Full-time education in goal 6 of the Pará state education plan

Authors

  • Ney Cristina Monteiro de Oliveira UNIVERSIDADE FEDERAL DO PARÁ
  • Elisângela Alves da Silva Scaff Universidade Federal do Paraná https://orcid.org/0000-0002-7682-0879

DOI:

https://doi.org/10.18593/r.v46i.27102

Keywords:

Full-Time education, Full-time school, Pará State Education Plan

Abstract

This article is result of analyzes on the policy of implementing the full-time school in Brazilian education based on directions from the federal government and the state government of Pará based on the Pará State Education Plan (PEE-PA). The investigation was configured as research with a qualitative approach, conducted through literature review and documentary research, with the overall objective to analyze the Pará state Education Plan (Law nº. 8.186 / 2015) and the implementation of its Goal 6. The theoretical-methodological contribution of this study is part of the field in which public policies are a process and a product that involve articulations between texts and processes, with negotiations consisting of values, ideologies, power and contradictions. The research presents an approach in the policy cycle proposed by Stephen J. Ball and Mainardes (2011), when considering the policy formulation process as a continuous cycle in which policies are formulated and recreated. For purposes of this article we approach the perspective of the analysis of the context and text production to examine the contents of the policy and propositions which it is based the objectives stated in the official documents, as well as the ideas and concepts explained in Education Plans and resolutions approved in Pará state. The research revealed that the full-time conceptions of the PEE/ PA are fragile and do not offer theoretical and methodological security for the intended policy, in addition, the declared strategies and the adopted procedures were not enough to attest to the success and the achievement of Goal 6 in the Pará state.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BALL, S. J.; MAINARDES, J. (org.). Políticas educacionais: questões e dilemas. São Paulo: Cortez, 2011.

BRASIL. Lei n. 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação - PNE e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 26 jun. 2014. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2011-2014/2014/Lei/L13005.htm. Acesso em: 10 nov. 2019.

BRASIL. Resolução CNE/CEB n. 4, de 13 de julho de 2010. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais para a Educação Básica. CNE. Brasília, DF: MEC, 13 jun. 2010.

CARMO, E. S. A Nucleação das Escolas do Campo no Pará: limites, contradições e possibilidades na garantia do direito à educação. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Pará, Belém, 2018.

CAVALIERE, A. M. V. Escola de tempo integral versus alunos em tempo integral. Em Aberto, Brasília, DF, v. 22, n. 80, p. 51-63, 2009.

DOURADO, L. F. (org.). PNE, Políticas e Gestão da Educação: novas formas de organização e privatização. Brasília, DF: Anpae, 2020.

DOURADO, L. F. Plano Nacional de Educação: o epicentro das políticas de estado para a educação brasileira. Goiânia: Editora da Imprensa Universitária/ANPAE, 2017.

GOVERNO DO PARÁ. Secretaria de Educação. Disponível em: http://www.seduc.pa.gov.br/portal/escola/consultamatrícula/relatório. Acesso em: 5 ago. 2019.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. Diretoria de Estudos Educacionais. Relatório do 1º Ciclo de Monitoramento das metas do PNE: biênio 2014-2016. Brasília, DF: INEP, 2016. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/documents. Acesso em: 10 mar. 2020.

OLIVEIRA, N. C. M.; CARDOSO, C. S. Educação integral e(m) tempo integral no Município de Belém: momentos e movimentos. In: FEREIRA, A. G.; BERNARDO, E. S.; MENEZES, J. S. S. Políticas e gestão em educação em tempo integral: desafios contemporâneos. Curitiba: CRV, 2018. p. 253-276.

PARÁ. Lei n. 7.441, de 2 de julho de 2010. Aprova o Plano Estadual de Educação e dá outras providências. Diário Oficial do Estado do Pará, Belém, PA, v. 120, n. 31.707, p. 1-12, 13 jul. 2010. Disponível em: http://www.cee.pa.gov.br/.pdf. Acesso em: 10 jan. 2020.

PARÁ. Lei n. 8.186, de 23 de junho de 2015. Aprova o Plano Estadual de Educação – PEE e dá outras providências. Diário Oficial do Estado do Pará, Belém, PA, v. 125, n. 32.913, p. 1-32, 24 jun. 2015. Disponível em: http://simec.mec.gov.br/sase/sase. Acesso em: 10 jan. 2020.

PARÁ. Resolução n. 002, de 24 de abril de 2012. Dispõe sobre o projeto de escola de tempo integral. Diário Oficial do Estado do Pará, Belém, PA, 25 abr. 2012a.

PARÁ. Resolução n. 003, de 24 de abril de 2012. Dispõe sobre a organização e o funcionamento da escola de tempo integral. Diário Oficial do Estado do Pará, Belém, PA, 25 abr. 2012b.

PARÁ. Secretaria da Educação. Relatório de acompanhamento da implantação do Ensino Médio em Tempo Integral. Belém: [s. n.], 2020.

PARÁ, Secretaria de Estado de Educação. Plano Estadual de Educação Integral para o Ensino Fundamental da Rede Estadual de Ensino do Pará, Belém: [s. n.], 2014.

PERONI, V. M. V. (org.). Diálogos sobre as redefinições no papel do Estado nas fronteiras entre o público e o privado na educação. São Leopoldo: Oikos, 2013.

QUEIROZ, L. M. G. Políticas de educação e terceiro setor: o pacto pela educação no Pará. 2018. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Instituto de Ciências da Educação, Universidade Federal do Pará, Belém, PA, 2018.

Published

2021-04-13

How to Cite

OLIVEIRA, N. C. M. de .; SCAFF, E. A. da S. Full-time education in goal 6 of the Pará state education plan. Roteiro, [S. l.], v. 46, p. e27102, 2021. DOI: 10.18593/r.v46i.27102. Disponível em: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/27102. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Seção temática: Educação Integral