Compensatory processes and subjectivity of people with dyslexia at university: contributions from the cultural-historical theory

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18593/r.v47.27293

Keywords:

Dyslexia, Higher Education, Subjectivity, Compensatory Processes, Cultural-Historical Theory

Abstract

This text constitutes an excerpt from a PhD thesis in Education, which employs the foundations of the Cultural-Historical Theory, the Vygotskian concepts of conscious awareness and compensatory processes in particular, and the González-Rey’s concept of subjectivity, inspired by the Vygotskian work. The study aims at understanding how compensatory processes and subjectivity can influence the way people with dyslexia are constituted in their learning process in Higher Education. The research subjects are undergraduate students at a federal university in the south of Brazil who have a diagnosis of dyslexia. Adopting a qualitative approach, the method comprised the multiple case study and data collection. The latter was carried out through semi-structured interviews. The Content Analysis Technique was used for data analysis. The results highlighted in this study were provided from the category related to the concepts of the Cultural-Historical Theory. In this sense, subjectivity, constituted from the conscious awareness and meaningful experiences of each subject, was understood as in constant formation and transformation. Subjects with dyslexia are motivated by their own difficulties to seek compensatory strategies and processes in order to access knowledge, learn and demonstrate their learning. Therefore, it was concluded that subjectivity, constituted from the experiences and the meanings attributed to it, influences the attitudes of each subject. Consequently, it influences the mobilization of these subjects to seek strategies and resources for their learning, in order to compensate the difficulties presented by dyslexia.

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Author Biographies

Clariane do Nascimento de Freitas, Prefeitura Municipal de Santa Maria

professora de Educação Especial da Rede Municipal de Santa Maria, RS.

Graduação em Educação Especial – UFSM

Graduação em Pedagogia – UFSM

Especialização em Psicopedagogia: abordagem clínica e institucional – Universidade Franciscana/Santa Maria, RS

Mestrado em Educação, PPGE/UFSM

Doutorado em Educação, PPGE/UFSM

Fabiane Adela Tonetto Costas, Universidade Federal de Santa Maria

Pedagoga- Hab Séries Iniciais e Mat. Pedagógicas pela Universidade Federal de Santa Maria (1990). Mestre em Educação pela Universidade Federal de Santa Maria (1996). Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2003). Pós-Doutorado pela Universidade do Minho, Portugal(2014). É Professora Titular do Departamento de Fundamentos da Educação, Professora do Programa de Pós- Graduação em Educação - PPGE da UFSM, na Linha de Pesquisa em Educação Especial, Inclusão e Diferença. Representa o Departamento de Fundamentos da Educação na Comissão de Avaliação Institucional do Centro de Educação - CAICE. Representa o Departamento de Fundamentos da Educação no Núcleo Docente Estruturante - NDE do Curso de Educação Especial - Diurno. Pesquisa e realiza estudos na área de Educação, com ênfase em Educação Especial atuando principalmente nos seguintes temas: Educação Especial, Psicologia da Educação, Teoria Histórico Cultural, Formação de Conceitos, Jogo e Formação de Professores. Coordena o Grupo de Estudos e Pesquisas em Psicologia da Educação e Educação Inclusiva -GEPEIN

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Published

2022-12-05

How to Cite

FREITAS, C. do N. de; COSTAS, F. A. T. Compensatory processes and subjectivity of people with dyslexia at university: contributions from the cultural-historical theory. Roteiro, [S. l.], v. 47, p. e27293, 2022. DOI: 10.18593/r.v47.27293. Disponível em: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/27293. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Seção temática: Políticas públicas, educação especial e processos de inclusão: perspectivas críticas

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