Pedagogical Work at EJA EPT: considerations based on a study of a reality
DOI:
https://doi.org/10.18593/r.v47.27385Keywords:
pedagogical work, EJA EPT, pedagogical Project, Educational Public PoliciesAbstract
This study aimed to analyze the guidelines for pedagogical work in the formation of students from EJA EPT, from a Federal Institute of Rio Grande do Sul. EJA EPT is, therefore, an educational policy for the integral formation of students, which enables the human, social and political development together with professionalization. In this sense, a documental analysis of the EJA EPT Pedagogical Course Project (PPC) was carried out, understood as a guiding document for the pedagogical work in the course. It is understood that the Pedagogical Project is the text that contains, when effectively elaborated by the collective, the disputes, the political movements, the institutional tensions and contradictions, the intentionalities and the means to reach the pedagogical objectives, configuring, therefore, in important content that characterizes how the pedagogical work is designed and should be carried out in the institution. The qualitative study has a dialectical analysis as its theoretical and methodological perspective. The data production technique was document analysis and the data produced were analyzed dialectically to understand the movements of the pedagogical work planned for the training of EJA EPT students. The results point to the need for spaces for continuing education and meetings, in addition to the weakness in giving only one sector that makes up the institution the responsibility for educational processes in mediation with the pedagogical work of teachers.
Downloads
References
ARROYO, M. G. O direito a tempos-espaços de justo e digno viver. In: MOLL, J. (org.). Caminhos da educação integral no Brasil: direito a outros tempos e espaços educativos. Porto Alegre: Penso, 2012.
ARROYO, M. G. Passageiros da noite: do trabalho para EJA: itinerários pelo direito de uma vida justa. Petrópolis, RJ: Vozes, 2017.
BRASIL. Decreto n. 5.478, de 24 de junho de 2005. Institui, no âmbito das instituições federais de educação tecnológica, o Programa de Integração da Educação Profissional ao Ensino médio na Modalidade de Educação de Jovens e Adultos – Proeja. Brasília, DF, 2005.
BRASIL. Decreto n. 5.840, de 13 de julho de 2006. Institui, no âmbito federal, o Programa Nacional de Integração da Educação Profissional com a Educação Básica ao na Modalidade de Educação de Jovens e Adultos – Proeja. Brasília, DF, 2006.
BRASIL. Documento Base PROEJA Formação Inicial e Continuada/Ensino Fundamental. Brasília, DF: MEC, 2007.
BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/web/guest/inicio. Acesso em: 08 jul. 2019.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Técnica e Tecnológica. PROEJA – Programa Nacional de Integração da Educação Profissional com a Educação Básica na Modalidade de Educação de Jovens e Adultos. Documento Base. Brasília, DF: MEC, 2009.
BRASIL. Lei 11.892, de 29 de dezembro de 2008. Institui a Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica, cria os Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia, e dá outras providências. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2005/lei/l11195.htm. Acesso em: 13 mar. 2021.
BRASIL. Parecer n. 11, de 10 de maio de 2000. Conselho Nacional de Educação. Câmara de educação básica. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação de Jovens e Adultos. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/PCB11_2000.pdf. Acesso em: 01 fev. 2022.
BRASIL. Projeto pedagógico do curso técnico em agroindústria integrado na modalidade de educação de jovens e adultos. Santa Maria: Instituto Federal Farroupilha, 2014. Disponível em: https://www.iffarroupilha.edu.br/projeto-pedag%c3%b3gico-de-curso/campus-santo-augusto. Acesso em: 27 set. 2020.
FERREIRA, L. S. Gestão do pedagógico: de qual pedagógico se fala? Currículo sem Fronteiras, v. 8, n. 2, p. 176-189, 2008.
FERREIRA, L. S. Trabalho Pedagógico na Escola: do que se fala?. Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 43, n. 2, p. 591-608, 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/2175-623664319
FRIGOTTO, G. Educação omnilateral. In: CALDART, R. S.; PEREIRA, I. B.; ALENTEJANO, P.; FRIGOTTO, G. (org.). Dicionário da educação do campo. São Paulo: Expressão Popular, 2012.
FRIZZO, G. F. E; RIBAS, J. F. M; FERREIRA, L. S. “A relação trabalho-educação na organização do trabalho pedagógico da escola capitalista”. In: Educação, v. 38, n. 03, p. 553-564, set./dez. 2013. DOI: https://doi.org/10.5902/198464448987
FUENTES, R. C; FERREIRA, L. S. Trabalho pedagógico: dimensões e possibilidade de práxis pedagógica. Perspectiva, Florianópolis, v. 35, n. 3, p. 722-737, jul./set. 2017. DOI: https://doi.org/10.5007/2175-795X.2017v35n3p722
GRAMSCI, A. Os intelectuais e a organização da cultura. Tradução: Carlos Nelson Coutinho. 4. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1982.
GRAMSCI, A. Os intelectuais, o princípio educativo, jornalismo. In: Cadernos do cárcere. Tradução: Carlos Nelson Coutinho. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2000b. Caderno 12.
KOSIK, K. Dialética do concreto. Tradução: Célia Neves e Alderico Toríbio. 2. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1976.
KUENZER, A. Z. A Exclusão includente e a inclusão excludente: a nova forma de dualidade estrutural que objetiva as novas relações entre educação e trabalho. In: LOMBARDI, J. C.; SAVIANI, D.; SANFELICE, J. L. (org.). Capitalismo, trabalho e educação. Campinas, SP: Autores Associados, 2002.
MARASCHIN, M. S. Dialética das disputas: trabalho pedagógico a serviço da classe trabalhadora? 2015. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Educação, Programa de Pós-graduação em Educação, 2015.
MARASCHIN, M. S. Trabalho pedagógico na educação profissional: o PROEJA entre disputas, políticas e experiências. Curitiba: Appris, 2019.
MÉSZÁROS, I. A educação para além do capital. Tradução: Isa Tavares. 2. ed. São Paulo: Boitempo, 2008.
MOLL, J. et al. Educação profissional e tecnológica no Brasil contemporâneo: desafios, tensões e possibilidades. Porto Alegre: Artmed, 2010.
MOLL, J. (org). Educação de jovens e adultos. 4. ed. Porto Alegre: Mediação, 2011.
OLIVEIRA, R. A (Des) Qualificação da educação profissional brasileira. São Paulo: Cortez, 2003. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-97022003000200004
RIBAS, J. F. M; FERREIRA, L. S. Trabalho de professores na escola como práxis pedagógica. Movimento, Porto Alegre, v. 20, n. 01, p. 125-143, jan./mar. 2014. DOI: https://doi.org/10.22456/1982-8918.40235
SAVIANI, D. História das ideias pedagógicas no Brasil. 4. ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2013.
SEVERINO, A. J. O conhecimento pedagógico e a interdisciplinaridade: o saber como intencionalização da prática. In: FAZENDA, I. (org.). Didática e interdisciplinaridade. 13. ed. Campinas, SP: Papirus, 2008.
VIEIRA PINTO, A. Ciência e existência: problemas filosóficos da pesquisa científica. Rio de Janeiro: Paz e terra, 1979.
VIEIRA PINTO, A. Sete lições sobre educação de adultos. 16. ed. São Paulo: Editora Cortez. 2010.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Marcos José Andrighetto, Mariglei Severo Maraschin, Liliana Soares Ferreira
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Notice
The authors retain copyright and grant the Journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons – Attribution – 4.0 International license.