Didactics at the ipicenter of teacher education: crisis and overcoming in a pandemic context
DOI:
https://doi.org/10.18593/r.v47.30146Keywords:
Didactics, Teacher training, Pandemic, Emergency Remote TeachingAbstract
Historically, Didactics has occupied a central role in teacher education. From a humanized perspective, it is an important locus of resistance to the Brazilian legal guidelines for undergraduate courses, which have favored the dichotomy between theory and practice, the fragmentation of knowledge areas, standardization, and control, because of the neotechnic political understanding of the concepts of education, teaching and learning. Amidst this already troubled scenario, Brazilian education has entered a crisis provoked by the SARS-CoV-2 pandemic. Faced with this problem, to understand how students of undergraduate courses perceived and characterized the teaching of Didactics, implemented through Emergency Remote Learning (ERE), this article analyzes the results of a survey conducted in the country, in federal and state public universities, from 2020 to 2021. This is quanti-qualitative research, whose cut presented refers to the southeastern region that involved students from the states of Minas Gerais, São Paulo and Rio de Janeiro, representing 27.8% of the total of 487 participants. The instrument that generated the corpus of the investigation was an online questionnaire, with 46 open and closed questions. The analysis, from a critical-dialectical perspective, based on Pimenta, Libâneo, Marin, Freire, among others. The results showed that, despite all the evils that the pandemic caused, the students recognized the value of pedagogical interaction, mediated by digital technologies, the relevance of the subject, as well as the Didactics teachers as propellants of the teaching-learning process that focuses on critical professional training and citizenship.
Downloads
References
ARENDT, H. A crise na educação. In: ARENDT, Hannah. Entre o passado e o futuro. São Paulo: Perspectiva, 2011.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.
BRASIL. Resolução CNE/CP n. 2, de 20 de dezembro de 2019. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial de Professores para a Educação Básica e institui a Base Nacional Comum para a Formação Inicial de Professores da Educação Básica (BNC-Formação). Brasília: MEC, CNE, CP, 2019. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/dezembro-2019-pdf/135951-rcp002-19/file.
BRASIL. Decreto Legislativo n. 6, de 20 de Março de 2020. 2020a. Reconhece, para os fins do art. 65 da Lei Complementar nº 101, de 4 de maio de 2000, a ocorrência do estado de calamidade pública, nos termos da solicitação do Presidente da República encaminhada por meio da Mensagem nº 93, de 18 de março de 2020. Disponível em: https://legislacao.presidencia.gov.br/atos/?tipo=DLG&numero=6&ano=2020&ato=b1fAzZU5EMZpWT794
BRASIL. Portaria nº 343, de 17 de março de 2020. 2020b. Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais enquanto durar a situação de pandemia do Novo Coronavírus – COVID-19. Ministério da Educação. 2020. Disponível em: http://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-343-de-17-de-marco-de-2020-248564376. Acesso em: 10 mar. 2022.
COSTA, E. V. da. Coroas de glória, lágrimas de sangue: a rebelião dos escravos de Demerara em 1823. Trad. Anna O. de B. Barreto. São Paulo: Companhia das Letras, 1998.
D'ÁVILA, C., MACHADO, R., CHAVES, D. O olhar de estudantes de licenciatura da Universidade Federal da Bahia sobre EaD e ensino de Didática no contexto da pandemia pela Covid-19. Relatório de pesquisa. Salvador: Universidade Federal da Bahia, 2020.
FRANCO, M. A. S. Didática e Pedagogia: da teoria do ensino à teoria da formação. In: FRANCO, M. A. S.; PIMENTA, S. G. (org.). Didática: embates contemporâneos. São Paulo, S. P. Edições Loyola, 2010.
FRANCO, M. A. S.; PIMENTA, S. G. Didática Multidimensional: por uma sistematização conceitual. Educ. Soc., Campinas, v. 37, n. 135, p. 539-553, abr./jun., 2016. DOI: https://doi.org/10.1590/ES0101-73302016136048
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. 12ª Ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1999.
FARIA, L. R. A. A centralidade da didática na formação de professores: a crítica à didática crítica não é crítica. In: AROEIRA, K. P.; PIMENTA, S. G. (org.). Didática e estágio. Curitiba: Appris, 2018.
FREITAS, L. C. Os reformadores empresariais da Educação: da desmoralização do magistério à destruição do sistema público de educação. In: Educ. Soc., Campinas, v. 33, n. 119, p. 379-404, abr./jun. 2012. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302012000200004
GOMES, S. S. et al. Gestão educacional e avaliação no contexto da pandemia da covid-19. Linhas Críticas, [S. l.], v. 27, p. e39048, 2022. DOI: 10.26512/lc27202139048. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/39048. Acesso em: 13 fev. 2022.
GOMES, S. S.; TAVARES, R. H.; MELO, S. D. G. Sociedade, educação e redes: luta pela formação crítica na universidade. Araraquara, SP: Junqueira & Marin, 2019.
IBGE. Síntese de indicadores sociais: uma análise das condições de vida da população brasileira: 2021. Estudos e Pesquisas. Informação Demográfica e Socioeconômica. Coordenação de População e Indicadores Sociais. Rio de Janeiro: IBGE, n. 44, 2021. 206 p. Disponível em: https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/livros/liv101892.pdf. Acesso em 10 jan. 2022.
LIBÂNEO, J. C. O campo teórico e profissional da Didática Hoje: entre Ítaca e o canto das sereias. In: FRANCO, M. A. S.; PIMENTA, S. G. (org.). Didática: embates contemporâneos. São Paulo, S. P. Edições Loyola, 2010.
LIBÂNEO, José Carlos. Didática. 2 ed. São Paulo: Cortez, 2013.
MARCONDES, M. I. S.; LEITE, M. S.; LEITE, V. F. A. A pesquisa contemporânea em Didática: contribuições para a prática pedagógica. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 27, n. 3, p. 305-334, dez. 2011. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-46982011000300015
MARIN, A. J.; PENNA, M.G.O; RODRIGUES, A.C. A Didática e a Formação de Professores. Revista Diálogo Educacional, [S. l.], v. 12, n. 35, p. 51–76, 2012. DOI: 10.7213/dialogo.educ.5902. Disponível em: https://periodicos.pucpr.br/dialogoeducacional/article/view/4999. Acesso em: 24 mar. 2022. DOI: https://doi.org/10.7213/dialogo.educ.5902
MARIN, A. J.; PIMENTA, S. G. Didática: teoria e pesquisa. Araraquara, SP: Junqueira & Martin, 2015.
PADILHA, M. A. S.; ZABALZA, M. A. Um cenário de integração de tecnologias digitais na Educação Superior: em busca de uma coreografia didática inovadora. Revista e-Curriculum, v. 14, n. 3, p. 837- 863, 2016. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/ article/view/28698. Acesso em: 10 fev. 2022.
PIMENTA, S. G. Epistemologia da prática ressignificando a Didática. In: FRANCO, M. A. S.; PIMENTA, S. G. (org.). Didática: embates contemporâneos. São Paulo, S. P. Edições Loyola, 2010.
PIMENTA, S. G. Para uma ressignificação da Didática: ciências da educação, pedagogia e didática. In: PIMENTA, S. G. Didática e formação de professores: percursos e perspectivas no Brasil e em Portugal, 6. Ed. São Paulo: Cortez, 2011.
PIMENTA, S. G. As ondas críticas da didática em movimento: resistência ao tecnicismo/neotecnicismo neoliberal. In: ORLANDO, C.; ZEN, G. (org.). Didática: abordagens teóricas contemporâneas. Salvador: EDUFBA, 2019. (XIX ENDIPE, v. 1). Disponível em: https://repositorio.ufba.br/bitstream/ri/30770/1/Did%C3%A1tica%20-%20Abordagens%20te%C3%B3ricas%20contempor%C3%A2neas.pdf. Acesso em: 13 mar. 2022.
PIMENTA, S. G.; SEVERO, J. L. R. A Didática na Base Nacional Comum da Formação Docente no Brasil: guinada ao neotecnicismo no contexto da mercadorização da educação pública. In: CANDAU, V. M.; CRUZ, G. B.; FERNANDES, C. (org.). Didática e Fazeres-saberes pedagógicos: diálogos, insurgências e políticas. Petrópolis, RJ: Vozes, 2020.
PONTES, R. A. F. Didática no Ensino Superior: o ato de ensinar com pesquisa na perspectiva do inédito viável. Orientadora: Selma Garrido Pimenta. 2020. 629f. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-graduação stricto sensu em Educação, Universidade Católica de Santos, Santos, 2020. Versão eletrônica.
SANTOS, B. de S. A cruel pedagogia do vírus (Pandemia Capital). São Paulo: Boitempo Editorial. Edição do Kindle, 2020.
SAVIANI, D.; GALVÃO, A. C. Educação na pandemia. ANDES Universidade e Sociedade, ano XXXI, n. 67, jan. 2021. Disponível em: https://www.andes.org.br/img/midias/0e74d85d3ea4a065b283db72641d4ada_1609774477.pdf.
![](https://periodicos.unoesc.edu.br/public/journals/14/submission_30146_35492_coverImage_pt_BR.png)
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Rosana Aparecida Ferreira Pontes, Suzana dos Santos Gomes, Vania Finholdt Angelo Leite
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Notice
The authors retain copyright and grant the Journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons – Attribution – 4.0 International license.