What Art High School textbooks teach about Indigenous art

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18593/r.v44i2.17343

Keywords:

Indigenous art, Textbooks, Arts teaching

Abstract

This paper discusses ways of representing Indigenous art practices in two art High School textbooks, selected for distribution in public schools through the 2015 Programa Nacional do Livro Didático. From the perspective of Cultural Studies in Education, which guides the current study, textbooks are seen as artefacts shaping and spreading knowledge and promoting regulation in culture, while including or excluding, in this case Indigenous, aspects and practices. The analysis shows that the Indigenous art is a disputed concept, either bent by Eurocentric conceptions, or multiculturalist discourses, when it is included in textbooks.

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Author Biographies

Mariana Schnorr Thomas, Universidade Luterana do Brasil

Mestre em Educação pela Universidade Luterana do Brasil; Licenciada em Artes Visuais pela mesma universidade.

Iara Tatiana Bonin, Programa de Pós-Graduação em Educação; Universidade Luterana do Brasil

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul – UFRGS (2007); Mestre em Educação pela Universidade de Brasília – UnB (1999); Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal de Santa Catarina – UFSC (1989). É professora e coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Luterana do Brasil. Sua produção vincula-se ao campo dos Estudos Culturais e desenvolve estudos sobre identidades e diferenças na cultura contemporânea. É bolsista Produtividade (Pq 2) do CNPq

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Published

2019-02-20

How to Cite

THOMAS, M. S.; BONIN, I. T. What Art High School textbooks teach about Indigenous art. Roteiro, [S. l.], v. 44, n. 2, p. 1–28, 2019. DOI: 10.18593/r.v44i2.17343. Disponível em: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/17343. Acesso em: 22 dec. 2024.

Issue

Section

Seção Temática: Educação e Diferença: diálogo e perspectivas

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