Theory and practice in the curricular reference of Paraná: implications in the development of the human psyche
DOI:
https://doi.org/10.18593/r.v47.28152Keywords:
Curriculum Reference of Paraná, Theory and Practice, Human Psychism DevelopmentAbstract
This study discusses theory and practice in the school environment and its relationship with the development of the human psyche. Specifically, we focus on the propositions of the educational public policy guidelines that guide the pedagogical practice in the State of Paraná, as is the case of the Curriculum Reference of Paraná: principles, rights and guidelines (PARANÁ, 2018a) and the Pedagogical Weeks (2010, 2018 and 2019), to discuss the model of education and the format of the construction of the subject proposed. The results show that the documents analyzed are empty of theoretical reflection, with a teaching methodology focused on “training” students through repetitive exercises, to achieve good grades in external evaluations. From this point of view, learning is no longer internalized by the historically produced contents, but by repetitions of random and decontextualized exercises. The scientific content is replaced by a teaching system in which the teacher aims to work with restricted and immediate skills. In this sense, school education does not go beyond the limits of everyday life, of common sense, and does not contribute to the construction of a critical, autonomous, and conscious subject of his/her position in today's society.
Downloads
References
BRASIL. Resolução CNE/CP n. 2, de 22 de dezembro de 2017. Institui e Orienta a Implantação da Base Nacional Comum Curricular, a Ser Respeitada Obrigatoriamente ao Longo das Etapas e Respectivas Modalidades no Âmbito da Educação Básica. Diário Oficial da União, Brasília, DF: MEC/CNE, 2017.
DUARTE, N. A Anatomia do Homem é a Chave da Anatomia do Macaco: a dialética em Vigotski e em Marx e a questão do saber objetivo na educação escolar. Educação & Sociedade, Araraquara, ano XXI, v. 1, n. 71, p. 79-115, jul. 2000. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302000000200004
DUARTE, N. As Pedagogias do “Aprender a Aprender” e Algumas Ilusões da Assim Chamada Sociedade do Conhecimento. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 18, p. 35-40, set/out/nov/dez. 2001. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/KtKJTDHPd99JqYSGpQfD5pj/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 11 dez. 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782001000300004
DUARTE, N. Os Conteúdos Escolares e a Ressurreição dos Mortos: contribuição à teoria histórico-crítica do currículo. Campinas, SP: Autores Associados, 2016.
FRANCO, M. A. R. S. A Pedagogia Como Ciência da Educação. 3. ed. rev. e ampl. Campinas: Cortez, 2016.
GALVÃO, A. C.; LAVOURA, T. N.; MARTINS, L. M. Fundamentos da Didática Histórico-Crítica. Campinas, SP: Autores Associados, 2019.
GRAMSCI, A. Concepções Dialéticas da História. 10. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1995.
MÈSZÁROS, I. A educação para além do capital. In: MÈSZÁROS, I. O desafio e o fardo do tempo histórico: o socialismo no século XXI. São Paulo: Boitempo, 2007, p. 195-224.
PARANÁ. Secretaria de Estado da Educação do Paraná. Diretrizes Curriculares da Educação Básica. Curitiba: SEED, 2008.
PARANÁ. Secretaria de Estado da Educação do Paraná. Referencial Curricular do Paraná: princípios, direitos e orientações. Educação Infantil e Componentes Curriculares do Ensino Fundamental. Curitiba: SEED, 2018a.
PARANÁ. Secretaria de Estado da Educação do Paraná. Semana Pedagógica 2010. Curitiba: SEED, 2010. Disponível em: http://www.gestaoescolar.diaadia.pr.gov.br/arquivos/File/sem_pedagogica/fev_2010/semana_pedagogica_fev2010.pdf. Acesso em: 1 maio 2019.
PARANÁ. Secretaria de Estado da Educação do Paraná. Semana Pedagógica 2018. Curitiba: SEED, 2018b. Disponível em: http://www.gestaoescolar.diaadia.pr.gov.br/modules/conteudo/conteudo.php?conteudo=1849. Acesso em: 1 maio 2019.
PARANÁ. Secretaria de Estado da Educação do Paraná. Estudo e Planejamento 2019. Curitiba: SEED, 2019. Disponível em: http://www.gestaoescolar.diaadia.pr.gov.br/modules/conteudo/conteudo.php?conteudo=1918 –SEED 2019. Acesso em: 1 maio 2019.
SAVIANI, D. As teorias da educação e o problema da marginalidade na América Latina. Cadernos de Pesquisa, São Paulo: Fundação Carlos Chagas, n. 42, p. 8-18, 1982.
SAVIANI, D. Educação: do senso comum à consciência filosófica. 11.ed. Campinas, SP: Editora Autores Associados, 1996.
SAVIANI, D. Escola e Democracia. Edição Comemorativa. Campinas, SP: Autores Associados, 2008.
SAVIANI, D. Pedagogia Histórico-Crítica: primeiras aproximações. 11. ed.rev. Campinas, SP: Autores Associados, 2011.
SUCHODOLSKI, B. Teoria Marxista da Educação. Tradução: Maria Carlota Melo. Editorial Lisboa: Estampa, 1976.
VÁZQUEZ, A. S. Filosofia da Práxis. 2. ed. Tradução: Maria Encarnación Moya. São Paulo: Expressão Popular, 2011.
VIGOTSKI, L. S. Psicologia, educação e desenvolvimento. Organização e tradução de Zoia Prestes e Elizabeth Tunes. São Paulo: Expressão Popular, 2021.
![](https://periodicos.unoesc.edu.br/public/journals/14/submission_28152_33498_coverImage_pt_BR.jpg)
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Elisabeth Rossetto, Solange de Castro
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Notice
The authors retain copyright and grant the Journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons – Attribution – 4.0 International license.