Academic literacy of foreign students: multiple challenges, multiple strategies
DOI:
https://doi.org/10.18593/r.v46i.24410Keywords:
Academic literacy, Foreign students, High education, University writing, StrategiesAbstract
In this article we analyze strategies developed by foreign students to deal with the demands of the academic context in a Brazilian public university. The data analyzed derive from the work of Dissertation of Santos (2019) and were collected in the second semester of 2017 at the Federal University of São João del Rei. The theoretical-methodological basis is based on New Literacy Studies and contributions from Pierre Bourdieu's sociology. Fourteen semi-structured interviews were conducted with students from nine different countries, enrolled in courses in all areas except the human sciences. The students were asked about their arrival in Brazil, the activities developed at the university and their difficulties in the subjects of the courses to which they were enrolled. The interviews were recorded and transcribed in order to understand the resources mobilized by the students to overcome these possible difficulties. The results show the great variety of study strategies, among them the request for help from Brazilian colleagues in meeting the demands of the courses, the preference for printed support in reading academic texts, the use of internet research to expand vocabulary, the request for help from teachers and the use of monitoring, offered by the university. The study concludes that some difficulties are not only related to the issue of fluency in the Portuguese language spoken in Brazil, but also to the unfamiliarity with reading and writing practices in the academic field. We also indicate the asymmetry between the northern countries in relation to Brazil when it comes to the internationalization of the university.
Downloads
References
AZEVEDO, M.; SILVA-JÚNIOR, J. dos R.; CARANI, A. M. A internacionalização da educação superior em diálogos: circulação de ideias, bem público e imperialismo cultural. In: SILVA-JUNIOR, J. dos R. et al. (org.). Educação superior: internacionalização, mercantilização e repercussões em um campo de disputas. Belo Horizonte: Fino Traço, 2015. v. 1, p. 49-67.
BAGNO, M. Preconceito Linguístico o que é, como se faz. São Paulo: Edições Loyola, 2007.
BAKHTIN, M. Marxismo e filosofia da linguagem. 7. ed. São Paulo: Hucitec, 1929/1995.
BARTON, D.; HAMILTON, M.; IVANIC, R. (org.). Situated literacies: reading and writing in context. London: Routledge, 2000.
BOURDIEU, P. Compreender. In: BOURDIEU, P. (org.). A miséria do mundo. 6. ed. Petrópolis: Vozes, 2007. p. 693-732.
BOURDIEU, P. Da regra às estratégias. In: BOURDIEU, P. Coisas ditas. São Paulo: Brasiliense, 2004.
BOURDIEU, P. Escritos de Educação. Organizado por M. A. Nogueira e A. Catani. Petrópolis: Vozes, 2008. (Ciências Sociais da Educação).
BOURDIEU, P. O Campo Científico. In: ORTIZ, R. (org.). Pierre Bourdieu: sociologia. São Paulo: Ática, 1983. (Grandes Cientistas Sociais, n. 39).
BOURDIEU, P. O poder simbólico. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1989.
BOURDIEU, P. Razões práticas: sobre a teoria da ação. Campinas, SP: Papirus, 1996.
BRASIL. Decreto n. 7.948, de 12 de mar. de 2013. Dispõe sobre o Programa de Estudantes-Convênio de Graduação - PEC-G. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 2013a. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2013/decreto/d7948.htm. Acesso em: 13 jun. 2020.
BRASIL. Ministério da Educação. Manual do Programa de Estudantes-Convênio de Graduação PEC-G. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 13 mar. 2013b. Disponível em: http://www.dce.mre.gov.br/PEC/G/docs/Manual_do_Estudante-Convenio_PT.pdf. Acesso em: 13 jun. 2020.
DIAS, F. C. Mineiridade: construção e significado atual. Ciência & Trópico, v. 13, n. 1, 2011. Disponível em: https://periodicos.fundaj.gov.br/CIC/article/view/375. Acesso em: 14 dez. 2020.
FARACO, C. A. Norma culta brasileira: construção e ensino. In: ZILLES, A. M. S.; FARACO, C. A. (org.). Pedagogia da Variação Linguística língua, diversidade e ensino. São Paulo: Parábola Editoria, 2015.
FIAD, R. S. A escrita na universidade. Revista da ABRALIN, v. 10, n. 4, p. 357-369, 2011. Disponível em: http://ojs.ufgd.edu.br/index.php/Raido/article/view/5688. Acesso em: 13 jun. 2020. DOI: https://doi.org/10.5380/rabl.v10i4.32436
FIAD, R. S. Algumas considerações sobre os letramentos acadêmicos no Brasil. Pensares em Revista, n. 6, p. 23-34, 2015. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/pensaresemrevista/article/view/18424. Acesso em: 13 jun. 2020. DOI: https://doi.org/10.12957/pr.2015.18424
FISCHER, A. Práticas de Letramento acadêmico em um curso de Engenharia Têxtil: o caso dos relatórios e suas dimensões escondidas. SCRIPTA, v. 15, n. 28, p. 37-58, 2011. Disponível em: http://periodicos.pucminas.br/index.php/scripta/article/view/4298. Acesso em: 2 dez. 2017.
GONÇALVES, S. Internacionalização em casa: a experiência da ESEC. Exedra, v. 1, 2009. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/3398339.pdf. Acesso em: 13 jun. 2020.
LEA, M. R.; STREET, B. V. Student writing in higher education: an academic literacies approach. Studies in Higher Education, v. 23, n. 2, p. 157-16, 1998. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/03075079812331380364. Acesso em: 13 jun. 2020. DOI: https://doi.org/10.1080/03075079812331380364
LILLIS, T. Whose common sense? Essayist literacy and the institutional practice of mystery. In: JONES, C; TURNER, J.; STREET, B. (org.). Student writing in university: cultural and epistemological issues. Amsterdam: John Benjamins, 1999. p. 127-147. DOI: https://doi.org/10.1075/swll.8.13lil
LILLIS, T.; SCOTT, M. Defining academic literacies research: issues of epistemology, ideology and strategy. Journal of Applied Linguistics, v. 4, n. 1, p. 5-32, 2007. DOI: https://doi.org/10.1558/japl.v4i1.5
LILLIS, T. Student writing: access, regulation, desire. London: Routledge, 2001. DOI: https://doi.org/10.4324/9780203186268
MACEDO, M. do S. A. N.; BARROSO, N. P. Práticas de letramento acadêmico de estudantes-convênio de graduação: uma análise das relações entre língua e identidade. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, v. 91. n. 229, p. 604-621, 2010. Disponível em: http://rbepold.inep.gov.br/index.php/rbep/artiqcle/view/632/612. Acesso em: 13 jun. 2020. DOI: https://doi.org/10.24109/2176-6681.rbep.91i229.632
MACEDO, M. do S. A. N.; NEVES-JÚNIOR, B. Práticas de letramento acadêmico em um curso de Geografia. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, v. 97, n. 245, p. 68-81, 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S2176-66812016000100068&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 13 jun. 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/S2176-6681/363013998
MACEDO, M. do S. A. N. Letramento acadêmico como uma prática dialógica: contribuições de Bakhtin. In: FREITAS, M. T. de A.; RAMOS, B. S. da S. (org.). Bakhtin Partilhado. 1. ed. Curitiba: CRV, 2017. p. 47-56.
MARINHO, M. A escrita nas práticas de letramento acadêmico. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, v. 10, n. 2, 2010, p. 363-386. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-63982010000200005. Acesso em: 13 jun. 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/S1984-63982010000200005
MIGNOLO, W.; CARBALLO, F. Una concepción descolonial del mundo: conversaciones entre Francisco Carballo y Walter Mignolo. Buenos Aires: Educaciones del Signo, 2014. Disponível em: https://revistas.unc.edu.ar/index.php/cardi/article/view/17504. Acesso em: 13 jun. 2020.
MIRANDA, J. A. A. de; STALLIVIERI, L. Para uma Política de internacionalização para o ensino superior no Brasil. Avaliação, v. 22, n. 3, p. 589-613, nov. 2017. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1414-40772017000300589&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 20 maio 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/s1414-40772017000300002
MOROSINI, M. C.; NASCIMENTO, L. M. de. Internacionalização da Educação Superior no Brasil: a produção recente em teses e dissertações. Educação em Revista, n. 33, p. 1-27, 2017. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0102-46982017000100109&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 20 maio 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/0102-4698155071
NOGUEIRA, M. A.; NOGUEIRA, C. M. M. Bourdieu e a Educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2004. v. 4.
PERES, E. P. O uso de você, ocê e cê em belo horizonte: um estudo em tempo aparente e em tempo real. 2006. Tese (Doutorado em Letras) – Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2006.
PRENSKY, M. Nativos digitais, imigrantes digitais. De On the Horizon, v. 9, n. 5, out. 2001. Disponível em: http://www.colegiongeracao.com.br/novageracao/2_intencoes/nativos.pdf. Acesso em: 13 jun. 2020.
RIBEIRO, P. R. O.; SOARES, M. S.; LACERDA, P. F. A. da C. A realização da noção de existência no “mineirês”: um estudo da variação dos verbos ter, haver e existir. Signótica, v. 25, n. 2, p. 535-561, jul./dez. 2013. DOI: https://doi.org/10.5216/sig.v25i2.19192
SANTOS, P. A. D. G. C. Letramento acadêmico e estratégias de estudantes estrangeiros da UFSJ. 2019. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de São João del Rei, São João del Rei, 2019.
STREET, B. Literacy in theory and practice. Cambridge: Cambridge University Press, 1984.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright Notice
The authors retain copyright and grant the Journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons – Attribution – 4.0 International license.