pedagogia, Mestrado e Doutorado. Pós-Doutorado na Universidade de Lisboa  (U.L) em Parceria com a Universidade de São Paulo (USP). É pesquisadora do Grupo de Avaliação e Medidas Educacionais (GAME), Universitátis e Prodoc. Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação: Conhecimento e Inclusão Social na Linha de Políticas Públicas de Educação: Concepção, Implementação e Avaliação. É docente e membro do Colegiado do Mestrado Profissional em Educação e Docência (FaE/UFMG). Assessora Pedagógica do CAED/UFMG. Desenvolve pesquisas e estudos sobre políticas públicas, avaliação e gestão educacional, formação de professores, tecnologias digitais, o ensino e as práticas de leitura. 

 E-mail: suzanasgomes@fae.ufmg.br

 

 

Vania Finholdt Angelo Leite, Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)

Doutora em Educação pela Pontifícia Universidade do Rio de Janeiro (PUC-Rio). Professora Associada do Programa de Pós-graduação em Educação: Processos Formativos e Desigualdades Sociais da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). Membro da Diretoria da Associação Nacional de Didática e Prática de Ensino (ANDIPE).

E-mail: vfaleite@uol.com.br

Link Lattes:  http://lattes.cnpq.br/6179890911758494

Orcid: https://orcid.org/0000-0003-4583-7165


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Published

2022-07-28

How to Cite

PONTES, R. A. F.; GOMES, S. dos S.; LEITE, V. F. A. Didactics at the ipicenter of teacher education: crisis and overcoming in a pandemic context. Roteiro, [S. l.], v. 47, p. e30146, 2022. DOI: 10.18593/r.v47.30146. Disponível em: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/30146. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Seção temática: O ensino da didática na formação de professores