Pedagogical Work at EJA EPT: considerations based on a study of a reality

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18593/r.v47.27385

Keywords:

pedagogical work, EJA EPT, pedagogical Project, Educational Public Policies

Abstract

This study aimed to analyze the guidelines for pedagogical work in the formation of students from EJA EPT, from a Federal Institute of Rio Grande do Sul. EJA EPT is, therefore, an educational policy for the integral formation of students, which enables the human, social and political development together with professionalization. In this sense, a documental analysis of the EJA EPT Pedagogical Course Project (PPC) was carried out, understood as a guiding document for the pedagogical work in the course. It is understood that the Pedagogical Project is the text that contains, when effectively elaborated by the collective, the disputes, the political movements, the institutional tensions and contradictions, the intentionalities and the means to reach the pedagogical objectives, configuring, therefore, in important content that characterizes how the pedagogical work is designed and should be carried out in the institution. The qualitative study has a dialectical analysis as its theoretical and methodological perspective. The data production technique was document analysis and the data produced were analyzed dialectically to understand the movements of the pedagogical work planned for the training of EJA EPT students. The results point to the need for spaces for continuing education and meetings, in addition to the weakness in giving only one sector that makes up the institution the responsibility for educational processes in mediation with the pedagogical work of teachers.

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Author Biographies

Marcos José Andrighetto, Instituto Federal Farroupilha

Doutorando em Educação, pelo Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal de Santa Maria.

Integrante dos grupos de pesquisa: Kairós - Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Trabalho, Educação e Políticas Públicas e Transformação - Grupo de Estudos e Pesquisas em Políticas e Trabalho Pedagógico na Educação Profissional

Mariglei Severo Maraschin, UNIVERSIDADE FEDERAL DE SANTA MARIA

Doutora em Educação. Professora do Programa de Pós-graduação em Educação Profissional e Tecnológica e do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal de Santa Maria.

 Líder do Transformação - Grupo de Estudos e Pesquisas em Políticas e Trabalho Pedagógico na Educação Profissional.

Liliana Soares Ferreira, UFSM

Doutora em Educação. Professora do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal de Santa Maria.

Líder do Kairós - Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Trabalho, Educação e Políticas Públicas.

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Published

2022-02-04

How to Cite

ANDRIGHETTO, M. J.; MARASCHIN, M. S.; FERREIRA, L. S. Pedagogical Work at EJA EPT: considerations based on a study of a reality. Roteiro, [S. l.], v. 47, p. e27385, 2022. DOI: 10.18593/r.v47.27385. Disponível em: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/27385. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos de demanda contínua