History teaching and PIBID UFC-History: teaching practices from Public History

Authors

  • Ana Carla Sabino Fernandes UFC

DOI:

https://doi.org/10.18593/r.v45i0.23056

Keywords:

History teaching, PIBID UFC History, Public History, Teacher training, History of educational knowledge

Abstract

This paper shares some teaching activities based on conceptual and bibliographical appropriations about the importance of Public History for teaching and learning of History. The activities were shown as a theoretical-methodological workshop class, as well as didactic sequences. These activities were carried out by the Institutional Program for Teaching Initiation Scholarship - PIBID (in Portuguese abbreviation)/History Subproject of the Federal University of Ceará, UFC. I applied these experience in three Public Schools of the State of Ceará all years-long of 2015 and 2017 and during the first two months of 2018, in which time I coordinated the program. I consider, in our teaching practices, the student narratives about the historical idea of “public” as a fundamental concept for the construction of the students' historical knowledge in the school. As a result, I obtained, the promotion of the significant-teaching of the undergraduate students of History.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ana Carla Sabino Fernandes, UFC

Doutora em História. Coordenadora dos estágios docentes em história na UFC; coordenadora do laboratório de ensino e aprendizagem em história (LEAH) e do grupo de estudos e pesquisas em ensino de história (GEPEH); docente orientadora da residência pedagógica história UFC. Coordenadora Acadêmica Local e docente do ProfHistória UFC.

References

ALBIERI, S. História pública e consciência histórica. In: ALMEIDA, J. R.; ROVAI, M. G. O. (org.). Introdução à história pública. São Paulo: Letra e Voz, 2011. p. 19-28.

ALMEIDA, J. R.; ROVAI, M. G. O. Apresentação. In: ALMEIDA, J. R.; ROVAI, M. G. O. (org.). Introdução à história pública. São Paulo: Letra e Voz, 2011. p. 7-15.

ARAÚJO, V. L. A aula como desafio à experiência da história. In: GONÇALVES, M. A. et al. Qual o valor da história hoje? Rio de Janeiro: Editora FGV, 2012. p. 66-77.

BARCA, I. Literacia história e consciência histórica. Revista Educar, p. 93-112, 2006. Edição Especial. DOI: https://doi.org/10.1590/0104-4060.401

CERRI, L. F. Didática da história: uma leitura teórica sobre a história na prática. Revista de História Regional, v. 15, n. 8, p. 264-78, 2010. DOI: https://doi.org/10.5212/Rev.Hist.Reg.v.15i2.264278

CHARTIER, R. Do palco à página: publicar teatro e ler romances na época moderna: século XVI-XVIII. Rio de Janeiro: Casa da Palavra, 2002.

ENCONTRO ESTADUAL DE HISTÓRIA DO CEARÁ, 16., 2018, Fortaleza. Anais [...] Fortaleza: Universidade Federal do Ceará, 2018. Disponível em: https://eventos.uece.br/siseventos/processaEvento/evento/exibeDetalhes.jsf;jsessionid=7BA154E302F43E57DD1AE8270D2D70EA.eventoss2?id=398&area=indexEvento&contexto=eehc2018. Acesso em: 29 ago. 2019.

FERREIRA, R. A. Qual a relação entre a história pública e ensino de história? In: MAUAD, A. M.; SANTHIAGO, R.; BORGES, V. T. (org.). Que história pública queremos? São Paulo: Letra e Voz, 2018. p. 29-38.

FONSECA, T. N. L. Ensino de história, mídia e história pública. In: MAUAD, A. M.; ALMEIDA, J. R.; SANTHIAGO, R. (org.). História pública no Brasil: sentidos e itinerários. São Paulo: Letra e Voz, 2016. p. 185-194.

FREIRE, P. Ação cultural para a liberdade e outros escritos. Rio de janeiro: Paz e Terra, 1975.

MALERBA, J. Acadêmicos na berlinda ou como cada um escreve a História?: uma reflexão sobre o embate entre historiadores acadêmicos e não acadêmicos no Brasil à luz dos debates sobre Public History. História da Historiografia: revista eletrônica quadrimestral, n. 15, p. 27-50, ago. 2014. DOI: https://doi.org/10.15848/hh.v0i15.692

MOREIRA, I. L. Sobre história pública e ensino de história: algumas considerações. EBR – Educação Básica Revista, v. 3, n. 2, p. 81-96, 2017.

O DIA que durou 21 anos | Documentário Completo. [S. l.: s. n.], 2012. 1 vídeo (79 min). Publicado pelo canal Filosofando Ciências humanas em debate. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=4ajnWz4d1P4. Acesso em: 28 jul. 2020.

OLIVEIRA, T. A. D. (org.). Isabel Barca: pensamento histórico e consciência histórica. Teoria e Prática. Curitiba: W. A. Editores, 2018. p. 77-86.

PREFEITURA DE FORTALEZA. Academia Enem. Fortaleza: Prefeitura de Fortaleza, [2020]. Disponível em: https://juventude.fortaleza.ce.gov.br/academia-enem Acesso em: 15 ago. 2019.

PREFEITURA DE FORTALEZA. Prefeitura de Fortaleza abre inscrições para o Academia Enem 2017. Fortaleza: Prefeitura de Fortaleza, 23 mar. 2017. Disponível em: https://www.fortaleza.ce.gov.br/noticias/prefeitura-de-fortaleza-abre-inscricoes-para-o-academia-enem-2017. Acesso em: 15 ago. 2019

SCHMIDT, M. A.; BARCA, I.; MARTINS, E. (org.). Jorn Rusen e o ensino de história. Curitiba: Ed. UFPR, 2011.

VALE, R. W. S. do. História, pesquisa e difusão cultural em arquivos: experiências no Arquivo Nacional. In: SIMPÓSIO INTERNACIONAL DE HISTÓRIA PÚBLICA, 2., 2014. Niterói. Anais [...] Niterói: Universidade Federal Fluminense, set. 2014. Disponível em: http://historiapublica.com.br/simposio2014/?page_id=973. Acesso em: 29 ago. 2019.

WANDERLEY, S. Didática da história escolar: um debate sobre o caráter público da história ensinada. In: ALMEIDA, J. R.; MENESES, S. (org.). História pública em debate: patrimônio, educação e mediações do passado. São Paulo: Letra e Voz, 2018. p. 106-107.

Published

2020-07-29

How to Cite

FERNANDES, A. C. S. History teaching and PIBID UFC-History: teaching practices from Public History. Roteiro, [S. l.], v. 45, p. 1–16, 2020. DOI: 10.18593/r.v45i0.23056. Disponível em: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/23056. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Seção temática:Aprendizagem histórica e formação de professores: contribuições da pesquisa em educação histórica