Encounter between religious fundamentalism and the market: historical, economical and political foundations of Brazilian’s “escola sem partido” (school without party)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18593/r.v45i0.23216

Keywords:

Educational Policies, School Without Party (SWP), Religious fundamentalism, Liberal Democracy, Ultraliberalism

Abstract

This article analyzes the latest political and social events related to the appearance and the increase of Brazilian’s movement called “Escola sem partido” (School Without Party). This article also seeks to stablish a dialogue between the propositions of that movement and the nuances occurred in political life and in Brazilian and world economy. The question that guided the development of this article was: what are the historical, economical and political foundations that are oriented as actions and proposals of the movement School without Party? Based on the Marxist interpretation of history, this article uses as method historical and dialectical material. The article sought to identify the political, economical and historical foundations and assumptions which support the fundamentalist and religious theses of the movement “School without Party”, relating them to the current stage of the crisis of the capitalist system and the consequent rise of ultraliberal ideology. The article concludes that the existence of movements such as the “School without Party” is part of an action articulated by the far-right political sectors, and those actions aim to deconstruct the foundations of liberal democracy. By adopting the ultraliberal ideology and religious fundamentalism of Neo-pentecostal Protestants and Catholic Charismatic Renewal, the movement “School without Party” seeks to ensure the formation of citizens who are submissive to the logic of the ruling class. In this context, the educational sphere has become one of the favorites fronts of far-right governments that intent to hegemonize ideologies and interests of ruling classes in social relations through education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Jorge Fernando Hermida, Universidade Federal da Paraíba

Doutor em Filosofia e História da Educação (UNICAMP). Professor do Programa de Pós-graduação em Educação (PPGE) e do Mestrado Profissional em Gestão em Organizações Aprendentes (MPGOA), ambos da Universidade Federal da Paraíba (UFPB).

References

AGUIAR, F. Um outro socialismo é possível. Revista Carta Maior, fev. 2006. Disponível em: http://cartamaior.uol.com.br/templates/coluna. Acesso em: 5 out. 2019.

BASILIO, A. L. Escola sem Partido anuncia o fim de suas atividades. Revista Carta Capital, 19 jul. 2019. Disponível em: https://www.cartacapital.com.br/educacao/escola-sem-partido-anuncia-o-fim-de-suas-atividades/. Acesso em: 11 out. 2019.

BOITO JÚNIOR, A. Reforma e crise política no Brasil: os conflitos de classe nos governos do PT. São Paulo: Unicamp/Unesp, 2018.

BRASIL. Lei n. 7.800, de 10 de julho de 1989. Dispõe sobre as diretrizes orçamentárias para o ano de 1990, e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 11 jul. 1989. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/1989_1994/L7800.htm. Acesso em: 5 out. 2019.

CASTELLS, M. Ruptura: a crise da democracia liberal. Rio de Janeiro: Zahar, 2018.

CHAUÍ, M. A nova classe trabalhadora brasileira e a ascensão do conservadorismo. In: SINGER, A. et. al. Por que gritamos golpe? Para entender o impeachment e a crise política no Brasil. São Paulo: Boitempo, 2016.

ESCOLA SEM PARTIDO. 16 jul. 2019. Facebook: https://www.facebook.com/escolasempartidooficial/posts/1356649304486057. Acesso em: 4 set. 2019.

FOSTER, J. B.; MAGDOFF, F. La gran crisis financiera. Causas y consecuencias. Madrid: FCE, 2009.

FRIGOTTO, G. (org.) Escola “sem” partido: esfinge que ameaça a educação e a sociedade brasileira. Rio de Janeiro: UERJ/LPP, 2017.

FRIGOTTO, G. Escola “sem” partido. Esfinge que ameaça a educação e a sociedade brasileira. 2. reimp. Rio de Janeiro: UERJ/LPP, 2018.

GRAMSCI, A. Introdução ao estudo da filosofia. A filosofia de Benedetto Croce. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2010.

GRAMSCI, A. Maquiavel: notas sobre o Estado e a política. 2. ed. Trad. Carlos Nelson Coutinho et al. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2002. (Cadernos do Cárcere, v. 3.).

GRAMSCI, A. Notas sobre o estado e a política. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2000.

GRAMSCI, A. Os intelectuais e a organização da cultura. 6. ed. Tradução: Carlos Nelson Coutinho. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1988. (Coleção perspectiva do homem, v. 48).

HERMIDA, J. F.; LIRA, J. de S. Estado e neoliberalismo no Brasil (1995-2018). Cadernos de Pesquisa: pensamento educacional, v. 13, n. 35, p. 38-63, set./dez. 2018a. DOI: https://doi.org/10.35168/2175-2613.UTP.pens_ed.2018.Vol13.N35.pp38-63

HERMIDA, J. F.; LIRA, J. de S. O programa escola livre em Alagoas, a crise de acumulação do capital e o fortalecimento da direita política brasileira. Revista Exitus, v. 8, n. 1, p. 141-170, jan/abr. 2018b. DOI: https://doi.org/10.24065/2237-9460.2018v8n1ID393

HERMIDA, J. F. Socialismo e ciência da história em Karl Marx. In: ALMEIDA FILHO, A.; BARROS, V. S. de C. Novo manual de ciência política: autores modernos e contemporâneos. São Paulo: Malheiros Editores, 2008.

HOBSBAWM, E. J. A era dos extremos. O breve século XX – 1914-1991. São Paulo: Editora da UNESP, 1995.

MIGUEL, L. F. Da “doutrinação marxista” à “ideologia de gênero”: escola sem partido e as leis da mordaça no Parlamento brasileiro. Revista Direito & Práxis, v. 7, n. 15, p. 590-621, 2016. DOI: https://doi.org/10.12957/dep.2016.25163

NICOLAU, J. Prefácio. In: LEVITSKY, S.; ZIBLATT, D. Como as democracias morrem. Rio de Janeiro: Zahar, 2018.

PEREIRA, A. C. de O. N.; LIRA, J. de S. Educação e controle de constitucionalidade: o projeto “escola livre” em Alagoas. Revista Retratos da Escola, v. 13, n. 27, p. 715-727, set./dez. 2019. Disponível em: http://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde. Acesso em: 11 out. 2019. DOI: https://doi.org/10.22420/rde.v13i27.1002

PÉREZ, C. Crônica dos 10 anos da crise que mudou o mundo. Especial 10 anos da crise econômica. El País de Madrid, Madrid, 13 jul. 2018. Disponível em: https://brasil.elpais.com/brasil/2018/09/07/internacional/1536333092_303809.html. Acesso em: 11 out. 2019.

PONCE, A. Educação e luta de classes. 24. ed. São Paulo: Cortez Editora, 2015.

SECCO, L. A normalização do golpe. Le Monde Diplomatique, São Paulo, p. 6-7, ago. 2018.

SAVIANI, D. História das ideias pedagógicas no Brasil. 3. ed. rev. Campinas: Autores Associados, 2011.

SINGER, A. O lulismo em crise: um quebra-cabeça do período Dilma (2011-2016). São Paulo: Companhia das Letras, 2018.

SOUZA, J. A classe média no espelho. Rio de Janeiro: Estação Brasil, 2018.

SOUZA, R. de F.; OLIVEIRA, T. F. de. A doxa e o logos na educação: o avanço do irracionalismo. In: FRIGOTTO, G. Escola “sem” Partido: esfinge que ameaça a educação e a sociedade brasileira. Rio de Janeiro: UERJ/LPP, 2017.

TIGRES ASIÁTICOS entram em crise, em 1997, e provocam turbulência global. O Globo, 4 out. 2013. Economia. Disponível em: https://acervo.oglobo.globo.com/fatos-historicos/tigres-asiaticos-entram-em-crise-em-1997-provocam-turbulencia-global-10260624. Acesso em: 7 set. 2019.

WALLERSTEIN, I. Após o liberalismo. Em busca da reconstrução do mundo. Petrópolis: Editora Vozes, 2002.

Published

2020-06-09

How to Cite

HERMIDA, J. F.; LIRA, J. de S. Encounter between religious fundamentalism and the market: historical, economical and political foundations of Brazilian’s “escola sem partido” (school without party). Roteiro, [S. l.], v. 45, p. 1–32, 2020. DOI: 10.18593/r.v45i0.23216. Disponível em: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/23216. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Seção temática: Políticas educacionais e o avanço da nova (ou extrema?) direita