Experience as a perturbation to prescription in curricular policy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18593/r.v46i0.23890

Keywords:

Curriculum policy, Experience, Alterity

Abstract

The text is composed of reflections produced in the scope of a research carried out in a municipal public school, with the participation of teachers from the initial and final years of elementary school, aiming to explain the non-simplicity of a raised adhesion to the National Common Core (BNCC) by schools. Based on the thinking of Jacques Derrida, initially we present the notions of différance and translation as important for thinking about education. Then, the notions of experience and otherness help us to shift the perspective of investigation with autobiographical narratives of a tradition characterized by linearity and transparency based on evidence to consider experience as the ground of the impossible, because it is made of otherness. A reconstitution of the scenes of teacher education at school occupies the discussion in the third section, as part of the research empiric with which we seek to highlight the excesses related to life and education. Thus, we point out that, in education, you cannot dismiss the experience, trying to demonstrate how, even when the prescription is reiterated as desirable and possible, in a game that also blocks non-restrictive interpretations of curriculum and decent working conditions, it does not produce accuracy and sameness required by BNCC. We defend, in this perspective, the irreducibility of experience to prescription, to disturb it as a dimension without which neither education would exist, nor would there be any need for politics.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Érika Virgílio Rodrigues da Cunha, Universidade Federal de Mato Frosso, Rondonópolis

Formada em Letras pela Universidade Federal de Mato Grosso, Mestre em Educação Pela Universidade Federal de Mato Grosso, Doutora em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (PROPED) da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ), Pós-doutora também pela UERJ com Bolsa PDJ pelo CNPq. Professora Adjunta no Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGEdu) da Universidade Federal de Mato Grosso, Campus de Rondonópolis (CUR). Membro do Grupo de Pesquisa Políticas de Currículo e Cultura (www.curriculo-uerj.pro.br), na Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) e membro do Grupo de Pesquisa Políticas Públicas Educacionais (http://dgp.cnpq.br/dgp/espelhogrupo/3576877638385132), na Universidade Federal de Mato Grosso. É membro da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (ANPED) e Parecerista Ad Hoc do GT 12 - Currículo - na 39ª Reunião Nacional da Anped. É vice-presidente do GT de Currículo da Reunião Regional da ANPEd Centro-Oeste; é a 3ª Presidente da Associação Brasileira de Currículo (ABdC). Orienta 04 alunos de Mestrado e 01 Bolsista de Iniciação Científica (Bolsa CNPq) na Graduação. Suas pesquisas focalizam políticas de currículo autodenominadas democráticas. Coordena o projeto de pesquisa Sentidos de educação na edificação da base nacional comum curricular em Mato Grosso. É professora do Departamento de Educação, onde ministra a disciplina de Currículo. Foi coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGEdu) - Mestrado, no Campus de Rondonópolis da UFMT de agosto de 2017 a julho de 2019.

Cláudia Sales Ritter, Universidade Federal de Rondonópolis

Master's student of the Graduate Program in Education (PPGEdu) at the Federal University
of Rondonópolis (UFR), Professor at the Municipal Education Network of Rondonópolis (MT).

References

ALMEIDA, R. S. de; CUNHA, É. V. R. da. Campos de experiência na Base Nacional Comum Curricular (BNCC): evocando o conhecimento a ser ofertado na educação infantil. In: LOPES, A. C.; OLIVEIRA, M. B. de. Políticas de currículo: pesquisas e articulações discursivas. Curitiba: CRV, 2017. p. 149-167.

BARAD, K. Meeting the universe halfway: quantum physics and the entanglement of matter and meaning. Durham: Duke University Press, 2007. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv12101zq

BEARDSWORTH, R. Derrida y lo político. Buenos Aires: Prometeo, 2008.

BORGES, V. Espectros da profissionalização docente nas políticas curriculares para a formação de professores: um self para o futuro professor. 2015. Tese (Doutorado) – Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2015. Disponível em: http://www.proped.pro.br/. Acesso em: 17 out. 2019.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria Nacional de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: MEC, 2017. Disponível em http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em: 10 set. 2019.

CUNHA, É. V. R. da. Política curricular de ciclos como o nome da democracia: o caso de Rondonópolis (MT). 2015. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2015. Disponível em: http://www.proped.pro.br/. Acesso em: 10 out. 2019.

CUNHA, É. V. R. da; LOPES, A. C. Base Nacional Comum Curricular no Brasil: Regularidade na Dispersão. Investigación Cualitativa, v. 2, p. 23-35, 2017. Disponível em https://ojs.revistainvestigacioncualitativa.com/index.php/ric/article/view/68. Acesso em: 27 nov. 2019.

CUNHA, É. V. R da; COSTA, H. H. C. Da expectativa de controle ao currículo como experiência em tradução. Revista Práxis Educacional, v. 15, n. 33, p. 141-163, jul./set. 2019. DOI: https://dx.doi.org/10.22481/praxisedu.v15i33.528. Disponível em: http://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/5280. Acesso em: 10 dez. 2019. DOI: https://doi.org/10.22481/praxisedu.v15i33.5280

DERRIDA, J. A escritura e a diferença. São Paulo: Perspectiva, 2011.

DERRIDA, J. A farmácia de Platão. São Paulo: Iluminuras, 1991a.

DERRIDA, J.; BENNINGTON, G. Jacques Derrida. Rio de Janeiro: Zahar, 1996.

DERRIDA, J. Espectros de Marx. Rio de Janeiro: Relume-Dumará, 1994.

DERRIDA, J. Gramatologia. São Paulo: Perspectiva, 2008.

DERRIDA, J. Limited Inc. Campinas, SP: Papirus. 1991b.

DERRIDA, J. Margens da filosofia. Campinas, SP: Papirus, 1991c.

DERRIDA, J. O monolinguismo do outro. Chão de Areia: Belo Horizonte, 2016.

DERRIDA, J. Torres de Babel. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2006.

DUQUE-ESTRADA, P. C. Derrida e a escritura. In: DUQUE-ESTRADA, P. C. Às margens: a propósito de Derrida. Rio de Janeiro: Ed. PUC-RIO; São Paulo: Loyola, 2002.

FERREIRA, É. Tradução/desconstrução: um legado de Jacques Derrida. Revista de Letras, v. 49, n. 2, p. 229-242, jul./dez. 2009. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/letras/article/view/2050. Acesso em: 14 nov. 2019.

FRANGELLA, R. de C. P.; AXER, B.; ROSÁRIO, R. S. L. Políticas curriculares em uma lógica centralizadora e escapes possíveis: tecendo outras redes políticas. Revista E-curriculum, v. 15, p. 1176-1207, 2017. DOI: https://doi.org/10.23925/1809-3876.2017v15i4p1176-1207

HADDOCK-LOBO, R. Notas sobre o trajeto aporético da noção de experiência no pensamento de Derrida. Educação e Filosofia. Uberlândia, v. 27, n. 53, p. 259-274, jan./jun. 2013. DOI: https://doi.org/10.14393/REVEDFIL.issn.0102-6801.v27n53a2013-p259a274. Disponível em: http://www.seer.ufu.br/index.php/EducacaoFilosofia/article/view/14271. Acesso em: 20 dez. 2019. DOI: https://doi.org/10.14393/REVEDFIL.issn.0102-6801.v27n53a2013-p259a274

HADDOCK LOBO, R. Para um pensamento úmido: a filosofia a partir de Jacques Derrida. 2007. Tese (Doutorado em Filosofia) – Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2007.

LOPES, A. C. Apostando na produção contextual do currículo. In: AGUIAR, M. A.; DOURADO, L. C. (org.). A BNCC na contramão do PNE 2014-2024: avaliação e perspectivas. Recife: ANPAE, 2018. p. 26-30. Disponível em: https://www.anpae.org.br/website/noticias/424-2018-05-24-18-14-11. Acesso em: 15 set. 2018.

LOPES, A. C. Articulações de demandas educativas (im)possibilitadas pelo antagonismo ao “Marxismo Cultural”. Arquivos analíticos de políticas educativas. v. 27, n. 109, p. 1-21, set. 2019. DOI: https://doi.org/10.14507/epaa.27.4881

LOPES, A. C.; CUNHA, E.; COSTA, H. H. Da recontextualização à tradução: investigando políticas de currículo. Currículo sem Fronteiras, v. 13, p. 392-410, 2013. Disponível em: www.curriculosemfronteiras.org. Acesso em: 15 dez. 2019.

LOPES, A. C.; MACEDO, E. Currículo e cultura: o lugar da ciência. In: LIBÂNEO, J. C.; ALVES, N. Diálogos entre didática e currículo. São Paulo: Cortez, 2012. p. 152-167.

LOPES, A. C. Normatividade e intervenção política: em defesa de um investimento radical. In: MENDONÇA, D.; LOPES, A. C. (org.). A teoria do discurso de Ernesto Laclau: ensaios críticos e entrevistas. São Paulo: Annablume, 2015. p. 117-147.

MACEDO, E.; RANNIERY, T. Políticas públicas de currículo: diferença e a ideia de público. Currículo sem Fronteiras, v. 18, n. 3, p. 739-759, set./dez. 2018. Disponível em: www.curriculosemfronteiras.org. Acesso em: 10 nov. 2019.

MILLER, J. L.; MACEDO, E. Políticas públicas de currículo: autobiografia e sujeito relacional. Práxis Educativa, v. 13, n. 3, p. 948-965, set./dez. 2018. DOI: https://dx.doi.org/10.5212/PraxEduc.v.13i3.0018. Disponível em: http://www.revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa. Acesso em: 10 nov. 2019. DOI: https://doi.org/10.5212/PraxEduc.v.13i3.0018

MILLER, J. Teorização do currículo como antídoto contra/na cultura da testagem. E-curriculum, v. 12, n. 3, p. 2043-2063, out./dez. 2014. Disponível em: http://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum. Acesso em: 10 dez. 2019.

MATO GROSSO. Secretaria de Estado de Educação. Documento de Referência Curricular para Mato Grosso: concepções para a educação básica (DRC). Cuiabá: SEE, 2018. Disponível em: https://sites.google.com/view/bnccmt/educa%C3%A7%C3%A3o-infantil-e-ensino-fundamental/documento-de-refer%C3%AAncia-curricular-para-mato-grosso Acesso em: 1 nov. 2019.

POLLOCK, D. Beyond experience. Cultural Studies ↔ Critical Methodologies, v. 9, n. 5, p. 636-646, jun. 2009. DOI: https://doi.org/10.1177/1532708609338036. DOI: https://doi.org/10.1177/1532708609338036

SCOTT, J. W. The evidence of experience. Critical Inquiry, v. 17, n. 4, p. 773-797, jun./ago. 1991. DOI: https://doi.org/10.1086/448612. DOI: https://doi.org/10.1086/448612

Published

2020-09-24

How to Cite

CUNHA, Érika V. R. da; RITTER, C. S. Experience as a perturbation to prescription in curricular policy. Roteiro, [S. l.], v. 46, p. e23890, 2020. DOI: 10.18593/r.v46i0.23890. Disponível em: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/23890. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Seção temática: Uma alternativa às políticas curriculares centralizadas