What Art High School textbooks teach about Indigenous art

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18593/r.v44i2.17343

Keywords:

Indigenous art, Textbooks, Arts teaching

Abstract

This paper discusses ways of representing Indigenous art practices in two art High School textbooks, selected for distribution in public schools through the 2015 Programa Nacional do Livro Didático. From the perspective of Cultural Studies in Education, which guides the current study, textbooks are seen as artefacts shaping and spreading knowledge and promoting regulation in culture, while including or excluding, in this case Indigenous, aspects and practices. The analysis shows that the Indigenous art is a disputed concept, either bent by Eurocentric conceptions, or multiculturalist discourses, when it is included in textbooks.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mariana Schnorr Thomas, Universidade Luterana do Brasil

Mestre em Educação pela Universidade Luterana do Brasil; Licenciada em Artes Visuais pela mesma universidade.

Iara Tatiana Bonin, Programa de Pós-Graduação em Educação; Universidade Luterana do Brasil

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul – UFRGS (2007); Mestre em Educação pela Universidade de Brasília – UnB (1999); Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal de Santa Catarina – UFSC (1989). É professora e coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Luterana do Brasil. Sua produção vincula-se ao campo dos Estudos Culturais e desenvolve estudos sobre identidades e diferenças na cultura contemporânea. É bolsista Produtividade (Pq 2) do CNPq

References

AGUIAR, J. V. S. Narrativas sobre povos indígenas na Amazônia. 2011. 215 f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2011.

BAUMAN, Z. Comunidade: a busca por segurança no mundo atual. Rio de Janeiro: Editora Zahar, 2003.

BERND, Z. Literatura e Identidade Nacional. Porto Alegre: Ed. UFRGS, 1992.

BONIN, I. T. E por falar em povos indígenas... quais narrativas contam em práticas pedagógicas? 2007. 220 f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2007.

BONIN, I. T. Povos indígenas na rede de temáticas escolares: o que isso ensina sobre identidades, diferenças e diversidade? Currículo sem Fronteiras, v. 10, n. 1, p. 73-83, jan./jun. 2010.

BONIN, I. T.; GOMES, J. C. A. Representações eurocêntricas ensinando sobre gênero e etnia em livros didáticos de história – Ensino Médio. In: SEMINÁRIO DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO DA REGIÃO SUL, 7., 2008, Itajaí. Anais [...]. Itajaí: Univali, 2008.

BONIN, I. T.; RIPOLL, D.; AGUIAR, J. V. S. A temática indígena sob as lentes dos Estudos Culturais e Educação – algumas tendências e enfoques analíticos. Educação, Porto Alegre, v. 38, n. 1, p. 59-69, jan./abr. 2015. Disponível em http://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/. Acesso em: 21 jul. 2018. DOI: https://doi.org/10.15448/1981-2582.2015.1.18444

BOZZANO, H. B.; FRENDA, P.; GUSMÃO, T. C. Arte em interação. São Paulo: IBEP, 2013.

BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 23 dez. 1996.

BRASIL. Lei n. 11.645, de 10 de março de 2008. Altera a Altera Lei 9.394, de 20 de dezembro de 1996, para incluir no currículo oficial da Rede de Ensino a obrigatoriedade da temática “História e Cultura Afro-Brasileira”. Diário Oficial República Federativa do Brasil. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 11 mar. 2008.

BRASIL. Lei n. 13.278, de 2 de maio de 2016. Altera o § 6º do art. 26 da Lei. 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que fixa as diretrizes e bases da educação nacional, referente ao ensino da arte. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 3 maio 2016.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular – Educação é a base. Documento preliminar – Ensino Médio – homologado pelo Ministério da Educação. Brasília, DF: MEC, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/wp-content/uploads/2018/12/BNCC_19dez2018_site.pdf. Acesso em: 13 ago. 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Parâmetros Curriculares Nacionais (Ensino Médio). Brasília, DF: MEC, 2000.

CANCLINI, N. G. A cultura extraviada nas suas definições. In: CANCLINI, N. G. Diferentes, desiguais e desconectados: mapas da interculturalidade. Tradução: Luiz Sérgio Henriques. 2. ed. Rio de Janeiro: Ed. UFRJ, 2007.

COSTA, H. Um olhar que aprisiona o outro: o retrato do índio e o papel do fotojornalismo na revista O Cruzeiro. Imagens, Campinas: Ed. Unicamp, n. 2, ago. 1994.

FERRARI. P. et al. Por toda parte: volume único. São Paulo: FTD, 2013.

FUNDO NACIONAL DE DESENVOLVIMENTO DA EDUCAÇÃO. 2015. Disponível em: http://www.fnde.gov.br/programas/programas-do-livro/livro-didatico/historico. Acesso em: 6 de dez. 2016.

GRUPIONI, L. D. B. Livros didáticos e fontes de informações sobre as sociedades indígenas no Brasil. GRUPIONI, L. D. B. (org.). Índios no Brasil. São Paulo: Secretaria Municipal da Cultura, 1992.

HALL, S. A Centralidade da Cultura: notas sobre as revoluções culturais do nosso tempo. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 22, p. 15-46, jul./dez. 1997a.

HALL, S. A questão multicultural. In: HALL, S. Da diáspora. Identidades e mediações culturais. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2008.

HALL, S. The Work of Representation. In: HALL, S. (org.) Representation. Cultural Representations and Signifying Practices. Sage: Open University; London: Thousand Oaks: New Delhi, 1997b.

IBGE. Censo 2010. Disponível em: https://censo2010.ibge.gov.br/. Acesso em: 21 jul. 2018.

LAGROU, E. Arte indígena no Brasil: agência, alteridade, relação. Belo Horizonte: Editora C/Arte, 2009.

MARTINS, P. C. G. O Parque do Ibirapuera e a construção da identidade paulista. An. mus. paul., v. 6-7, n. 1, 1999. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-47141999000100002

MOREIRA, A. F. B.; CANDAU, V. M. Currículo, conhecimento e cultura. In: BEAUCHAMP, J.; PAGEL, S. D.; NASCIMENTO, A. R. (org.). Indagações sobre currículo: currículo, conhecimento e cultura. Brasília, DF: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2007.

NUNES, F. V. As artes indígenas e a definição de arte. [S. l.: s. n.], 2011. Disponível em: http://www.embap.pr.gov.br/arquivos/File/Forum/anaisvii/143.pdf. Acesso em: 6 dez. 2016.

OLIVEIRA, T. S. Olhares Poderosos. 2001. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2001.

PAES, M. H. R. Representações cinematográficas “ensinando” sobre o índio brasileiro: selvagem e herói nas tramas do império. 2008. 154 f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2008.

PARAÍSO, M. A. Diferença no currículo. Cadernos de Pesquisa, v. 40, n. 140, maio/ago. 2010. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-15742010000200014

RIBEIRO, D. Arte índia. In: ZANINI, W. (org.). História geral da arte no Brasil. São Paulo: Instituto Walther Moreira Salles, 1983. v. 1.

SANTOMÉ, J. T. As Culturas Negadas e Silenciadas no Currículo. In: SILVA, T. T. S. (org.). Alienígenas na sala de aula. 8. ed. Petrópolis: Vozes, 2009.

SHOHAT, E.; STAM, R. Crítica da imagem eurocêntrica. São Paulo: Cosac Naify, 2006.

SILVA, E. Os povos indígenas e o ensino: possibilidades, desafios e impasses a partir da Lei 11.645/2008. In: FERREIRA, G. G.; SILVA, E.; BARBALHO, J. I. S. (org.). Educação e diversidade: um diálogo necessário na Educação Básica. Maceió: EDUFAL, 2015.

SILVA, M. A.; VIDAL, L. O sistema de objetos nas sociedades indígenas: Arte e cultura material. In: SILVA, A. L. (org.). A temática indígena na escola. Novos subsídios para professores de 1º e 2º graus. Brasília, DF: MEC: MARI: UNESCO, 1998.

SILVA, T. T. Currículo e Identidade Social: Territórios Contestados. In: SILVA, T. T. (org.). Alienígenas na sala de aula. 8. ed. Petrópolis: Vozes, 2009.

VELTHEM, L. H. V. O belo é a fera: a estética da produção e da predação entre os Wayana. Lisboa: Museu Nacional de Etnologia: Assírio & Alvim, 2003.

VIDAL, L. Grafismo indígena: estudos de antropologia estética. São Paulo: Studio Nobel: Ed. USP: FAPESP, 1992.

Published

2019-02-20

How to Cite

THOMAS, M. S.; BONIN, I. T. What Art High School textbooks teach about Indigenous art. Roteiro, [S. l.], v. 44, n. 2, p. 1–28, 2019. DOI: 10.18593/r.v44i2.17343. Disponível em: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/17343. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Seção Temática: Educação e Diferença: diálogo e perspectivas

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.